وقتی قانون برای بینوایان برابرتر می‌شود

ادامه پولسازی بینوایان

رویدادهای روزهـــــــــای پایانـــــــی تابستان در تئاتر، شرایط را برای نوعی از سختگیری یکجانبه فراهم آورد؛ سختگیری‌ای که اساسا دامنگیر گروه‌های جوان بود و کمتر خطری برای نمایش‌های بزرگ و شخصیت‌های شاخص در رسانه داشت. نمایش‌ها یک به یک با ممیزی‌های عجیب شورای نظارت؛ از پوستر تا تیزر و از متن تا اجرا روبه‌رو می‌شوند. برخی ممیزی‌ها به قدری عجیب به نظر می‌آید که شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی آنها را محصول نگاه شخصی ممیزان برمی‌شمرد؛ اما کماکان تکرار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۰۹۶۴

صحبت از نمایشی است که پیش از آغازش با اعتراض هنرمندان و اهالی رسانه مبنی بر تخلفاتش پیگیری می‌شود. اعتراضات در روزهای اخیر وارد شکل تازه‌ای می‌شود، به‌خصوص زمانی که دادستان تهران علنا نسبت به رعایت نشدن موازین شرعی در نمایش بینوایان انتقاد می‌کند. در حالی که در چند ماه گذشته رعایت نشدن موازین شرعی منجر به تعطیلی یک نمایش شده است، نمایش بینوایان به مسیر خود برای پولسازی ادامه می‌دهد. این وضعیت اما با یک اطلاعیه از سوی اداره کل هنرهای نمایشی همراه می‌شود که خود را مسؤول صیانت از هنرمندان می‌داند.
بند نخست این اطلاعیه به حسین پارسایی و نمایش بینوایان اشاره دارد و اداره کل هنرهای نمایشی درباره آن گفته است «درخصوص اجرای نمایش «بینوایان» با توجه به تخلف گروه نمایشی فوق در تبلیغات اولیه نمایشی و مطابق رای و نظر شورای مرکزی نظارت و ارزشیابی و در نظر گرفتن موارد تخلف، تذکر کتبی و رسانه‌ای به گروه ابلاغ شد. همچنین در طول اجرای عمومی و نظارت بر اجرای نمایش جهت رعایت مواردی چون ارائه و گریم بازیگران، مواردی به گروه ابلاغ و جهت رعایت کامل آن از طرف گروه نمایش اقدام شد. بدیهی است اجرای اثر فوق با رعایت همه قوانین و مقررات شورای نظارت و ارزشیابی صرفا تا زمان و تاریخ ذکر شده در پروانه صادر شده تداوم خواهد داشت.»
نکته قابل توجه آن است که شهرام کرمی پیشتر در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود نمایش بینوایان در صورت تخلف قابل ‌تمدید نخواهد بود. در حالی که قوانین اداره کل هنرهای نمایشی می‌گوید یک نمایش بعد از 30 شب اجرا ‌باید مجوزهای لازم را بگیرد، باید پرسید با علم به تخلفات شکل گرفته چگونه شهرام کرمی قول خود را فراموش کرده است. هر چند شواهد نشان می‌دهد از ابتدا مجوز برای اجرا تا پایان دی داده شده است.
در ماه‌های اخیر نمایش‌های متعددی بابت همان رفتارهای مشابه خطای نمایش بینوایان با توبیخ و ارائه تعهدنامه مواجه شده‌اند. حالا باید دید در اداره کل هنرهای نمایشی قانون برای همه برابر است یا همه چیز به همین اطلاعیه نگاشته شده ختم می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها