بررسی تاثیر فضای مجازی بر حالت‌های انسانی

پایان تلخ یک افسردگی مدرن

مدت زیادی نیست که فضای مجازی و گوشی به دست بودن در تمامی ساعات و حتی کانون خانواده‌هایمان هم جا خوش کرده است و ماجرای این گزارش یکی دیگر از کارکردهای آن است! دستاوردهای منفی فضای مجازی؛ خطر بزرگی که سلامت روانی و جسمی کاربران را نشانه می‌گیرد و این پروژه‌ای است که به صورت چراغ خاموش مسیر خود را تا رسیدن به سرانجامی تکان‌دهنده پیش می‌برد. هرچند ممکن است به نظر خیلی‌ها مطرح کردن این ماجرا تنها شعار دادن باشد، اما مطالعه بیشتر درباره آنچه ممکن است شعاری هم به نظر برسد، شاید خالی از لطف نباشد! حضور بیش از حد در فضای مجازی افسردگی می‌آورد و این یک حقیقت محض است... .
کد خبر: ۱۱۹۳۰۲۷

داستان نینا
چند روز پیش بود که پخش یک گزارش از دختری به نام «نینا» به سرعت در شبکه‌های اجتماعی سر و صدا به پا کرد. برخی آن را شعاری دانستند و برخی دیگر از رفتار او ابراز تعجب کردند.نینا دختری اهل مکزیک است و یکی از پرطرفدارترین صفحات مجازی را در اینستاگرام دارد. او چند روز پیش ویدئویی از خود منتشر و اعلام کرد قصد خودکشی دارد و بیش از این توان زندگی ندارد. ویدئویی که بارها دیده شد و تعجب همگان را برانگیخت. این دختر که به خاطر ویدئوهایش در شبکه اجتماعی تیک تاک به شهرت فراوانی دست یافت، در این ویدئو از پشیمانی خود درباره غرق شدن در فضای مجازی این‌طور صحبت می‌کند: «من از آغاز فعالیت در تیک تاک و اینستاگرام تاکنون بیش از ۲/۷ میلیون دنبال‌کننده برای خود جمع کرده‌ام که تمامی آنها به خاطر ویدئوهای خنده‌داری که از خودم در شبکه می‌گذارم، مرا دنبال می‌کنند؛ افرادی که هر روز به تعداد آنها افزوده می‌شود. اوایل همه چیز را دوست داشتم، اما کاربران به مرور زمان زندگی مرا دچار تحولی ناخوشایند کردند، استقبال آنها از کارهای من به تدریج جای خود را به فشار روانی داد که برای ساخت ویدئوهای تازه به من وارد می‌آوردند که این روند سلامت روانی مرا به خطر انداخت. استرس تمام وجودم را فراگرفته بود. فشار عجیبی را در ذهن خود حس می‌کردم. آنها رفقای حقیقی من نبودند. فقط تعدادی دنبال‌کننده با هویت‌های جعلی که حتی نمی‌شناختمشان بودند! در زمان نیاز، هیچ‌کدامشان نه قادر به کمک بودند و نه حتی به تو مشورت می‌دهند. آنجا بود که فهمیدم برای نجات خود باید زندگی شخصی‌ام را از فضای مجازی جدا کنم و این تنها راهی بود که مرا از پوچی و پایانی تلخ نجات داد.»
اگر غرق شوید، افسردگی می‌گیرید!
جهان مجازی شکل دیگری از جهان واقعی است و عنوان یکی از ویژگی‌های زندگی مدرن امروزی تعریف شده است که همانند هر پدیده دیگری دارای جنبه‌ها و اثرات مثبت و منفی است. آگاهی‌‌رسانی، رسانه بودن، تعامل و ارتباط با دنیا و... از ویژگی‌های مثبت آنهاست که غیر قابل انکار است. نکته اما این است که به گفته محققان، غرق شدن در فضای مجازی باعث ابتلا به افسردگی‌های حاد می‌شود، زیرا فرد به‌تدریج جهان واقعی را از بین می‌برد و دنیای خود را در فضایی می‌سازد که واقعی نیست. او با آدم‌هایی دمخور می‌شود که هنگام نیاز کنار او نیستند و این شروعی برای تنهایی بیشتر است. کاربران هنگام حضور در شبکه‌های اجتماعی به صورت ناخودآگاه خود را با دوستان‌شان مقایسه می‌کنند یا از این‌که کسی درخواست دوستی آنها را در شبکه‌های اجتماعی نمی‌پذیرد ناراحت می‌شوند و البته تمام این اتفاقات ساده باعث می‌شود تا احساسات ما با فضای مجازی بیشتر گره بخورد. به همین دلیل است که برخی کاربران امروزی به نوعی اختلال موسوم به «افسردگی شبکه‌های اجتماعی» مبتلا شده‌اند تا بیماری آنها در ارتباط با نحوه استفاده از این پلتفرم‌ها توصیف شود.
افسردگی مدرن
محققان آمریکایی با تحقیق بر پلتفرم «اینستاگرام و یوتیوب» میزان ابتلا به پدیده‌ای به نام «افسردگی مدرن» را بین کاربران اجتماعی این دو شبکه بیشتر از دیگر شبکه‌های اجتماعی می‌دانند. نتایج این بررسی حاکی از آن است که شبکه‌های اجتماعی به تنهایی منجر به بروز افسردگی مدرن نمی‌شوند، بلکه احساس افسردگی در اثر استفاده بیش از اندازه از این شبکه‌ها ایجاد می‌شود. با این حال اگر به صورت مداوم از اینستاگرام و یوتیوب استفاده می‌کنید، احتمال افسردگی شما بیشتر است. دلیل این مساله این است که وقتی فرد با دیدن عکس‌ها و ویدئوهایی از دیگران،خود را فاقد یک چیز یا حس می‌بیند،کم‌کم احساس سرخوردگی می‌کند. در استفاده زیاد از این دورسانه، به خاطر داشته باشید که مردم هیچ‌گاه زندگی واقعی را به اشتراک نمی‌گذارند، آنها ترجیح می‌دهند شما شاهد شادی‌های آنها باشید تا غم‌های گاه و بیگاهشان...
این پنج نکته حیاتی‌ است...
در نخستین گام باید این سؤال را از خود بپرسید که چرا از یک شبکه اجتماعی استفاده می‌کنید و حضور در آن تا چه اندازه حس مثبت به شما انتقال می‌دهد. اگر از حضور در یک شبکه اجتماعی لذت نمی‌برید و تنها به صرف حضور در آن هستید، بهتر است زودتر اکانت خود را دیلیت کنید!
این‌که شما بررسی صفحه شخصی خود در اینستاگرام را به تلفنی که در حال زنگ زدن است ترجیح دهید، لایک شدن‌‌تان در فیس‌بوک برایتان اهمیت داشته باشد، میزان توییت شدن مطلبی که روی توییتر قرار داده باشید ذهن شما را به خود درگیر کند یا تعداد کسانی که در یوتیوب ویدئوی شما را دیده‌اند به یک مسأله مهم تبدیل شود، می‌تواند نشان از ورود به فرآیند درگیری‌های ذهنی و افسردگی‌های ناشی از حضور در شبکه‌های اجتماعی باشد.
مخفی کردن احساسات و شاد نشان دادن پشت دیوار شیشه‌ای در فضای مجازی از جمله اتفاقاتی است که کاربران به‌دنبال حضور در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند و همین اتفاق باعث می‌شود تا آنها بیشتر درگیر اختلالات روانی شوند.
محققان می‌گویند هر کاربری که زمان بیشتری را به حضور در شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهد، بیشتر خود را در معرض اضطراب و احساس تنهایی قرار می‌دهد. نکته دیگر حضور در بیش از چهار یا پنج شبکه اجتماعی پرطرفدار است که فرد خود را موظف می‌کند تمام آنها را در روز چک کرده و تعامل دائمی خود را با آنها حفظ کند؛ مساله‌ای که باعث فاصله گرفتن از زندگی واقعی می‌شود.
چرخه ابتلا به افسردگی مدرن زمانی آغاز می‌شود که کاربر زمان زیادی از شبانه‌روز را به حضور در شبکه اجتماعی اختصاص می‌دهد، دیگر فعالیت‌های خود را به مرور زمان کنار می‌گذارد؛ اتفاقاتی از جمله فعالیت بدنی و ملاقات با دوستان کمتر در او دیده می‌شود و کم‌کم زمینه برای گسترش افسردگی مدرن فراهم می‌آید. بهتر نیست خودمان با دست خودمان زمینه‌ساز بیماری نشویم؟

یگانه عصاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها