بررسی موج توییتری صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا

خروش سرخ‌ها در توییتر

از کری‌های دائمی سرخ آبی‌ها که بگذریم، شاید بتوان گفت بعد از بازی‌های تیم ملی کشورمان در جام‌جهانی کمتر روزی بوده که به اندازه سه‌شنبه برای مردم کشورمان حیاتی باشد: بازی پرسپولیس - السد در ورزشگاه آزادی. دیداری که در نهایت به نفع نماینده کشورمان به پایان رسید و پرسپولیس را راهی فینال جام باشگاه‌های آسیا کرد.
کد خبر: ۱۱۷۲۷۷۶

اگر دیروز حوالی عصر سر و کارتان به خیابان افتاده باشد، به احتمال زیاد تب و تاب مردم پیگیر بازی را دیده‌اید. در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم اوضاع چندان با محیط فیزیکی متفاوت نبوده و محتواهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی در پیش‌بینی بازی، صحبت کاربران از استرس خود برای دیدار و واکنش به وقایع حین بازی منتشر شد.

از لحاظ آماری، با پایش 5/1 میلیون کاربر فارسی زبان توییتر در «سامانه فضای مجازی لایف وب»، بیش از 40 هزار توییت مرتبط با بازی دیروز منتشر شده است. انتشار بیش از 10 هزار توییت در پایان بازی (ساعت 8 تا 9 شب) که قابل توجه و کم‌نظیر است، نشان از شور و حرارت کاربران و احساسات شدید آنها دارد. روندی که همانطور که از نمودار مشخص است، در ساعات بعد هم کم‌وبیش دنبال شده است.

اگر چه موضوع یک مسابقه ورزشی بوده و شاید دغدغه بسیاری از افراد به نظر نیاید، از لحاظ تعداد کاربر نیز این موج توانسته در میان کاربران توییتر نسبتا محبوب باشد و با مشارکت 13هزار و 900 کاربر و دریافت بیش از 600 هزار لایک، توجه گروه بزرگی از کاربران را به خود جلب کند.

شاخص ریتوییت این موج 66 درصد است که نشان‌دهنده نقش پررنگ توییت‌های تولیدی در داغ شدن موضوع در توییتر است.

بررسی داغ‌ترین هشتگ‌های این موضوع نیز جالب است.

همان‌طور که انتظار می‌رود، هشتگ‌های #پرسپولیس و #پرسپولیس_السد داغ‌ترین هشتگ‌های این موج بوده و بیش از 75 درصد توییت‌ها را تشکیل می‌دهند. هشتگ RedorDead هم از هشتگ‌های داغ بازی دیروز بوده است. هشتگ احساسی #پرسپولیس_جان نیز نشانگر رضایت کاربران از عملکرد تیم محبوبشان است.

سرمربی پرسپولیس، که جنگ و جدال‌های او با سرمربی تیم ملی در بسیاری از مواقع حاشیه‌ساز است، سوژه توییت‌های حدود 4 درصد کاربران بوده است؛ کاربرانی که در توییت‌های خود مستقیما از هشتگ نام وی استفاده کرده‌اند. بیرانوند هم که می‌توان او را شخصیت شماره یک محبوبیت در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی در این روزها دانست، 4 درصد هشتگ‌ها را به خود اختصاص داده است.

محور مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیز علی‌رغم تنوع، همگی حول مفهوم هیجان و خوشحالی خلاصه می‌شد.

زمین فوتبالی به وسعت صفحه موبایل: بازیکنان، کادرفنی و ورزشی‌ها بیرون از زمین هم گل کاشتند. بسیاری از توییت‌ها و پست‌های اینستاگرامی متعلق به بازیکنان و ورزشی‌های پرسپولیس بود. از توییت مهدی مهدوی‌کیا و حسین ماهینی گرفته تا پست‌های اینستاگرام سید جلال حسینی و علیرضا بیرانوند. شادمانی بازیکنان تمامی نداشت و از درون زمین به صفحات مجازی کشیده شده بود.

از سیامک تا بیرانوند: چهره‌های پرسپولیسی، ستاره‌های درخشان فضای مجازی بودند. سیامک نعمتی که گل حساس و مهم بازی را به ثمر رساند و بویژه علیرضا بیرانوند که با دو سیو ماهرانه و شجاعانه، کار کنفدراسیون فوتبال آسیا را برای انتخاب بهترین بازیکن زمین آسان کرد. بیرانوند پس از جام‌جهانی و با گرفتن پنالتی بهترین بازیکن جهان، کریستیانو رونالدو، به یک چهره محبوب ورزشی تبدیل شده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی از سابقه او نوشتند، به لر بودن او اشاره کردند، از او قدردانی کردند و صعود پرسپولیس را مدیون حرکت منحصربه‌فرد او در دفع توپ ژاوی در دقیقه 86 دانستند. نکته‌ای که سرمربی تیم السد نیز در کنفرانس خبری پس از بازی به آن اشاره کرد و بیرانوند را یک دروازه‌بان در کلاس جهانی خواند. البته مربی فرهیخته و صبور پرسپولیس نیز سهم فراوانی از قدردانی‌ها را به خود اختصاص داد. برانکو توانسته پرسپولیس را با وجود مشکلات و سختی‌های متعددی از جمله بسته بودن پنجره نقل و انتقالات و بدهی‌های مالی تا بام آسیا بالا بکشد و این نکته از دید تیز طرفداران پرسپولیس پنهان نمانده است.

کل‌کل‌ها و تبریک‌ها: سه‌شنبه شب، شب خوشحالی همه ایرانی‌ها بود، حتی استقلالی‌ها که رقیب سنتی و دیرینه پرسپولیس هستند. فضای مجازی پر بود از به رخ کشیدن قهرمانی‌های استقلال در آسیا، دفعات حضور استقلال در فینال و البته تبریک‌های صمیمانه استقلالی‌ها به طرفداران پرسپولیس به خاطر پیروزی شکوهمند تمیشان مقابل تیم ثروتمند السد قطر. در مقابل پرسپولیسی‌ها هم کم نگذاشتند و به استقلالی‌ها می‌گفتند پرسپولیس انتقام شکست استقلال از السد را گرفته و نوشتند: می‌کشم می‌کشم آن‌که برادرم کشت!

دست‌های خالی: راهیابی پرسپولیس به فینال با دست‌های خالی و تنها با 12 بازیکن به دلیل بسته بودن پنجره نقل و انتقالات به یک معجزه شباهت دارد. کاربران فضای مجازی تحقق این معجزه را به مدیریت برانکو و سخت‌کوشی بازیکنان ارتباط دادند و البته با نقدهای توفانی که گاهی به توهین نیز ختم می‌شد.

لطفا مسؤولان یاد بگیرند: برخی کاربران نیز وضعیت پرسپولیس را به وضعیت فعلی کشور تشبیه کردند. تحریم، گرانی دلار و سکه، رانت‌های عجیب و غریب، دشمنی‌های آشکار و خیانت‌های پنهان در کشور به اقتصاد و اجتماع کشور لطمه زده؛ اما مقاومت مثال‌زدنی مردم و پشتیبانی و حمایت وفادارانه آنان از کشور و نظام سیاسی همچنان ایران را در حکم قدرتمندترین کشور خاورمیانه تثبیت کرده است. همچون پرسپولیس که درگیر بحران‌های متعدد مالی، اداری و حقوقی است و فصل جاری نتوانسته بازیکنی جذب و حتی نتوانسته حقوق و دستمزد مربیان و کادر فنی را هم پرداخت کند، اما به مدد هوش برانکو، غیرت و استقامت بازیکنان و توجه جدی به اولویت تیم و پرهیز از دامن زدن به حاشیه، خود را به فینال قهرمانان آسیا رسانده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها