نشست خبری سریال «بانوی عمارت» برگزار شد

راوی صادق تاریخ بودیم

نشست خبری پایان مجموعه تلویزیونی بانوی عمارت به کارگردانی عزیزا... حمیدنژاد، بعد از ظهر روز گذشته در سالن فرعی همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد و عوامل تولید این مجموعه تلویزیونی با اصحاب رسانه گفت‌وگو کردند و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.
کد خبر: ۱۱۸۳۹۴۲

مجید مولایی تهیه‌کننده، احسان جوانمرد نویسنده و مریم مومن، شبنم فرشادجو و نیکی نصیریان بازیگران مجموعه تلویزیونی بانوی عمارت از حاضران در این نشست بودند.

سریال‌سازی با بودجه کم
به گزارش خبرنگار جام‌جم، عزیزا... حمیدنژاد، کارگردان این مجموعه تلویزیونی پرمخاطب در شروع این نشست گفت: علت کم‌کاری‌ام گزیده‌کاری است. برای شروع هر اثری نکاتی مدنظر دارم و روشم در سریال‌سازی هم این است. در خصوص بانوی عمارت، متن این اثر و به‌ویژه دیالوگ‌نویسی آن را جذاب دیدم و مشغول کار شدیم. در سریال‌سازی تمام جزئیات باید به‌دقت رعایت شود تا مخاطب را جذب کند و بانوی عمارت این ویژگی‌ها را داشت.
این کارگردان با اشاره به سرنوشت ساخت سری دوم گفت: این روزها در فضای مجازی هم مخاطبان زیادی از من درخواست ساخت سری دوم را دارند؛ اما ساخت فصل دوم منوط به این است که همه مسائل را در نظر بگیریم و بتوانیم کیفیت مطلوب را تامین کنیم.
مجید مولایی، تهیه‌کننده این اثر هم در تکمیل حرف‌های حمیدنژاد توضیح داد: شروع کار ما با تغییر در معاونت سیما و سیاست‌های جدید سریال‌سازی‌شان همراه شد. با ما جلسه گذاشتند و گفتند در این شرایط با برآورد پایین، مجموعه‌سازی کنید. ما در ساخت بانوی عمارت، کارمان را با بودجه‌ای ۲۰ درصد کمتر از بودجه‌ چرخ فلک -که پروژه‌ای شهری بود- شروع کردیم. هرچند در طول ماجرا بودجه بیشتر شد، اما باز به نسبت سریال‌های دیگر خیلی پایین بود. همین بودجه هم نامنظم پرداخت شد و این کار را برایمان سخت می‌کرد.

راوی صادق تاریخ بودیم
احسان جوانمرد، نویسنده فیلمنامه این مجموعه هم درخصوص مضمون تاریخی این اثر گفت: نشان‌0دادن فرهنگ و تاریخ گذشته‌مان، جرقه تولید اثر را زد. قرار نبود تاریخ را بسازیم، اما فقط سرگرمی‌سازی هم مدنظرمان نبود. می‌ترسیدیم اثری ارائه کنیم که راوی صادق تاریخ نباشد و رعایت صداقت، مهم‌ترین دلیلی بود که موجب شد مخاطب با این اثر ارتباط برقرار کند.
وی افزود: مخاطب از همان ابتدای داستان فهمید ما در روایتمان قصد جانبداری از هیچ طیف سیاسی را نداریم. ما فقط داستانمان را روایت کردیم و تاکید آقای حمیدنژاد بر جزئیات به بهتر شدن کیفیت کار کمک کرد.
جوانمرد تاکید کرد: به‌جز ناصرالدین شاه قاجار که خبر مرگش را در مجموعه می‌شنویم، میرزا رضای کرمانی- که میرزا اسد در سیاهچاله‌ها با او آشنا می‌شود- و نیز کلنلی که در آن زمان مسئول اداره نظمیه بود، بقیه شخصیت ها مابه‌ازای تاریخی نداشتند، اما نماینده‌ای از طبقات اجتماعی آن دوره بودند.

این فرجام، سلیقه ما بود
جوانمرد در پاسخ به پرسش خبرنگار جام‌جم درباره تعدد شخصیت‌های فرعی این مجموعه و حضور پراکنده‌شان در مجموعه گفت: اتفاقا بهجت، شخصیت مهمی بود. در آن دوران ارتباط تهران با تبریز، در خانواده‌هایی که خون قاجاری داشتند، بسیار مهم بود. هم بهجت و هم طلا، شخصیت‌های تأثیرگذاری بودند. حتی در نبودشان بر قصه تاثیر گذاشتند. انتخاب ما برای فرجام شخصیت‌ها و پایان کار همین بود و به نظرم حقمان بود که سلیقه خودمان را داشته باشیم.
این فیلمنامه‌نویس افزود: ایده فصل دوی مجموعه در سه نسخه نوشته شده است، اما هنوز هیچ توافقی برای ماهیت کلی و حتی مقطع تاریخی‌اش نداریم. من هم همچون آقای حمیدنژاد معتقدم باید ببینیم می‌توانیم فصل دوی بهتری داشته باشیم یا نه.
مهدی آذرپندار، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه هم تاکید کرد: ما در شبکه معتقدیم اگر ظرفیتی برای ادامه ساخت آثار موفق وجود دارد، این ظرفیت‌ها را فعال کنیم. اما ما هم به کیفیت معتقدیم و فعلا مشغول صحبت هستیم؛ بنابراین هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

به دنبال بازیگران تازه
حمیدنژاد به انتخاب بازیگران مجموعه اشاره کرد: در هر اثر می‌کوشم بازیگران جدیدی ارائه کنم و بازیگرانی که انتخاب می‌کنم، باید با فیزیکی که از آنها در ذهن دارم، شباهت داشته باشند.
شبنم فرشادجو، بازیگر نقش مهرالنسای مجموعه هم گفت: پیش از این قبلاً در تئاتر، فضاهای تاریخی را تجربه کرده بودم، اما در تلویزیون تجربه تازه‌ای برایم بود.
فرشادجو گفت: نظر شخصی‌ام این است پایانی که برای مهرالنسا رقم خورد، شخصیت او را محبوب‌تر هم کرد. خودم وقتی قسمت آخر مجموعه را دیدم، از این‌که مهری در بین‌شان نبود و نمی‌توانست بدرقه‌شان کند، دلم گرفت. نگران بودم حالا چه کسی از زیر قرآن ردشان خواهد کرد و برایشان آب خواهد ریخت. از بازی در این مجموعه کاملا رضایت داشتم.
همچنین حمیدنژاد تاکید کرد: پخش شبکه، همکاری خوبی با ما داشت و خوشبختانه موارد ممیزی در هر قسمت خیلی کم بود. با این حال انگار در کشور ما مرسوم است هر اثری با اقبال مواجه می‌شود، حساسیت‌ها نسبت به آن بیشتر ‌شود؛بنابراین قسمت‌های آخر با ممیزی‌های بیشتری همراه بود.

زهرا غفاری
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها