مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اعلام خبر فسیل کشف شده از انسان هوشمند در غار کلدر خرم آباد گفت : این فسیل با حضور مسئولان کشوری رونمایی خواهد شد .
کد خبر: ۱۲۰۶۴۶۱
کشف فسیل انسان هوشمند در غار کلدر خرم آباد

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، سید امین قاسمی روز سه شنبه در جلسه کارگروه غارهای استان افزود: با اتمام کاوش های 2فصل گذشته این غار در سال های 89 توسط هیات ایرانی و کاوش سال 93 با هیات مشترک ایرانی - اسپانیایی، فصل سوم کاوش باستان شناختی در این غار آغاز شده است.

وی اظهار داشت: شواهد فرهنگی از انسان هوشمند در این غار برای اولین بار در غرب آسیا و ایران کشف شد وهدف از کاوش فصل سوم غار کلدر انجام لایه نگاری پارینه سنگی میانه در این غار تاریخی است.

وی ادامه داد: 68 غار در لرستان شناسایی شده که بخش عمده ای از آنها تاریخی است که کاوش یا مطالعات اولیه انها صورت گرفته اما بسیاری از غارها همچنان بدون مطالعه هستند.

قاسمی گفت: شرایط غارهای لرستان قابلیت ثبت های ملی و جهانی را دارد و می توان مجموعه ای از این غارها را در سطح دنیا معرفی کرد.

وی تاکید کرد: با توجه به شواهد کشف شده در غاز کلدر و تا زمان ایجاد سایت موزه در این محل، باید اعتباری برای تهیه درب و حراست فیزیکی از غار مصوب شود چرا که امکان دست درازی حفاران غیرمجاز و یا قاچاقچیان اشیا عتیقه وجود دارد.

غار کلدر مربوط به دوران پارینه‌سنگی - دوران فرادیرینه‌سنگی و دوره نوسنگی است.

نتایج کاوش باستان‌شناختی این غار نشان داد ایران در زمره نخستین زادگاه‌های انسان‌های هوشمندی است که برای اولین بار موفق به مهاجرت به قاره اروپا شدند.

غار کلدر در شهرستان خرم‌آباد، بخش مرکزی، دهستان رباط نمکی، روستای قلعه سنگی واقع شده که 28 اسفند 1385 با شماره 18796 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها