خبرنگار صداوسیما در رم در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

بازداشت خبرنگاران صداوسیما بخشی از پروژه فشار همه‌جانبه غرب علیه کشور

در پی فراخوان مرضیه هاشمی صورت گرفت

تجمع ضد آمریکایی در قلب آمریکا

روز جمعه در پی فراخوان مرضیه هاشمی مجری ارشد شبکه پرس تی وی که اخیرا در آمریکا بازداشت و بعد از 11 روز آزاد شد، یک راهپیمایی در اعتراض به رفتار دولت آمریکا در واشنگتن برگزار شد. به گزارش العالم، نهادهای جامعه مدنی و مسلمانان ساکن واشنگتن در همبستگی با مرضیه هاشمی به او لبیک گفته و در این راهپیمایی شرکت کردند. هدف از برگزاری این راهپیمایی محکومیت اقدامات غیرقانونی پلیس آمریکا و بازداشت یکی از برجسته ترین خبرنگاران مسلمان و آمریکایی تبار بود .
کد خبر: ۱۱۸۷۸۹۷

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما معترضان در این راهپیمایی اقدامات غیرقانونی پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) هنگام بازداشت مرضیه هاشمی را محکوم کردند. آنها پیوسته شعار می‌دادند «شرم بر آمریکا»، «لبیک یا زینب»، «لبیک یا حسین» و «ما همه با تو هستیم» . تجمع‌کنندگان تاکید داشتند که در برابر هرگونه ظلم و ستم علیه خبرنگاران مسلمان ایستادگی خواهند کرد و اجازه نخواهند چنین تجربه تلخی دیگر تکرار شود.
هاشمی که خود نیز به اتفاق خانواده در این تجمع شرکت کرده بود در سخنانی گفت: دولت آمریکا فکر می‌کند می‌تواند این کار را هر زمان و با هر کسی انجام دهد بدون آنکه عواقبی در انتظار آن باشد. ما این تجمع را برگزار کردیم زیرا می‌خواهیم دولت آمریکا بداند نمی‌تواند ما را ارعاب کند و ما از اهداف و ارزش‌های خود عقب نخواهیم نشست و اهمیتی ندارد بهای این کار چه اندازه باشد.
یک روز پیش از آن نیز تجمع اعتراضی دیگری برابر سفارت آمریکا در لندن برگزار شد که نسبت به رفتار آمریکا با مرضیه هاشمی اعتراض داشت . به گزارش العالم در این تجمع نیز شماری از فعالان حقوق بشر و مسلمانان شرکت داشته و رفتار آمریکا با خانم هاشمی را شرم‌آور توصیف و آن را محکوم کردند. احمد حنیف مسلمان کانادایی در این تجمع بی عدالتی و سرکوب گری علیه مسلمان را کاملا با نبود سازماندهی و اتحاد مسلمانان مرتبط دانست و گفت: هر چه مسلمانان بی‌سازمان‌تر و پراکنده‌تر باشند بیش‌تر در معرض قربانی شدن هستند.
طی روزهای گذشته نیز معترضان در چند کشور دیگر از جمله نیجریه و آمریکا در حالی که تصاویر خانم هاشمی را در دست داشتند با شعار «ما برای اجرای عدالت ساکت نخواهیم نشست»، «شما نمی‌توانید حجاب را به چالش بکشید» و «خبرنگاری جرم نیست» رفتار ریاکارانه آمریکا را درباره رعایت حقوق بشر به چالش کشیدند و نقض حقوق انسانی و دینی افراد از جمله مرضیه هاشمی را به باد انتقاد گرفتند.
جنبش عدالتخواهانه
اعتراض به اقدام دولت آمریکا در بازداشت یازده روزه خانم هاشمی ـ بدون آن‌که جرمی مرتکب شده باشد ـ سرآغاز حرکت یک جنبش عدالتخواهانه شد و چهره دروغین آمریکا مبنی بر دفاع از آزادی بیان را یک بار دیگر افشاء کرد. روز گذشته شبکه پرس تی وی اعلام کرد به زودی مرضیه هاشمی پس از آزادی وارد ایران خواهد شد. مرضیه هاشمی، مجری، خبرنگار و مستندساز 59 ساله شبکه پرس تی وی روز یکشنبه 23 دی ماه و بدون هیچ گونه اتهامی در فرودگاه سنت‌لوییس آمریکا بازداشت و به زندانی در واشینگتن دی سی انتقال داده شد. او پس از حضور در چند جلسه دادگاه به عنوان «شاهد کلیدی» و مشخص شدن بی‌گناهی‌اش از زندان آزاد شد. این مجری برجسته پرس تی وی پس از آزادی از زندان، با انتشار ویدئویی زنده در فضای مجازی، ضمن تشکر از همه مردم در سراسر جهان به خاطر دعاها و حمایت هایشان برای آزادی وی، عنوان کرد: قطعا این حمایت‌ها و دعاها در کنار لطف خداوند به من برای تحمل این شرایط، و آزادی‌ام بسیار کمک کرد.
سرانجام مقامات آمریکایی با اعلام این‌که مرضیه هاشمی بی گناه است او را پس از تحمل شرایط دشوار و غیرانسانی در بازداشتگاه‌های آمریکا آزاد کردند.

شرح 11 روز اسارت

مرضیه هاشمی در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه پرس‌تی وی در خصوص نحوه دستگیری و اتفاقاتی که برای وی در زندان آمریکا افتاده، این چنین توضیح داد:چند سال پیش مستندی را در رابطه با قتل مایکل براون، نوجوان سپاهپوستی که توسط نیروهای پلیس آمریکا در فرگوسن کشته شد، ساختم و در این سفر قصد داشتم تا باری دیگر به فرگوسن و همچنین سنت لوئیس بروم تا ببینم بعد از آن اتفاق و اعتراضات مردم، اوضاع چه تغییری کرده است. همچنین، برخی‌ها نیز به من گفته بودند که فعالان و افرادی که درگیر قتل مایکل براون بودند، کشته شدند. از این رو، قصد داشتم مستندی را در این رابطه تولید کنم. پس از اتمام مراحل تصویربرداری و در حالی که از فرودگاه سنت لوئیس قصد بازگشت به دنور را داشتم تا از فرزند و نوه خود دیدن کنم و پس از چند روز ماندن در دنور، به تهران برگردم نیروهای امنیتی فرودگاه و پلیس اف‌بی‌آی به من گفتند دستور بازداشت من را دارند و ظرف چند ثانیه، به من دستبند زدند. در آن لحظه فقط گفتم که آیا پسرم هم بازداشت است؟ آنها گفتند نه؛ فورا به رضا گفتم که سوار هواپیما شو و به دنور برگرد. اما این اتفاق نیفتاد و پلیس اف‌بی‌آی او را به واشنگتن منتقل کردند.
مرضیه هاشمی در ادامه افزود: من آن شب را در سنت لوئیس ماندم و روز بعد من را به مقر اف‌بی‌آی در واشنگتن منتقل کردند. آنها به من می‌گفتند که متهم به هیچ جرمی نیستم اما با این حال، آزمایش DNA از من گرفته شد وعلی‌رغم اعتراضم برای ممانعت از این کار، به من می‌گفتند که هرکسی که به این مرکز منتقل می‌شود، حتما می‌بایست آزمایش DNA دهد.
مجری شبکه پرس تی وی گفت: پس از آن به زندان مرکزی در واشنگتن‌دی سی منتقل شدم. البته باید این را هم بگویم که در تمامی این مراحل به من دستبند و پابند زده بودند. در زندان مرکزی، به من گفتند که باید مورد تفتیش بدنی قرار بگیرم و باید روسری‌ام را بردارم، اما از آن جایی که یک زن مسلمان هستم و به حجاب پایبندم نسبت به این مساله اعتراض کردم و به آنها گفتم که این کار شما غیرقانونی است و باید پوشش مناسبی را با توجه به مذهب خود اتخاذ کنم. اما مامور زندان که یک زن هم بود، به من گفت باید روسری‌ام را از سرم بردارم و به زور روسری را از سرم برداشتند. پس از تفتیش بدنی، من را به یک سلول سرد و تاریک انتقال دادند. در این سلول، تشکی بر روی تخت وجود نداشت و تختی با میله‌های آهنی بود. دستشویی و حمام نیز در وسط سلول تعبیه شده بود. خوشبختانه هیچ فرد دیگری به همراه من در آن سلول نبود.
هاشمی ادامه داد: بسیاری از نیروهای امنیتی زندان، مرد بودند و مدام در زندان در حال رفت و آمد بودند و از آن جایی که حمام در وسط سلول قرار داشت و زندان‌بان‌ها نیز به راحتی می‌توانستند داخل آن را ببیند، حتی امکان استفاده از حمام هم وجود نداشت. صبح روز بعد، من را بیدار کردند و گفتند که باید به دادگاه برویم. من با دستبند و پابند با یک وَن به دادگاه منتقل شدم. در واقع، با من همانند یک مجرم رفتار شد. وقتی به دادگاه رسیدیم، به من گفتند که آسانسور خراب است و باید از پله‌ها بالابرویم تا به اتاق مورد نظر برسیم. این در حالی بود که پاهای من با پابند بسته شده بود و وادارم کردند تا با همین وضعیت، پله‌ها را بالا بروم.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها