برنامه تلویزیونی «رادیکال 3» شبکه سه سیما که برنامه‌ای دانشجویی است و موضوعات روز کشور را از منظر و زاویه نگاه دانشجویان کشور روایت می‌کند، شنبه‌شب برنامه‌ای متفاوت را روانه آنتن شبکه سه سیما کرد. به گزارش خبرنگار جام‌جم این برنامه در این قسمت خود، به زندگی و افکار صادق هدایت می‌پرداخت؛ نویسنده سرشناس معاصر و خالق کتاب‌هایی چون «بوف کور»، «سگ ولگرد» و «سه قطره خون». اتفاقی که البته در رسانه ملی تازگی هم داشت و تاکنون کمتر درخصوص این نویسنده جنجالی و پرحاشیه صحبت شده یا آثارش مورد بررسی قرار گرفته بود. با این حال جنجالی‌ترین بخش برنامه، نه به موضوعش که به اظهارات بهروز افخمی برمی‌گشت؛ کارگردان و نویسنده‌ای سینمایی که در این برنامه، اظهاراتی تازه و کمتر شنیده شده پیرامون صادق هدایت بیان کرد.
کد خبر: ۱۱۷۷۳۵۰

افخمی با اشاره به جایگاه صادق هدایت در ادبیات معاصر گفت: صادق هدایت نویسندهای شروعکننده است. یعنی از جمله کسانی بوده که داستاننویسی را در ایران شروع کرده و دارای حق تقدم است؛ اما جزو ده داستاننویس برتر ایران نیست و درجه یک محسوب نمیشود.

کارگردان فیلمهای سینمایی چون «شوکران»، «گاوخونی» و «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» با اشاره به سانسورهایی که از سوی تفکری خاص پیرامون زندگی هدایت شکل گرفته، اشاره کرد: صادق هدایت تمایلات همجنسخواهانه داشته است و دانستن این نکته، نگاه ما را به داستانهای او عوض کرده یا معنایشان را روشن میکند. وقتی این نکته را متوجه میشویم، میبینیم که چرا در داستانهای هدایت زنها یا نفرتانگیزند، یا رقتانگیز یا اثیری و خیالی. زنهایی که در عالم واقعیت وجود نداشته و شخصیتهایی حقیقی در داستانهایش ندارند.

این برنامه همچنین گفتوگویی هم با جهانگیر هدایت، برادرزاده این نویسنده معاصر داشت و برای اولین بار روی آنتن رسانه ملی از او در خصوص زندگی شخصی و خانوادگی هدایت و روحیات فردیاش پرسید؛ اتفاقی مثبت که نشان میدهد رسانه ملی فضایی باز برای گفتوگو و اظهار نظر به همه شخصیتها میدهد و گرچه نسبت به صحبتهای افخمی موضعگیری شد، اما مخاطبان از انتخاب این موضوع در برنامه و پرداختن به زوایای زندگی یکی از نویسندههای سرشناس ادبیات معاصر در برنامه ابراز رضایت کردند.

برنامه تلویزیونی رادیکال 3 به سردبیری رضا کردلو، کارگردانی علی اثباتی و با اجرای سجاد بلوکات، کاری از گروه اجتماعی شبکه سه سیماست که پنجشنبهها بعد از خبر ورزشی ساعت 19 روی آنتن میرود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها