جام‌جم از تاریخچه تاسیس و اهداف دانشگاه صدا و سیما گزارش می‌دهد:

دانشگاه رسانه‌ساز

نزدیک به 50 سال از تاسیس و آغاز به کار دانشگاه صدا و سیما در ایران می‌گذرد. دقیق‌تر بگویم... 49سال. دانشگاهی دولتی که در سال 1348 خورشیدی با نام اولیه «مدرسه عالی تلویزیون و سینما» در فضای آن روزهای کشور شروع به کار کرد و در ادامه، در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با پیوستن به سازمان صدا و سیما، به عنوان نهادی آموزشی اما مرتبط با این سازمان فعالیت‌هایش را ادامه داد و به یکی از قطب‌های اصلی تربیت و پرورش نیروهای زبده و کارآزموده برای کار در فضای رسانه‌ای کشور و به ویژه رادیو و تلویزیون تبدیل شد. دانشگاه آرام صدا و سیما که در ابتدای بزرگراه نیایش و در پس بوستان ملت تهران واقع شده، دانشگاهی خاطره‌انگیز برای همه دانشجویانی است که در آن تحصیل کرده‌اند. دانشگاهی که حتی اگر خودتان به آن وارد نشده باشید، بی‌شک تصویر آن ساختمان آجری و حیاط سرسبز و پر از بیدهای مجنونش را در مجموعه‌های تلویزیونی مختلفی چون فاصله‌ها یا دلدادگان، دیده‌اید و در یاد دارید. همچنین این دانشگاه علاوه بر فعالیت‌های علمی و آموزشی، در برگزاری نشست‌های مختلف علمی و فرهنگی در سطح‌های داخلی و بین‌المللی هم فعالیت دارد و در طول هر سال تحصیلی، نشست‌های این‌چنینی گوناگون با حضور کارشناسان علمی ایرانی و غیر ایرانی را زیاد می‌شود در این دانشگاه شاهد بود. کارگردانی تلویزیونی، تلویزیون و هنرهای دیجیتال، ادبیات نمایشی، مهندسی صدا و روزنامه‌نگاری ازجمله رشته‌هایی هستند که در این دانشگاه تدریس می‌شود. در گزارش امروز روزنامه جام‌جم، به همه فعالیت‌های علمی - فرهنگی این دانشگاه، از مصوبه تاسیس گرفته تا مطرح‌ترین دانشجویان فارغ‌التحصیل شده از آن و تعداد دانشجویان این روزهایش و اهدافی که دنبال می‌کند، نگاهی انداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۱۸۱۹۹۳

چه سالی تاسیس شد؟

همان‌طور که در ابتدای گزارش هم اشاره شد، دانشگاه صدا و سیما که این روزها به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تربیت نیروهای جوان برای کار در فضای رسانه‌ای سینما و تلویزیون فعالیت می‌کند، قدمتی نیم‌قرنی دارد.

شاکر واثقی، مشاور رسانه‌ای و سرپرست روابط‌عمومی دانشگاه صدا و سیما با اشاره به تاریخچه تاسیس و تشکیل این دانشگاه به جام‌جم توضیح می‌دهد: تاسیس دانشگاه به سال 1348 برمی‌گردد که تحت عنوان مدرسه عالی شروع به کار کرد. سپس از سال 62 که اساسنامه صدا و سیما در مجلس شورای اسلامی مصوب شد، در ماده دهم آن تصریح شد که سازمان صدا و سیما موظف است به منظور تربیت نیروهای متخصص و کارآمد هنری، دانشکده صدا و سیما را توسعه بخشد. در واقع این اتفاق رسمیت بیشتری به دانشکده بخشید و موجب شد موجودیت آن جدی‌تر شود. در ادامه در سال 1392 و طبق ابلاغ‌نامه وزارت علوم، دانشکده به دانشگاهی با پنج دانشکده تبدیل شد.

واثقی ادامه می‌دهد: در حال حاضر دانشگاه صدا و سیما نزدیک 70 عضو هیات علمی، یک استاد تمام که دکتر ضابطی جهرمی در حوزه سینما و تلویزیون هستند، 9 دانشیار و تعداد زیادی مربی و استادیار دارد.

چه رشته‌هایی تدریس می‌شود؟

دانشگاه صدا و سیما هم به تدریس رشته‌های کاردانی می‌پردازد، هم رشته‌های کارشناسی و هم کارشناسی ارشد و دکترا.

در حوزه کاردانی رشته‌هایی چون برق و مخابرات و مهندسی تدریس می‌شود؛ در حوزه کارشناسی و مقطع لیسانس بحث‌های فناوری اطلاعات، روزنامه‌نگاری، رشته‌های تولیدی چون تهیه‌کنندگی رادیو و تلویزیون و رشته‌های فنی چون صدابرداری آموزش داده می‌شود.

بحث ارتباطات هم به طور جداگانه و تخصصی در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در حال تدریس است. همچنین به علاقه‌مندان به حوزه فیلمنامه‌نویسی هم باید این خبر خوب را داد که این رشته هم به‌زودی وارد این دانشگاه خواهد شد و آن دسته از جوانانی که دستی بر آتش نویسندگی دارند و دلشان می‌خواهد این فن و مهارت را به صورتی آکادمیک یاد بگیرند، می‌توانند در دانشگاه صدا و سیما تحصیل کنند.

آموزش تخصصی دین و رسانه

از دیگر دانشکده‌های دانشگاه صدا و سیما که در شهر قم دایر شده و به تربیت و آموزش دانشجویان می‌پردازد، دانشکده تخصصی دین و رسانه است که در کشور نمونه‌ای منحصر به فرد محسوب می‌شود.

دانشکده تخصصی دین و رسانه که با تصویب شورای سیاستگذاری رسانه ملی در مهر سال 76 افتتاح شد، در حوزه گرایش‌های اسلامی و ارتباطات و رسانه به منظور جذب دانش‌آموختگان حوزه و آموزش آنها در سطح تخصصی مورد نیاز صدا و سیما فعالیت می‌کند. این دانشکده دارای دو گروه آموزشی «هنرهای رسانه‌ای» با دو رشته آموزشی تولید سیما و ادبیات نمایشی با گرایش فیلمنامه‌نویسی و «فرهنگ و ارتباطات اسلامی» با دو رشته آموزشی علوم ارتباطات اجتماعی و دین و رسانه است.

به گفته واثقی، دانشجویی که در این دانشگاه پذیرش می‌شود، می‌تواند همچنان بحث آموزش‌های طلبگی‌اش را ادامه بدهد و این دو رشته را با هم بخواند.

چند دانشجو دارد؟

به گفته واثقی، مشاور رسانه‌ای دانشگاه صدا و سیما، این دانشگاه این روزها نزدیک به هزار دانشجو دارد که در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تحصیل هستند و مجموع دانشجویان دانشکده‌های مختلف این دانشگاه را تشکیل می‌دهند.

محیط فعال و پویا

همچنین دانشگاه صدا و سیما در بحث برگزاری نشست‌های تخصصی و همایش‌های علمی و فرهنگی هم سرآمد و اثرگذار است. واثقی می‌گوید: به عنوان نمونه می‌توان به دومین کنفرانس بین‌المللی تحقیقات بازی‌های یارانه‌ای با مشارکت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد که ماه گذشته در دانشگاه برگزار شد و در این کنفرانس، استادان مختلفی از خارج از کشور حضور داشتند. همچنین وبینارهای مختلفی هم برگزار شد و از شش جلد کتاب رونمایی کردیم.

تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه هم فعال هستند. از جمله این تشکل‌ها می‌توان به انجمن اسلامی، بسیج اسلامی، کانون شعر و ادب، قرآن، تئاتر و دیگر فعالیت‌های فرهنگی و نیز کانون‌های علمی مختلف اشاره کرد که در حوزه‌های مختلفی نشست برگزار می‌کنند.

فارغ‌التحصیلان مطرح هم دارد؟

در طول سال‌های فعالیت دانشگاه صدا و سیما، جوانان مختلفی به آن وارد و سپس از آنجا فارغ‌التحصیل شده‌اند. جوانانی که عده‌ای مستعدتر بودند و خیلی زود وارد عرصه کار و فعالیت شدند و به سبب همین فعالیت‌ها، این روزها نامشان را بیشتر در رسانه‌ها و اخبار می‌شنویم و می‌خوانیم.
از جمله برجسته‌ترین این نام‌ها از میان هنرمندان، می‌توان به چهره‌هایی چون بهروز افخمی نویسنده کارگردان، مجری و منتقد سینما، مازیار میری نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان، جهانگیر میرشکاری صدابردار سینما، پرویز شهبازی نویسنده و کارگردان، پوران درخشنده نویسنده و کارگردان، سونیا پوریامین گوینده و مجری تلویزیون، سیدامیر پروین حسینی تهیه‌کننده و محمدحسین مهدویان، کارگردان جوان سینمای ایران اشاره کرد. چهره‌هایی که دوران جوانی‌شان را در این دانشگاه سپری کرده و از استادان آن درس گرفته‌اند.

زهرا غفاری
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها