مجموعه تلویزیونی «مینو » آذر ماه از شبکه یک سیما پخش می‌شود

داستان یک جاسوس عاشق

جنگ، خونریزی، کشتار، محاصره خرمشهر و ... این واژه‌ها برای نسل بعد از جنگ نه‌تنها آشنا هستند و ملموس، بلکه در سال‌های جنگ تحمیلی مردم ایران روزهای تلخی را با گوشت و خونشان لمس کردند؛ روزهایی که زنگ آژیر قرمزش به نشانه حمله رژیم بعثی در گوش همه بچه‌ها، زنان و مردان ایران هنوز مانده است. روزهایی که مادران به محض شنیدن این آژیر بچه‌هایشان را بغل می‌کردند و به پناهگاه می‌رفتند و بعد از تمام شدن آن و شنیده شدن آژیر سفید بیرون می‌آمدند و پیگیر خبر از رادیو که چند خانواده، عزادار عزیزانشان شدند.
کد خبر: ۱۱۷۷۸۲۵

همه آن روزهای تلخ گذشت و مردم ایران سربلند از سال‌های جنگ تحمیلی که غیورمردانه جلوی دشمن ایستادند تا ذره‌ای از خاک ایران از دست نرود. بعد از تمام شدن جنگ، کارگردانان و تهیه کنندگان گرایش زیادی به ساخت سریال‌های داستانی و مستند از هشت سال جنگ تحمیلی پیدا کردند و رسانه ملی هم همیشه این موضوع را مورد توجه قرار داده تا بتواند از زوایای مختلف آثار متنوع و متعددی از جنگ بسازد تا نسل جوان هم با حال و هوای آن روزها بیشتر آشنا شوند.

در همین خصوص تازه‌ترین تولید مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه‌ای اوج با نام «مینو» قرار است از شبکه یک سیما روی آنتن برود. این اثر نگاه تازه‌ای به جنگ دارد و قصه از اوایل سال 59 شروع می‌شود و آن هم با جاسوسی نیروهای دشمن. این مجموعه به کارگردانی امیرمهدی پوروزیری و تهیه‌کنندگی مهدی همایونفر، داستان عاشقانه‌ای است که در روزهای آغازین جنگ تحمیلی می‌گذرد. روایتی از عشق و خیانت و انتقام که ناگهان با شروع جنگ شکل دیگری پیدا می‌کند و جای همه چیز و همه‌کس عوض می‌شود.

نقش‌های اصلی این سریال را هم عباس غزالی، سیاوش طهمورث، محمود پاک‌نیت، پروانه معصومی، سلمان فرخنده، مهدیه نساج و ... بازی می‌کنند.

نگاه تازه به جنگ

مهدی همایونفر، تهیهکننده این مجموعه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که این مجموعه تلویزیونی چه نگاه تازهای به جنگ دارد؟ به جامجم میگوید: قصه سریال مینو قبل از جنگ تحمیلی شروع میشود. متاسفانه دشمن قبل از شروع جنگ نیروهای جاسوس خود را روانه ایران کرده بود تا مقدمات جنگ را فراهم کنند. به همین دلیل تاریخ واقعی جنگ از 31 شهریور سال 59 شروع نشده، بلکه قبل از آن تدارکاتش را دشمن فراهم کرده بود. به همین دلیل قصه سریال مینو از اوایل سال 59 شروع میشود و نقش اصلی سریال یک جاسوس در ایران است. بنابراین این نگاه تازه ما به جنگ است و از زاویهای به آن پرداختهایم که کمتر مورد توجه قرار گرفته شده است.

صحنههای سریال مینو به گفته این تهیهکننده فقط به صحنههای نبرد و جنگ ختم نمیشود، بلکه 15 قسمت ابتدای سریال اختصاص به اوایل سال 59 دارد و داستان از قسمت 16 وارد میدان جنگ میشود.

وی ادامه میدهد: سالهای دفاع مقدس، مهمترین رخداد بعد از انقلاب اسلامی است که همچنان معتقدم مغفول واقع شده است. همچنین رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کردهاند که درباره این مقطع از تاریخ جمهوری اسلامی ایران باید آثار مختلف ساخته شود تا نشانگر مقاومت مردم ایران در مقابل حمله بعثیها باشد و اینکه چگونه دلاورانه مبارزه کردند تا حافظ خاک ایران باشند.

این تهیهکننده درباره اینکه چرا تهیهکنندگان و کارگردانان کمتر سراغ جنگ میروند؟ توضیح میدهد: سالهای دفاع مقدس پر از رخداد است که هر کدام از آنها میتواند دستمایه ساخت آثار نمایشی متنوع شود، اما با توجه به دشواری تولید چنین آثاری، سازندگان آثار نمایشی کمتر به این سمت گرایش دارند. البته نباید چنین اتفاقی بیفتد. تهیهکننده چنین آثاری قبل از ساخت اثر باید عوامل را بیمه کنند، چرا که در هنگام ساخت با خطرات زیادی روبهرو هستیم و متاسفانه بودجهای به این کار اختصاص ندارد و تهیهکننده باید شخصا این کار را انجام بدهد. نباید مسؤولان در این باره کم لطفی کنند، چرا که چنین موضوعی باعث میشود سازندگان هم کمتر به تولید چنین آثاری تن بدهند.

بخش عمدهای از سریال تلویزیونی مینو در بوستان ولایت تهران تصویربرداری شده است. همچنین شهرک سینمایی دفاع مقدس، خرمشهر و آبادان از دیگر مکان‌‌های فیلمبرداری این سریال هستند.

همایونفر درباره انتخاب بازیگران میگوید: ما در این سریال سراغ بازیگران تلویزیون و تئاتر رفتهایم و ترجیح دادهایم چهرههایی انتخاب شوند که کمتر دیده شدهاند تا برای مخاطبان هم جذابیت لازم را داشته باشد. خوشبختانه چهرههای خیلی خوبی انتخاب شدند که حتما آینده خوبی خواهند داشت. همچنین برای کارگردانی به سراغ فردی رفتیم که دغدغه سالهای دفاع مقدس را دارد و کارهای خوبی هم ساخته است.

دزدی رابینهودی برای سریال سازی

امیرمهدی پوروزیری، کارگردان سریال درباره کارگردانی این اثر میگوید: قصه سریال مینو صرفا جنگی نیست، بلکه یک درام عاشقانه در دل جنگ است. شخصا نسبت به سالهای دفاع مقدس دغدغه دارم و علاقهمند هستم آثار متفاوتی را با این موضوع بسازم. به همین دلیل انرژی و تمرکز زیادی برای ساخت این اثر گذاشتم و با جان و دل کار کردم.

وی درباره اینکه آیا دخل و تصرفی هم در فیلمنامه داشتید یا نه، توضیح داد: وقتی کارگردانی میخواهد یک اثر را بسازد، باید روی فیلمنامه سوار باشد. در واقع ابتدا باید فیلمنامهنویسی بلد باشد و بعد سراغ کارگردانی برود. این اعتقاد من است. حال ممکن است کسی چنین تصوری نداشته باشد. من هم با نویسندگان سریال مرتب در حال گپ و گفت یا به قول معروف چکش کاری قصه بودم تا با یک فیلمنامه استخواندار کارمان را شروع کنیم.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که آیا امکانات لازم برای کار در اختیارتان گذاشته شده بود، توضیح میدهد: اگر بخواهید راستش را جواب بدهم، باید بگویم به لحاظ امکانات با مشکلاتی روبهرو بودیم، به همین دلیل بناچار از پروژه دیگری که همزمان با ما مشغول کار بودند دزدی وسایل میکردیم، چون امکانات بیشتری در اختیار آن گروه قرار داده بودند که آن هم خیلی از آن استفاده نمیکردند. به همین دلیل تا سرشان را میچرخاندند ما هم ابزار مورد نیازمان را بر میداشتیم و دزدی شرافتمندانه میکردیم. البته برای چهار تا پنج پلان این کار را انجام دادیم و بعد از استفاده هم سر جایشان قرار دادیم.

پوروزیری درباره انتخاب عباس غزالی برای نقش اصلی سریال توضیح میدهد: عباس غزالی واقعا بازیگر گزیدهکاری است و هر نقشی را نمیپذیرد، اما وقتی قبول کند با جان و دل کار میکند و به هیچ وجه کوتاه نمیآید. واقعا برای نقش رضا زحمت زیادی کشید. البته این شامل حال همه بازیگران میشود و انصافا همه با انرژی کار کردند. همچنین برای برخی نقشها سراغ بازیگران تئاتر رفتیم که جزو استعدادهای باور نکردنی هستند و اطمینان دارم بعد از سریال با پیشنهادهای بازی روبهرو میشوند.

یک عاشقانه جنگی

عباس غزالی کارش را در عرصه بازیگری از اواخر دهه 70 شروع کرده است، اما با سریال تلویزیونی وضعیت سفید حمید نعمتا... در میان مخاطبان تلویزیون به شهرت رسید. بویژه اینکه او دیالوگهایش را در آن سریال خیلی خاص ادا کرده بود که با اقبال مخاطبان روبهرو شد.

وی در سریال مینو نقش قهرمان اصلی قصه به نام رضا را بازی میکند. وی درباره بازی در این سریال میگوید: مدتی بود در تلویزیون کار نکرده بودم. ضمن اینکه همیشه در انتخاب نقش هایم وسواس دارم، ولی زمانی که بازی در سریال مینو به من پیشنهاد شد با کمال میل پذیرفتم، چون به بخشی از تاریخ ایران میپرداخت که مهمترین رویداد کشور محسوب میشود.

غزالی با اشاره به اینکه قصه سریال مینو را خیلی دوست داشته، عنوان میکند: این مجموعه قصهای را تعریف میکند که بیراه نیست بگوییم که تا به امروز بندرت در آثار سینمایی و تلویزیونی پرداخت شده است. همچنین قصه فقط جنگی نیست و با یک عاشقانه شروع میشود. از سوی دیگر شخصیت رضا ویژگیهایی داشت که من خیلی علاقه مند بودم این نقش را بازی کنم.

این بازیگر درباره ویژگیهای رضا تاکید میکند: رضا یک مرد تمام معنا، غیور و پر غرور است که به کسی باج نمیدهد. وقتی با آقای پوروزیری، کارگردان سریال درباره شخصیت رضا به صحبت نشستیم، حرفهای او برایم خیلی دلنشین بود و عشق و انرژی برای ساخت یک کار خوب را در چهرهاش میدیدم. واقعا جزو کارگردانان با سواد و حرفهای است و با بازیگر برای خلق نقش تعامل زیادی دارد. گرچه گروه این سریال جوانند، اما همه کار بلد و مشرف به کار هستند. به همین دلیل عزم جدی برای بازی در این سریال داشتم.

وی اشاره میکند: با اینکه زمان تصویربرداری هفت ماه بود، اما خودم را در اختیار پروژه گذاشتم. البته من جزو آن دسته از بازیگران هستم که همزمان در دو یا سه سریال بازی نمیکنم، چون اعتقاد دارم بازیگر وقتی نقشی را میپذیرد، باید تمام انرژی و تمرکزش را برای نقش بگذارد و بازی همزمان در دو یا سه اثر هم تمرکز را کمتر میکند و هم انرژی. این در حالی است که ما باید برای مخاطبان احترام خاصی قائل شویم. شخصا مخاطب برایم حرف اول را میزند و برایم اهمیت دارد. ضمن اینکه ذهنم را به ذهن کارگردان و نویسنده فیلمنامه میسپارم تا رنگآمیزی بدهند و زمانی که نقش را خلق میکنم، تلاش دارم تا رنگ و لعاب درست و متناسب با شخصیت بدهم. بنابراین تکنیک و مطالعه نقش عمدهای در این مسیر دارد.

غزالی ادامه میدهد: امیدوارم مردم از تماشای سریال لذت ببرند. علاوه بر آن رضا عاشقی است که سالها پای عشقش میایستد. او خیلی صادق است و گاهی هم چوب صداقتش را میخورد. با احساس است و حرف دلش را میزند. در مجموع قصه
پیچ و خمهای زیادی دارد که مطمئن هستم برای مخاطب جذابیت لازم را دارد. من هم سعی کردم با جان و دل کار کنم. راستش همیشه این اخلاق را دارم یا کاری را نمیپذیرم یا اگر قبول کردم تا انتهای اثر از هیچ چیز دریغ نمیکنم و با عشق و انگیزه کار میکنم.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها