استفاده «آمازون» از تصاویر کاربران شبکه اجتماعی برای فروش بیشتر

خرید لباس با مانکن مجازی!

آن‌قدر گفتند و شنیدیم، سپس خودمان گفتیم و کسی نشنید که احتمالا باید موضوع را عوض کنیم. این‌که شبکه اجتماعی در حال شکل دادن به نوع خاصی از زندگی و سبک مصرف است دیگر بر کسی پوشیده نیست ولی شعاری تحت عنوان این‌که باید به سلیقه و انتخاب مخاطب احترام گذاشت راه هرگونه نقد و نظری را می‌بندد. یعنی این‌که مخاطب می‌گوید این سبک و روش انتخاب خودم است «و تو برو خود را باش»! پس هرقدر هم از مضرات و معایب شبکه‌های اجتماعی حرف بزنیم حکم «آب در هاون کوبیدن» پیدا می‌کند. ولی باید یادآوری کنم که قرار نیست خسته شویم. بالاخره هرکس را رسالتی است و ما هم قرار است در کنار این‌که به شبکه‌های اجتماعی به چشم یک ابزار نگاه می‌کنیم که هم می‌تواند به سود بشر باشد و هم به او آسیب برساند، به همین خاطر اگر درباره ضررهای این بستر حرف و حدیثی از زبان ما می‌شنوید بگذارید پای این‌که اگر این بستر نکاتی دارد اعم از مثبت و منفی می‌خواهیم همین‌جا با هم درباره آنها حرف زده باشیم. یکی از کارکردهای اینستاگرام تبدیل شدن آن به بستری برای تبلیغ است. بسیاری که از این طریق دست به کسب درآمد می‌زنند که خب اینجا کاری به آن دسته نداریم. یعنی آنقدر همه گفته‌اند و شنیده‌ایم که سِر شده‌ایم. بالاخره اینجا یک بستر است و کسب درآمد هم در آن رایج است حتی اینستاگرام هم این فرصت را برای کاربران فراهم می‌کند تا بتوانند راحت‌تر فعالیت تبلیغی داشته باشند. ولی دسته دومی هستند که در آنجا تصاویری از خود یا علاقه‌مندی‌های خود منتشر می‌کنند که شاید فکر کنیم دیده نمی‌شوند و کسی با آنها کاری ندارد، اگر چنین نظری دارید تا پایان همراه این گزارش باشید.
کد خبر: ۱۱۹۱۳۶۸

در این گزارش می‌خواهیم سراغ آن گروه از کاربران برویم که فعال تجاری نیستند و خودشان به صورت ذوقی فعالیت می‌کنند، حتی دنبال‌کنندگان محدودی دارند و دنبال کسب درآمد نیستند. بلکه فقط می‌خواهند یک تصویر از خود را با دنبال‌کنندگان خود به اشتراک بگذارند و هدف دیگری از این فعالیت در فضای مجازی در سر ندارند؛ یعنی نه دنبال رسیدن به سود هستند و نه درپی جذب دنبال‌کننده!
مسخره‌بازی به اسم تبلیغات!
همین چند وقت قبل، فیلم کوتاهی منتشر شد که چند خانم در آن به تبلیغ یک مزون لباس دست می‌زنند. تبلیغی که به‌سرعت با واکنش منفی کاربران روبه‌رو شد و باب تمسخر و هجو آن باز شد. فیلمی که بی‌شک کارکرد مثبت نداشت ولی حتما تبدیل به ضد تبلیغ شد.
طبق یکی از آمارهایی که درباره فضای مدلینگ در شبکه اجتماعی منتشر شده بود، می‌خوانیم که «20 درصد فضای شبکه اینستاگرام در اختیار چرخه مدلینگ است و نکته جالب این است که این 20 درصد، 60 درصد از دنبال‌کننده‌های اینستاگرام را به خود اختصاص می‌دهند که این حجم زیاد از دنبال‌کننده تاثیرپذیری زیادی در این حوزه خواهد داشت».
حالا درصدد نقد تبلیغات و فروش از طریق شبکه اجتماعی و ... نیستیم بلکه خواستیم بگوییم آنقدر این مساله فراگیر است که صاحبان صنایع برای بیشتر دیده شدن دست به هرکاری می‌زنند.
فصل تازه فروش اینترنتی با مانکن‌های مجازی
احتمالا از خودتان می‌پرسید، این همه از مدلینگ و شبکه اجتماعی حرف زد که چه بگوید؟ با ما همراه باشید. به‌تازگی خبری از فروشگاه «آمازون» منتشر شده که حاوی اطلاعات جالبی بود. در این خبر آمده بود که آمازون در حال راه‌اندازی یک نرم‌افزار مُد است که می‌تواند صنعت خرید آنلاین پوشاک را دگرگون کند. خب قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ این نرم‌افزار به کاربر این امکان و اجازه را می‌دهد تا لباسی که در نظر دارد را روی یک مانکن مجازی آزمایش کند و بعد دست به انتخاب و سپس خرید بزند.
مجازی پُرُو کن
نکته جالبی که باید به آن اشاره کرد این است که این مانکن مجازی با توجه به تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند قرار است ابداع شود. در واقع با کمک یک هوش مصنوعی، تصاویر، آنالیز و تحلیل می‌شود تا نسبتی میان کاربر و ابعاد بدن و نوع لباس‌هایی که می‌پسندد، به دست بیاید و بر آن اساس کاربر بتواند روی یک مانکن مجازی لباس مورد نظرش را به اصطلاح «پُرو» کند. آمازون حق امتیاز این اختراع را ثبت کرده تا بتواند با کمک آن با استفاده از تصاویر سلفی، تقویم‌های آنلاین کاربر و لباس‌های مورد استفاده، این مانکن مجازی را بسازد.
آسوده نباشید
حالا روشن شد هدف از این گزارش چیست. می‌خواستیم بگوییم حتی آنهایی که برای جذب مخاطب یا جذب سرمایه و درآمد فعالیت مدلینگ ندارند هم در امان نیستند و آمازون تلاش می‌کند از همان‌ها هم برای این امکان تازه استفاده کند. در خبری که منتشر شده نکته جالبی دیده می‌شد؛ «این نرم‌افزار تصاویری را که روی تلفن همراه یا رایانه ذخیره شده‌اند را جست و جو می‌کند تا یک تصویر واقعیت افزوده از مشتری بسازد که لباس‌ فروشگاه‌های مختلف را به تن کند. به این ترتیب کاربر دیگر نیازی ندارد هنگام خرید به اتاق پرو برود.» بله درست خواندید، این نرم‌افزار به عکس‌های روی تلفن همراه و رایانه شخصی افراد هم دسترسی دارد تا بتواند مانکن مجازی افراد را بازسازی کند. البته همواره تزیین کردن اتفاقاتی که شاید برای ما ناگوار باشد و عرضه به صورت یک هدیه باورنکردنی، کارکردی است که رسانه‌ها دارند؛ به همین دلیل هم گفته شده که «این نرم‌افزار به صورت یک کارمند شخصی برای خرید لباس در خدمت کاربر است» ولی این‌که اطلاعات و تصاویر شخصی افراد در امنیت کامل نیست و حتی آمازون هم می‌تواند آنها را آنالیز کند، ناگفته می‌ماند.
تصاویری که البته با خواست کاربر منتشر شده و کسی او را مجبور به انتشار آنها نکرده ولی رضایتی از او گرفته نشده که آنها برای آنالیز و تحلیل ابعاد بدن او در اختیار فروشگاهی مانند آمازون قرار بگیرد. ضمنا این نکته را نیز فراموش نکنیم شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام با داغ کردن برخی تصاویر و بالابردن میزان بازدید آنها، دیگر کاربران را نیز تشویق می‌کند از آن الگو پیروی کنند و به این شیوه زمینه تولید محتوای مشابه را افزایش می‌دهد.
حالا توصیه‌ای برای این‌که در انتشار تصاویر و سلفی‌ها و ... بیشتر دقت به خرج بدهیم یا خیر نداریم، چون از ابتدا قرار نبود توصیه کنیم و زبان به نصیحت بگشاییم، ولی در هر صورت «کاین هنوز از نتایج سحر است»!

حسام آبنوس
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها