اعترافات یک روزنامه‌نگار چاق

متفورمین قرص لاغری نیست

خیلی‌ها در هفته‌های پایانی سال به فکر کاهش وزن و تناسب اندام می‌افتند و چون می‌خواهند طی کمترین زمان ممکن لاغر شوند، سراغ میانبرهای لاغری می‌روند. مدتی است مصرف قرص متفورمین (نوعی قرص کاهش‌دهنده قند خون برای بیماران دیابتی) با باوری غلط که باعث کاهش وزن می‌شود در بین افراد به‌ویژه خانم‌ها رایج شده است.
کد خبر: ۱۱۹۵۰۲۱

متأسفانه توسط افرادی غیرمتخصص این طرز فکر در بعضی افراد به‌وجود می‌آید که با مصرف متفورمین و در نتیجه کاهش قند خون، اشتها هم کمتر شده و در نتیجه کاهش وزن اتفاق می‌افتد. در حالی که حتی اگر این مسأله هم درست باشد حداکثر تا سه ماه اولیه، آن هم حداکثر کاهش وزن تا دو کیلو خواهد بود اما کم‌کم دارو عوارض خود را نشان می‌دهد.
برای مثال، قرص متفورمین به دلیل این‌که قند خون را کاهش می‌دهد فشار خون را پایین می‌آورد و اگر فرد در این حالت از محلول قندی استفاده نکند احتمال شوک و بیهوشی به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. همچنین به مرور زمان مصرف این قرص روی سیستم گوارش و سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد که با حالت تهوع شدید و استفراغ و ضعف و بی‌حالی شدید همراه است و ضعف در سیستم ایمنی، بدن را مستعد ابتلا به انواع مشکلات و بیماری‌ها مثل سرماخوردگی‌های مکرر، سوءتغذیه، ریزش مو و بیماری‌های سخت‌تر مثل آسیب‌های جدی به کبد و عملکرد آن خواهد کرد. با این حساب داروخانه‌ها هرگز نباید متفورمین و قرص‌های مشابه را بدون نسخه پزشک بفروشند. در عین حال برای لاغری دنبال راه‌های اشتباه و پرضرر نباشید و به حرف دیگران که متخصص نیستند اصلا توجه نکنید چون بهترین روش برای کاهش وزن اصولی و پایدار، ورزش مداوم و رژیم غذایی سالم است. حتی داروهای لاغری هم که در داروخانه‌ها موجود هستند فقط باید با تجویز پزشک و پس از انجام آزمایشات لازم توسط پزشک متخصص تغذیه توصیه ‌شوند، چون گاهی عواملی مثل استرس، چاقی هورمونی، چاقی ارثی یا اختلال در بعضی غدد مثل تیروئید عامل اصلی ابتلا به اضافه‌وزن است و با درمان بیماری، مشکل اضافه‌وزن تا حد زیادی رفع خواهد شد.

پریسا اصولی
جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها