جام‎جم شکل جدیدی از اجاره دادن خانه‏ها در پایتخت را بررسی می‎کند

مستاجران مشکوک یک روزه

قیمت اجاره‌بهای یک خانه لوکس و مبله در یکی از مناطق شمالی تهران زیاد نیست. تنها با 300 هزار تومان هم می‏توان یک شب را در خانه‎ای در شمال تهران گذراند. حتی با قیمت‎های پایین‏تر می‎توان خانه‏هایی در مناطق دیگر اجاره کرد. خانه‏هایی که به هر دلیلی و به مدت‏های کوتاه یک روز‌، یک هفته و نهایتا یک ماهه اجاره می‏شوند. اجاره کردن این جنس از خانه‏ها زیاد سخت نیست. مدارک خاصی مانند، شناسنامه برای اجاره لازم نیست. قراردادهای قرص و محکمی هم عموما تنظیم نمی‏شود. هر شخصی با شل کردن سرکیسه می‏تواند یک شب ‌خانه‏ای مبله را اجاره کند .
کد خبر: ۱۱۸۳۷۰۰

سایتهایی که خانه‏های یک روزانه اجاره می‏دهند خیلی زیادند. با یک کلیک می‏توان به راحتی به خانه موردنظر رسید. فرقی ندارد، در کدام نقطه از تهران، شرق، غرب، شمال و جنوب، خانههای زیادی برای اجاره یک روزه وجود دارند. قیمتهای پایه هم عموما از 250 هزار تومان شروع می‏شود. البته صاحبخانه‌هایی هم هستند که به قیمت کمتر از این حتی 150 هزار تومان هم راضیاند. هر کسی با هر هدفی میتواند خانه موردنظرش را در هر منطقهای، با هر میزان هزینه کرایه کند. دورهمیهای دونفره، ایجاد شرکتهای صوری، برگزاری جشن‏هاو مهمانی‏های خصوصی، ایجاد شرکتهایی که در زمینه قمار فعالیت میکنند، اجاره خانه برای گردشگران و هر مناسبت دیگری میتواند از مصارف مورد نظر اجاره یک خانه به مدت محدود باشد.

رزرو خانه فقط با یک کلیک

در سایتهای مخصوص اجاره خانههای یک روزه، عموما رزرو خانه به صورت آنلاین انجام می‏شود. در هر صفحه ویژگی منحصربهفرد خانه ذکر شده است. خانه‏ها همه مبله هستند و از متراژ 60 متری هم شروع می‏شوند. رزرو خانهها زیاد هم سخت نیست. فقط کافی است بعد از انتخاب خانه موردنظر، روز مشخصی را انتخاب کنید. تمام مشخصات نام و نام خانوادگی، شماره کارت ملی و پرداخت بعد از رزرو باید وارد شود. بعد از پرداخت آنلاین، اجاره خانه به راحتی انجام می‏شود. اینترنت رایگان، پارکینگ و اجازه ورود حیوانات خانگی به محل اجاره شده برخی از امکانات خانهها است. هزینه هر شب در سایتهای خانه‏های اجارهای یک روزه از 400 هزار تومان شروع میشود. در روزهای آخر هفته البته میزان اجاره‌بها در این سایت‏ها افزایش پیدا کرده و به یک میلیون و 500 هزار تومان هم می‏رسد. برای اجاره کردن یک خانه یک روزه، هر مستاجری باید قوانین خاص خانه را هم اجرا کند. اجاره دادن خانه‌های یک روزه معمولا از ساعت 14 شروع و تحویل خانه هم ساعت 12 ظهر انجام میشود. نکته قابل تأمل اما این است که بعد از رزرو و پرداخت، هیچ کنسلی وجود ندارد و استرداد مبلغ به مستاجر امکان‌پذیر نیست.

ساختمانی با هدف خاص

به‌جز سایتهایی که مخصوص اجاره خانه‏های یک‌روزه هستند، سایتهای دیگری هم وجود دارد که مخصوص شخصاند و برای مدت ‌زمان کوتاه، یک‌روزه تا یک ماهه، آپارتمان مبله اجاره می‏دهند. خانهای که در غرب تهران، در منطقه پونک قرار دارد، مبله و تمیز است. اجاره‌بهای خانه برای 24 ساعت، تنها 250 هزار تومان است. خانه اما برای 21 روز به اجاره رفته است. آگهیدهنده به ما میگوید: «در هر نقطه از غرب تهران که بخواهی، خانه برای اجاره دارم. ‌در شهران، پونک، اشرفی، کاشانی و کن هم خانه دارم. همه خانه‏ها هم مبله و تمیز هستند. حالا در هر نقطه از غرب که بخواهی، میتوانی خانه اجاره کنی.» البته او تأکید میکند که برای هر مهمانی خانهای را اجاره نمیدهد:‌ «تعداد مهمانها نباید بیشتر از سه نفر باشند، نسبت مهمانها برای ما مهم نیست و تنها یک کارت شناسایی مانند کارت ملی برای ما کافی است. اجاره‌بها هم همان روز اول، از شما دریافت میشود

او تأکید میکند: «شما نمیتوانید در هر خانه‏ای که اجاره میکنید، مهمانی برگزار کنید، همسایهها به رفت‏وآمدهای خاص اعتراض میکنند.» صاحب آگهی البته توضیح میدهد:‌ «اگر برای موارد خاص هم خانه اجارهای بخواهید، من ساختمان امن دارم.

یک ساختمان چهار طبقه که در هر طبقه دو واحد قرار دارد و تمام هشت واحد هم برای اجاره یک‌روزه است. این ساختمان خیلی امن است و به درد شما میخورد. قیمت پایه هم زیاد نیست. اجاره‌بهای روزانه این ساختمان از 300 هزار تومان شروع میشود

اجاره خانه روزانه در همه مناطق تهران

آگهی‌دهنده بعدی خدمات ویژهتری دارد و به گفته خودش با شرکتهای مسافربری کار میکند‌: «مهمانهای شما از هر شهر یا هر کشوری میتوانند در هر کدام از خانههای ما در هر مدت زمانی، سکونت داشته باشند.» شرکت خدمات‏رسانی در زمینه خانه‌های اجارهای یک‌روزه، در هر نقطه از تهران، خانه برای اجاره دارد. در شرق، در مناطق گلبرگ، مجیدیه جنوبی و شمالی، در غرب در پونک، بلوار اشرفی کاشانی و شهران، در مرکز، در هفتتیر و طالقانی و در شمال، تجریش و فرمانیه، خانه برای اجاره دادن دارد. اجاره‌بها در شرق تهران از 250 هزار تومان و اجاره‌بهای خانههای غرب و شمال هم از 350 هزار تومان شروع می‏شود. نکته قابل تأمل درباره این شرکت این است که به افراد هم خانه روزانه کرایه می‏دهد:‌ «شما اگر بخواهید به صورت روزانه خانه اجاره کنید، باید حداقل صد هزار تومان حق کمیسیون بدهید، من کارتان را راحت کرده‏ام و با خودم به صورت مستقیم کار میکنید.» او البته تأکید میکند تمام خانهها برای خودش نیستند:‌ «من از اشخاص خانه کرایه میکنم. خانه را دیزاین و مبله میکنم و به شما که خانه اجارهای ساعتی میخواهید، اجاره می‏دهم

اجاره خانه روزانه از این شرکت‏ها شرایط عجیبوغریبی ندارد:‌ «برای ودیعه 50 هزار تومان از شما می‌گیریم.

کارت ملی یا هر کارت شناسایی همراهان لازم نیست فقط شماره ملی شما را دریافت می‌کنیم به خاطر این‌که اگر اتفاقی برای شما افتاد، ما نام و شماره ملی شما را داشته باشیم. عموما اتفاقی نمی‏افتد و مشخصات شما هم در پروندههای ما محفوظ میماند.» او البته مثال میزند:‌«تا به حال که مشکلی پیش نیامده است؛ اما یک بار یکی از مستاجران ما در خانه اجارهای سکته کرد که ما با شماره کارت ملی مشکل را برطرف کردیم. صاحبخانه میداند که ما خانه‏اش را برای چه مواردی اجاره کرده‏ایم. پس مشکلی‌ از طرف صاحبخانه و ‌همسایگان پیش نمیآید.» شرکت برای هر مورد دیگری هم مکانی برای اجاره دارد. برای مهمانیها در لواسانات، کرج و شرق تهران، سالن‏هایی برای اجاره موجود است.

او ادامه می‌دهد: «مثلا اگر شما بخواهید یک مراسم تولد در کرج برگزار کنید، ما یک باغ خیلی خوب در گلشهر، با یک خانه مبله که دو اتاق خواب هم دارد، به قیمت یک‌میلیون و 500 هزار تومان داریم. اگر بخواهید حتی میتوانیم باغ را تزئین کنیم که البته این خدمات قیمتهای خاص خودش را دارد.تمام مسائل دیگری که ممکن است پیش بیاید، به عهده ماست. شما به‌راحتی می‏توانید جشنتان را برگزار کنید و ما امنیت شما را تأمین می‏کنیم

قانون سکوت کرده است

مصطفی قلی‌خسروی، رئیس صنف مشاوران املاک تهران و اتاق اصناف ایران در گفت‎وگو با جام‎جم این شکل از اجاره دادن خانه در بین مشاوران املاک را انکار می‎کند:‌ «نه من و نه هیات‌مدیره، هیچ‌کدام تا به حال گزارشی از تخلف در این حوزه در بین مشاوران املاکمان ندیده‏ایم. طبق قانون برای هر اجاره‎ یک کد رهگیری وجود دارد. این کد رهگیری قابل پیگیری است. البته این کد رهگیری برای املاک است و کسی که در قالب شرکت یا فرد، خانه‏اش را به مدت چند روز اجاره می‏دهد، کد رهگیری ندارد. هیچ‌کدام از بازرسان اتاق اصناف مورد شکایتی درباره اجاره خانه‎های یک روزه دریافت نکرده‏اند. در صورت وجود شکایت، اتحادیه طبق قانون با مجرمان برخورد می‎کند: طبق ماده 27 قانون اصناف در صورتی که شخصی این کار را انجام دهد، ما خانه وی را پلمب می‏کنیم. قانون 28 مخصوص مالکان املاک است که براساس قانون در صورت تخلف، درج در پرونده و باطل کردن پروانه کسب را در پی خواهد داشت.» خسروی البته معتقد است‌: اجاره یک روزه یا چند روزه خانه منع قانونی ندارد. هر کسی می‎تواند خانه خود را برای هر مساله‏ای اجاره دهد. موضوع اما اینجاست که این کار از جنبه اجتماعی ممکن است چهره منفی داشته باشد.
اجاره دادن خانه یک روزه، در شرایطی که اجاره‌بهای خانه‏ها هر روز افزایش پیدا می‎کند، می‎تواند کسب و کار مناسبی برای صاحبان املاک یا شرکت‎ها باشد؛ این نکته اما قابل تامل است که به دلیل وجود خلأ قانونی هر کسی با هر هدفی می‎تواند خانه‎ای اجاره کند و دست به هر کار غیرقانونی بزند.

. »

لیلا شوقی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها