آیا معماری و مواد سازنده کلیسای نوتردام موجب آسیب‌پذیری‌اش در برابر آتش‌سوزی شد؟

پشت پرده حادثه کلیسای نوتردام

در خبرها حتما شنیده‌اید که دوشنبه 26 فروردین 1398 کلیسای معروف نوتردام فرانسه دچار آتش‌سوزی شد. این کلیسای 850 ساله که شاهکار معماری گوتیک بود و همچنین به دلیل ایفای نقش افتخاری این بنا در ادبیات باستانی ویکتور هوگو از جمله «گوژپشت نوتردام» معروف است، با وجود تلاش 9 ساعته 400 مأمور آتش‌نشان در میان شعله‌های آتش سوخت. کارشناسان معتقدند خسارت وارده به این کلیسا ده‌ها سال طول می‌کشد تا جبران شود.
کد خبر: ۱۲۰۳۰۲۶

خبر خوبی که از طرف سخنگوی کلیسا تأیید شده این است که نمای بیرونی و دو برج اصلی ساختمان کلیسا سالم هستند و همچنین آثار هنری و مصنوعات تاریخی موجود در کلیسا (از جمله تاج و لباس لویی ششم، پادشاه فرانسه در اوایل قرن دوازدهم) از آسیب محفوظ مانده است. اما متأسفانه سقف کلیسا آسیب جدی دیده و مناره مخروطی این بنا که طی یک پروژه بازسازی در قرن نوزدهم اضافه شده بود، فرو ریخته است.
البته آسیب رسیدن به بعضی چیزها به شعله‌ور شدن آتش کمک کرده و خسارت را تشدید کرده است. تحقیقات برای یافتن علل آتش‌سوزی در حال انجام است، ولی تاکنون به‌درستی کسی نمی‌داند دقیقا چه اتفاقی افتاده است و تا زمانی که تحقیقات به نتیجه نرسد، نمی‌توان علت اصلی آتش‌سوزی را اعلام کرد.
یک مقام رسمی آتش‌نشانی در پاریس می‌گوید: ساختار اصلی ساختمان کلیسای نوتردام پس از آتش‌سوزی محفوظ مانده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد آتش‌سوزی از سازه چوبی زیر شیروانی که در بالای طاق سنگی کلیسا قرار داشته، آغاز شده است.
اَندرو تِرِملِت، رئیس کلیسای جامع دُرهام انگلستان به نیویورک‌تایمز گفت: این سازه چوبی از نظر آتش‌نشانی به لحاظ ایمنی قبلا هم مشکلاتی داشته است، اما وجود موارد قابل اشتعال در آن موجب وخیم‌تر شدن اوضاع و تجمع آوار و گرد و خاک شده است. در نتیجه به نظر می‌رسد شعله‌های آتش به سرعت چوب‌های درختان جنگل بلوط را که در ساخت کلیسای جامع قرون وسطایی به‌کار رفته بود، در بر گرفته باشد.
به گزارش واشنگتن‌پست، آندره فینوت، سخنگوی کلیسای جامع نیز به خبرنگاران گفت: در حالی که سازه ساخته شده از چوب بلوط قرن 13 به کلی نابود شده، ساختمان کلیسا نیز متحمل خسارت عظیمی شده است. او افزود: هیچ چیز از این چارچوب باقی نمانده است.
گِلِن کربت، استادعلوم آتش‌نشانی در کالج جان‌جی به نیویورک تایمز گفت: هنگامی که آتش‌سوزی رخ داد، نبود امکانات حفاظتی در معماری هوایی ساختمان موجب انفجار شدید شعله‌ها شد. وی افزود: خوشبختانه همه چیز تحت کنترل است اما این حادثه برای اولین بار نبود که نوتردام را شعله‌ور ساخت. در قرن 13، پس از نابودی بخش‌هایی از کلیسا در آتش، این بنا مجددا نوسازی شد.
آتش‌نشانان به خبرگزاری فرانسه گزارش دادند تعمیرات این ساختمان احتمال آتش‌سوزی را از ابتدا افزایش داده و این آتش ممکن است با پروژه بازسازی کلیسا مرتبط باشد، زیرا ابزارهایی مانند دستگاه جوشکاری و وجود مواد قابل اشتعال در محل ساختمان احتمالا به جرقه زدن و شعله‌ور شدن آتش منجر شده است.

مترجم: صدیقه سخندان فداکار

دانش

منبع: IFL Science

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها