ایران از لنز عکاس و جهانگرد فرانسوی چگونه است؟

سرزمین قاب‌های شگفت‌انگیز!

ژیل باربیر یک عکاس فرانسوی است که بیش از 15 سال است به مناطق مختلف دنیا سفر می‌کند و به عکاسی می‌پردازد.
کد خبر: ۱۱۷۷۵۸۴

او در سالهای 2014 و 2017 میلادی به ایران سفر کرده است و این نوشتار به تجربیات او از سفرهایش به ایران اختصاص دارد. او در این متن به مباحثی مانند دلایل سفرش به ایران، چالشهای اروپاییهایی که به ایران سفر میکنند، نکات قابل توجهی که در ایران با آن مواجه شده و... را پرداخته است.

چرا ایران؟

ایران یکی از بزرگترین مهدهای تمدن است و دلیل اصلی من از سفر به ایران این بود که با یکی از قدیمیترین فرهنگهای دنیا آشنا شوم. امپراتوری ایران تاریخ اولیه بشر را شکل داده است. ایران به خاطر صنعتگران، معماری، کاشیکاری، فرشهای بی نظیر و تاریخ ادبیاتی که دارد بسیار شناخته شده است. جای تعجب نیست که با این پیشینه سطح سواد امروزی مردم این قدر بالاست. گردشگری در این چند سال اخیر بسیار پیشرفت کرده و با از بین رفتن بسیاری از تحریمهای بینالمللی سرعت این پدیده بیشتر شده است. در تورهای گروهی بزرگ که عمدتا برای افراد مسن اروپایی است برنامه سفر اینگونه است: تهران، کاشان، اصفهان، یزد و شیراز. ولی افرادی که جداگانه سفر میکنند غالبا از بسیاری شهرها و روستاهای دیگر ایران نیز دیدن میکنند.

چیزهایی که باید قبل از سفر بدانیم

در کل، برنامهریزی برای این سفرها بسیار آسان است. بسیاری از گردشگران برای سفر به ایران از تورهای گروهی و سازماندهی شده استفاده میکنند.

نوع سفر: هر دو سفر من تفاوتهای مهمی با هم داشتند. در سال 2014 با یک همراه در ایران بودم و برخی هزینهها نصف میشد (هزینه اتاق دو تخته، هزینه تاکسی و...). در سال 2017، به تنهایی به ایران سفر کردم و مجبور بودم تمام هزینهها را به صورت انفرادی پوشش دهم. این مساله در کشوری مانند ایران تفاوت زیادی ایجاد میکرد.

هر دو سفر من با بودجه محدود و متوسط انجام شد. در بسیار از شهرها از مهمانپذیرهای متوسط استفاده کردم و در شهرهای دور افتادهتر در هتلهای استاندارد اقامت کردم.

در آوریل 2014 به مدت دو هفته در ایران بودم و از مناطق اصلی فرهنگی کشور دیدن کردم: شیراز، اصفهان، نائین، یزد، کاشان، قم و تهران.

در سپتامبر 2017 در مدت 3.5 هفتهای که در ایران بودم پیش از مناطق توریستی کشور، از مناطق کمتر دیده شده ایران مانند تبریز و شمال غربی ایران (زنجان، سلطانیه، تخت سلیمان)؛ تهران؛ مشهد و تربت جام و جنوب غرب ایران (شوشتر، چغازنبیل و شوش) دیدن کردم.سفر به ایران برای گردشگران بسیار ارزان تمام میشود، هرچند برای زوجها بسیار ارزانتر از افرادی است که به تنهایی سفر میکنند.

دیگر زمان سفر به ایران بدون رزرو کردن هتل و پرواز گذشته است. فرد متقاضی سفر به ایران باید از چند روز قبل وسیله ایاب و ذهاب و هتل خود را در مناطق گردشگری رزرو کند. در مناطق و مسیرهای گردشگری قیمتها بشدت نسبت به سری اول سفر افزایش یافته بود. با اینکه تنها سه سال از سفرم میگذشت، بویژه هزینه هتل که دارای سیستم دوگانهای است و خارجیها تا ده برابر بیشتر از ایرانیها هزینه پرداخت میکنند.

هتلها و مهمانپذیرها:هتلها بویژه در شهرهایی مانند کاشان، اصفهان، یزد و شیراز قیمتهای منطقی ندارند. بنابراین برای اینکه از قیمتهای مناسبتری بهرهمند شوید بهتر است از قبل رزرو کنید.

رستوران و غذا: معمولا در رستورانهای محلی که خوراکهای ارزان قیمت داشتند غذا میخوردم. تنها چند مرتبه به رستورانهای لوکس رفتم که بلافاصله در قیمتها نمود پیدا میکرد.

حمل و نقل: حمل و نقل در ایران واقعا ارزان و کارآمد است. با اینکه از هواپیما برای جابهجایی استفاده کردیم، ولی قیمت بسیار مناسب بود.

اتوبوس و قطار بشدت ارزان است و هزینهای که پرداخت میکنید تأثیری در بودجه تعیین شدهتان ندارد.

گشتها و فعالیتهای تفریحی: بخش عمدهای از بودجه سفر را به خود اختصاص میدهد! هزینه ورود به موزهها، مسجدها، مقبرهها و حتی باغها بسیار بالاست و اماکن معدودی وجود دارند که برای ورود به آنها نیازی به پرداخت هزینه نیست. غالبا برای رسیدن به اماکن مورد نظرمان در خارج از شهر محل اقامت (مانند پرسپولیس، ابیانه، میبد و...) مجبور بودیم در طی روز تاکسی بگیریم و این سفرها ارزان نبودند.

چالشهای سفر به ایران

5 فرمان از ژیل

1ـ نخستین پرسشی که در مورد سفر به ایران مطرح میشود این است که زنان باید چه نوع لباسی در ایران بپوشند؟ با تمام توریستهای خانمی که به ایران سفر کرده بودند در این مورد صحبت کردیم، یک شلوار گشاد، یک بلوز بلند تا روی زانو و یک روسری همین کافی است!

2ـ امان از تحریمها. وقتی وارد ایران میشوید باید کارت اعتباریتان را فراموش کنید. پول مورد نیازتان را به صورت نقد همراه داشته باشید زیرا باید برای هزینه هتل، رستوران، اتوبوس، قطار، سوغاتیهای زیبا و فرشهای بینظیر ایران پول نقد پرداخت کنید.

3ـ اخذ ویزای ایران اکنون بسیار سادهتر شده است. در حال حاضر اکثر شهروندان اروپا میتوانند برای ویزای 30 روزه در شش فرودگاه بینالمللی اقدام کنند، اگرچه این کار مقداری زمانبر است (حدودا 5/2 ساعت) ولی روال آن بسیار ساده است. بهخاطر داشته باشید برای چند شب اول هتل رزرو کنید و واچر هتل را همراه داشته باشید تا پلیس مهاجرت بتواند برای اخذ تأییدیه با هتل تماس بگیرد. البته میتوانید به صورت آنلاین نیز درخواست ویزا بدهید.

4ـ سفر در زمان مناسبتها کمی محدودکننده به حساب میآید، زیرا اماکن اقامتی و سرویسهای حمل و نقل بشدت شلوغ هستند و کار برایتان دشوار میشود. در زمان عید نوروز ایرانیها به سراسر ایران سفر میکنند و در تعطیلات به سر میبرند. به من گفته بودند سفر در ماه رمضان چالشبرانگیز است، چرا که بسیاری از مغازهها و تمام رستورانها در طول روز تعطیل هستند، در نتیجه شاید بخواهید سفرتان را به یک زمان دیگر موکول کنید. در زمان عاشورا نیز به مدت سه روز کشور در وضعیت خاصی به سر میبرد.

5ـ چالش آخر چالش تومان/ ریال است. ابتدا بسیار گیجکننده است. همیشه و حتما قیمتها را چندمرتبه بررسی و اطمینان حاصل کنید قیمت به ریال است یا تومان. اگر قیمت به تومان باشد باید آن را در 10 ضرب کنید تا قیمت ریالی آن به دست بیاید.

نکات مهم سفر به ایران

این پیشنهادها را جدی بگیرید

مردم: ایرانیها تعاریف جدیدی از دوستی و مهماننوازی برایتان فراهم میکنند.

اصفهان: سفر به این شهر برجستهترین تجربه توریستهایی است که به ایران سفر میکنند، بهترین معماری ایران را به نمایش میگذارد و و در واقع بهترین معماری است که در کل سفرهایم به چشم دیدهام.

مشهد و قم: دو شهر مقدس ایران هستند که مساجد زیبایی دارند. دو حرم مطهر نیز در این شهرها وجود دارند که آنها را پایتختهای معنوی ایران ساخته است.

قدم زدن در شهر تاریخی تبریز: بزرگترین شهر شمال غربی ایران و مرکز جمعیت آذری زبان ایران است که میراث فرهنگی قابل توجهی دارد.

یزد: یک مکان بینظیر که باید به اندازه کافی در آن زمان بگذرانید.

حتما از خانههای سنتی کاشان و باغهای زیبای شیراز بازدید کنید.

شوش، شوشتر و چغازنبیل: این شهرهای جنوب غربی ایران در بیابانهایی قرار دارند که از عراق و کویت زیاد دور نیستند. عیلامیها یکی از بزرگترین تمدنهای تاریخ بشر را تشکیل دادهاند.

تهران: در اولین سفرم به ایران اصلا از تهران خوشم نیامد، بیش از اندازه بزرگ، در هم و برهم، بسیار آلوده، پر از سر و صدا و استرس. ولی در سفر دومم به ایران تصمیم گرفتم بیشتر به این کلانشهر پرهیاهو بپردازم.

تخت جمشید باستانی و مقبره پادشاهان هخامنشی کوروش، داریوش و خشایار شاه.

فرصتهای بینظیر عکاسی در ایران: مردم ایران مشتاق ژست گرفتن برای عکاسی هستند، حتی وقتی یک غریبه پشت دوربین است. معماریهای خیرهکننده، ساختمانهای روشن در شب. همه چیز برای گرفتن عکسهای فوقالعاده آماده است.

کلام آخر در مورد ایران: در این دو سفری که به ایران داشتهام از نظر من ایران یک کشور فوقالعاده است. نمیخواهم از کلیشهها صحبت کنم ولی ذخایر فرهنگی حیرتانگیز، میتوان گفت خوشمشربترین و صمیمیترین مردمی که تا به حال دیدهام، یک جامعه بسیار مدرن و کشوری که سفر در آن بسیار آسان و امن است.

فاطمه بختیاری

مترجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها