یک دیپلمات اروپایی در مصاحبه‌ای با تاکید بر لزوم پایبندی ایران به برجام گفت که برنامه جامع اقدام مشترک دقیقا همان چیزی بود که می‌خواستیم ایران آن را انجام دهد.
کد خبر: ۱۲۰۹۷۹۹
برجام همان‌ چیزی بود که می‌خواستیم ایران آن را انجام دهد

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، «استاوروس لامبرنیدیس» سفیر جدید اتحادیه اروپا در واشنگتن گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از 12 بار (به طور دقیق 15 بار) تایید کرده که ایران به تعهداتش بر اساس برجام عمل کرده و جامعه اطلاعاتی آمریکا نیز این موضوع را تایید کرده است.

وی که با پایگاه «واشنگتن دیپلمات» مصاحبه می‌کرد، گفت: توافق برجام دقیقا همان چیزی بود که می‌خواستیم ایران آن را انجام دهد. قرار نبود با برجام تمام موضوعات جهان حل شود.هدف آن حل مهمترین موضوع بود که توسعه و داشتن تسلیحات اتمی بود. این مهمترین موضوعی است که امروز با کره‌شمالی در حال بحث با آن هستیم و این مهمترین موضوعاتی بود که دیروز با ایران درباره آن بحث کردیم.

این مقام اتحادیه اروپا اضافه کرد: هم اکنون موضوعات دیگری با ایران وجود دارد؟ قطعا.موضوع موشک‌های بالستیک. موضوع تروریسم. موضوع اقدامات این کشور در سوریه و دیگر مکان‌ها. درباره تمامی این موضوعات اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده و به دلیل توافق هسته‌ای، باب مذاکرات مستقیم و سخت با ایران گشایش یافت.

لامبرنیدیس در ادامه این مصاحبه گفت: به طور مثال، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور حقوق بشر به طور مداوم موضوع حقوق بشر را در جریان مذاکرات با ایران مطرح می‌کند بنابراین تحت هیچ شرایطی توافق هسته‌ای با ایران توانایی یا تعهدات ما در رسیدگی به دیگر موضوعات را محدود نکرده است. بنابراین سوال واقعی این است، آیا خروج از توافق رسیدگی به این موضوعات را ساده‌تر می‌کند.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ مه سال گذشته (۱۸ اردیبهشت‌ماه 1397) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌ها علیه ایران را پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا احیا خواهد کرد.

دولت ترامپ که وعده داده بود به سرعت صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند در ماه‌های بعد از این تهدید عقب‌نشینی کرد و آبان‌ماه سال گذشته 8 کشور از جمله چین را از تحریم‌ها معاف کرد.

سرانجام کاخ سفید پس از پایان معافیت 8 کشور از تحریم، این معافیت‌ها را تمدید نکرد و تهدید کرد کشورهایی که به واردات نفت از ایران ادامه دهند تحت تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرند.

شورای عالی امنیت ملی ایران نیز روز چهارشنبه (۱۸ اردیبهشت‌ماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف کرد.

جمهوری اسلامی در این بیانیه که در اولین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای صادر شده به کشورهای باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داده برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی اقدام کنند.

این بیانیه همچنین هشدار می‌دهد در صورتی که کشورهای گروه ۱+۴ در ضرب‌الاجل یاد شده به تعهداتشان عمل نکنند، ایران به صورت مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

همچنین «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز ۳۰ اردیبهشت اعلام کرد، در راستای اجرای ابلاغیه شورای عالی امنیت ملی، ظرفیت تولید غنی‌ سازی اورانیوم ۳.۶۷ کشور با طراحی جدید به حدود چهار برابر افزایش می‌یابد.

لامبریدنی در ادامه مصاحبه با پایگاه واشنگتن دیپلمات هرگونه اولتیماتوم توسط تهران را رد کرد و گفت: ما در حال انجام هر آنچه که گفته‌ایم هستیم و از لحظه امضای قرارداد به آن عمل کرده‌ایم. ما گفته‌ایم که از شر تحریم‌ها خلاص می‌شویم و گفته‌ایم که به تمرکز بر نقض‌های ایران در دیگر حوزه‌ها تمرکز می‌کنیم و هر دو کار را با هم انجام می‌دهیم.

وی در ادامه گفت: ما قاطعانه از ایران می‌خواهیم به تعهدات خود تحت برجام به طور کامل پایبند باشد و از هرگونه اقدام تنش‌آفرین خودداری کند. ما همچنان به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک که دستاورد کلیدی برای ساختار عدم اشاعه جهانی هسته‌ای است که به نفع امنیت همه ماست، ادامه می‌دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها