یک اقتصاددان در گفتگو با جام جم آنلاین:

رهایی از وابستگی به نفت منوط به تکیه بر نیروهای داخلی است

فعالان دانشجویی درباره اولویت‌های سخنرانی رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران می‌گویند

آقای روحانی! از اقتصاد بگویید

فردا رئیس‌جمهور برای حضور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها به دانشگاه تهران می‌رود. حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه، همیشه مورد توجه رسانه‌ها و محافل سیاسی قرار داشته و معمولا به جهت صراحت دانشجویان در این‌گونه جلسات، با حاشیه‌هایی همراه بوده است. البته این حاشیه‌ها اغلب مربوط به حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه به مناسبت روز دانشجو در 16 آذر است چراکه در آن روز به جمع زیادی از دانشجویان فرصت سخنرانی داده می‌شود، اما با این حال، مراسم آغاز سال تحصیلی نیز با وجود کمتر بودن سخنرانان، از اهمیت بالایی برخوردار است. براساس پیگیری‌های خبرنگار جام‌جم در جلسه فردا که ساعت 9 صبح در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار می‌شود، قرار است یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران به نمایندگی از دانشجویان و یکی از استادان دانشگاه تهران هم به نمایندگی از جامعه استادان، سخنرانی کنند. جام‌جم در گفت‌وگو با جمعی از فعالان‌ پیشین تشکل‌های دانشجویی به بررسی مهم‌ترین مطالبات جامعه دانشگاهی از رئیس‌جمهور پرداخته است.
کد خبر: ۱۱۷۰۰۱۲

پرهیز رئیسجمهور از طرح مسائل حاشیهای

محمدرضا گلرو مفرد / دبیر پیشین اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل

امروز و در شرایط حساس اقتصادی کشور از تشکلهای دانشجویی انتظار میرود با هر سلیقه و گرایش سیاسی که دارند مطالبات خود را حول محور مسائل اقتصادی مطرح کنند. سیاستهای غلط اقتصادی دولت و بیتوجهی به نظرات کارشناسی دانشگاهیان، امروز شرایطی را به وجود آورده است که تمام اقشار مردم فشار اقتصادی را حس میکنند و این شرایط باید هر چه زودتر تغییر کند.مطالبههای دانشگاهیان قطعا در این زمینه موثر است. رئیسجمهور نیز باید از طرح مسائل شاذ و حاشیهای پرهیز کند. رئیسجمهور باید اجازه دهد باب گفتوگو باز شود. در این شرایط کشور تریبون دادن به تشکلهای مجیزگو دردی را دوا نمیکند.

دانشجویان چشم بینای جامعه

مهدی بادپا/ عضو پیشین جامعه اسلامی دانشجویان

دغدغه امروز تشکلهای انقلابی و اصولگرا، صیانت از انقلاب، عواقب FATF و فرجام بد برجام و وعدههای تحقق نیافته رئیسجمهور در حوزه بهبود وضعیت اقتصادی است. همچنین دانشجویان حامی دولت هم از رئیسجمهور در مورد وعدههایش پیرامون آزادی بیان انتقاد دارند و گاهی حتی نظراتی درباره پروژه «عبور از روحانی» مطرح میکنند. از سوی دیگر معتقدم که نقدهای فراوانی به گفتمان رئیس جمهور درباره رفتار دانشجویی وارد است.

برخورد رئیسجمهور با کمکاری در دولت

محمدحسین قائدشرف/ دبیر پیشین دفتر تحکیم وحدت

مطالبات اصلی دانشجویان از هیات دولت، وزارت علوم و آموزش عالی و شخص رئیسجمهور حفظ کرامت دانشجویی است. این خواسته، محورهای متعددی را دربرمیگیرد. بخشی مطالبات دانشجویان صنفی و بخشی دیگر علمی است و مهم این است که سخنان دانشجویان شنیده شود و پاسخگویی مناسبی از سوی رئیس جمهور صورت بگیرد. انتظار بعدی دانشجویان توجه به ظرفیتهای درونی کشور است که البته این انتظار از تمامی ارکان حاکمیتی و غیرحاکمیتی میرود و متاسفانه این نکته نهتنها در این دولت بلکه در همه دولتها مغفول مانده است. طبعا توجه به چنین مطالبهای زمینه تحقق فرمایش مقام معظم رهبری و توجه به اقتصاد مقاومتی را فراهم میآورد. از رئیسجمهور انتظار داریم نظارت خود را نسبت به زیرمجموعههای خود بالا ببرد و در صورت مشاهده کمکاری با قاطعیت با آنها برخورد کند. نکته دیگر موضوع جوانگرایی و توجه به استفاده از نیروی کارآمد و جوانان متخصص و متعهد به آرمانهای انقلاب است که البته با موضوع بهرهگیری از ژن خوب و آقازادهها متفاوت است.

مساله اقتصادی، مسالهای غیرجناحی

علی بیانی/ دبیر پیشین
دفتر تحکیم وحدت

بحث اصلی دانشجوها در این جلسه باید درباره بحث اصلی روز یعنی مسائل اقتصادی و اوضاع آشفته بازار طلا و ارز و کالاهای اساسی باشد. در فضای سیاست خارجی هم دانشجوها باید درباره مدلی که دولت رفتار میکند صحبت کنند. مواضع رئیسجمهور در سازمان ملل قابل قدردانی بود و باید مورد تجلیل قرار گیرد اما هنوز از دولت در خصوص برجام، قاطعیتی که در شان ملت ایران باشد دیده نشده است. اروپا همچنان در حال زمان خریدن است و دانشجویان باید از رئیسجمهور بخواهند تکلیف را روشن کند. همچنین آقای روحانی باید قاطعانه بگوید هیچگفتوگویی با آمریکا نداریم.

توضیح درباره سرانجام وعدههای اقتصادی

احسان یاوری/ مسؤول پیشین بسیج علامه طباطبایی

به نظر میرسد در فضای فعلی کشور مهمترین مطالبه دانشجویان از رئیسجمهور حول محور معیشت مردم است. امروز باید مشخص شود آیا وضعیت امروز مورد تایید رئیسجمهور هست؟ نکته دوم اینکه در دولت آقای روحانی متاسفانه میزان تولید علم پایین آمده و باید مشخص شود که دولت فعلی چه اقدامی برای جبران این مساله در پیش گرفته است. نکته بعدی بحث ناکارآمدی کابینه و همچنین فسادی است که در برخی از لایههای اقتصادی کشور ریشه کرده و رئیسجمهور باید درباره راهکارهای آن صحبت کند.

اعتراض به احکام دانشجویان

محمد رهبری/ دبیر پیشین انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران

مطالبات اصلی دانشجویان در سه بخش تقسیمبندی میشود. بخش اول مطالبات صنفی است که عمدتا به اعتراض دانشجویان به افزایش هزینههای تحصیلی بر میگردد. اینگونه به نظر میرسد که با افزایش هزینههای تحصیلی، آموزش به یک معنا کالایی شده است. دسته دوم مطالبات، اعتراض به بازداشت و زندانی شدن دانشجویان و احکام سنگینی است که قوه قضاییه برای آنها صادر کرده است. البته این بخش اختصاصا به دولت مربوط نمیشود بلکه قوه قضاییه و سایر ارکان را نیز در بر میگیرد. خواسته ما این است که اگر بحثی درباره تخلف دانشجویان مطرح میشود، دانشگاه براساس یک رویه انضباطی اقدام کند و تخلف باید طبق قوانین دانشگاه مورد رسیدگی قرار گیرد. بنابراین بخشی از دانشجویان خواستار پیگیری رئیسجمهور نسبت به احکام سنگین صادر شده برای دانشجویان هستند.

دسته سوم مطالبات دانشجویی مربوط به آزادی بیان در دانشگاه و فعالیتهای دانشجویی است که البته مخاطب اصلی اینگونه مطالبات رئیسجمهور نیست. فشار برخی از نهادهای خارج از دانشگاه باعث میشود برخی برنامههایی که فعالان دانشجویی قصد برگزاری آن را دارند، لغو شود.

خواست دانشجویان این است که دانشگاه، وزارت علوم و آموزش عالی در این زمینه ایستادگی بیشتری از خود نشان دهند.

پذیرش افکار متفاوت در جامعه دانشگاهی

مجتبی رئیسی/ دبیر پیشین جنبش عدالتخواه دانشجویی

مهمترین مطالبه جامعه دانشگاهی از کشور، حضور مداوم و مستمر در میان دانشجویان و شنیدن دغدغههای آنهاست. همچنین اجازه صحبت دادن به دانشجوها و قائل بودن به طرح دغدغهها و افکار متفاوت در میان فعالان تشکیلاتی از مهمترین اولویتهایی است که رئیسجمهور باید به آنها پاسخ دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها