گفت‌وگو با دکتر قاسم رضاییان‌زاده، معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی

لزوم کنترل سلامت شیر

آیا شیرهای پاستوریزه به‌خاطرداشتن مواد نگهدارنده، مشکل ایجاد می‌کنند؟
کد خبر: ۱۱۹۹۶۸۵

وظیفه اصلی ما کنترل شیرخام تا مرحله‌ای است که از دامداری دوشیده می‌شود و به مراکز جمع‌آوری شیر و کارخانجات می‌رود. سیستم بهداشتی در آنجا روی بسته‌بندی و کنترل کیفی و کمیتی نظارت دارد و اداره استاندارد و بهداشت روی این موضوع اشراف دارند. اما این شیرها نگهدارنده ندارند. نوع بسته‌بندی، درجه حرارت و پاستوریزاسیون شیرهای مدت‌دار باعث ماندگاری و تاریخ مصرف آنها می‌شود.
نظرشما راجع به شیرهایی که از روستا می‌خریم چیست؟
شیری که از دامداری سنتی تهیه می‌کنید، ممکن است آلودگی‌هایی را به منزل و فرزندان‌تان منتقل کند؛ لذا توصیه ما مصرف شیر پاستوریزه است.
علت کش آمدن شیر چیست؟
می‌تواند از وجود شیرخشک باشد. همچنین بعضی از نژادهای گاو شیری، شیرشان حالت کش دار دارد.
پس تاکید شما بر استفاده از شیر پاستوریزه است؟
من خودم هم فقط شیر پاستوریزه تهیه می‌کنم چون اگر بخواهم شیر دامداری مصرف کنم باید آن را تا حرارت 100 و به مدت 5 تا20دقیقه بجوشانم که عملا این طوری بخش عمده خواص شیر از بین می‌رود. پروتئین در دمای 80 درجه به بالا دناتوره می‌شود و ما در آخر ماده‌ای را مصرف می‌کنیم که فقط میزان کمی کلسیم و چربی دارد. این‌طوری کیفیت شیر را با دست خودمان پایین آورده‌ایم. ضمن این‌که قطرات شیری که پخش می‌شود می‌تواند خطراتی داشته باشد و اگر بیماری داشته باشد، باقی می‌ماند.
آیا نان خشک‌هایی که به دام می‌دهند،می تواند تولید بیماری کند؟
حلقه نظارت دامپزشکی مهم است و ایمنی غذا ازمزرعه تا سفره ایجاب می‌کند شما محصولاتی را استفاده کنید که مورد تایید و نظارت سازمان دامپزشکی باشد. از مصرف نان کپک زده در این مراکز خودداری می‌شود. نان خشک، کیفیت گوشت را پایین می‌آورد و باعث سقط جنین می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها