روز دامپزشکی بهانه‌ای است برای نوشتن از برخی دامپزشکان که با انجام جراحی زیبایی حقوق حیوانات را پایمال می‌کنند

جراحی‌آزاری

جراحی حنجره برای سکوت همیشگی حیوان، عمل زیبایی برای صاف کردن پوست سگی که به شکل طبیعی پوستی چروک دارد، بریدن گوش‌های سگ برای این‌که شکلش تغییر کند و... این روزها در کلینیک‌های دامپزشکی جراحی‌هایی روی حیوانات انجام می‌شود که حکم‌شان آزار و اذیت حیوانات است. جالب این‌که این جراحی‌ها از سوی برخی دامپزشکان انجام می‌شود. افرادی که باید مدافع حقوق حیوانات باشند، اما فعالیت‌های خلاف حقوق حیوانات‌شان باعث شده حرفه دامپزشکی از سوی فعالان حقوق حیوانات مورد انتقاد قرار گیرد.
کد خبر: ۱۱۶۸۳۱۰

گوش بری، دم بری، برداشتن ناخن گربه یا جراحی حنجره سگ از نظر هر انسان عاقلی نه‌تنها کاری انسانی نیست، بلکه در اصل جنایتی است که تنها یک انسان خودخواه می‌تواند بر اساس میل باطنی خود در حق یک حیوان انجام دهد.

شماره تلفن کلینیک دامپزشکی را از تبلیغاتش در اینترنت پیدا می‌کنیم. تبلیغی که رویش عکس یک گربه سگ با دم‌های کوتاه توپی‌شکل به چشم می‌خورد. با یکی از شماره تلفن‌های درج شده در تبلیغات خدمات دامپزشکی تماس می‌گیریم و از خدماتی که در این کلینیک ارائه می‌شود می‌پرسیم. خانم منشی همه را پشت سر هم قطار می‌کند و می‌گوید در این کلینیک همه نوع جراحی انجام می‌شود؛ از صاف کردن پوست و درمان افتادگی پلک بگیرید تا تزریق ژل، برداشتن خال و بوتاکس .

اگر از او درباره صاف کردن پوست سگ سوال کنید، می‌گوید این عمل بیشتر روی سگ‌هایی با نژاد چاینیز شارپی انجام می‌شود که پوستشان افتادگی دارد و چروک است. آن‌طور که او می‌گوید هزینه این عمل یک میلیون تومان می‌شود، اما با هزینه بیهوشی و دارو و بستری به یک میلیون و 500 هزار تومان می‌رسد.

خانم منشی تاکید می‌کند، چون کلینیک‌شان در تبریز قرار دارد نسبت به تهران ارزان‌تر است. او ادامه می‌دهد: انواع عمل‌های زیبایی را روی حیوان انجام می‌دهیم بجز برداشتن تار‌های صوتی. در جراحی بریدن گوش و دم، گوش و دم را می‌بریم و فرم می‌دهیم. البته نباید چنین رفتار ناپسندی را به همه دامپزشکان نسبت داد، کم نیستند دامپزشکانی که برای نجات جان حیوانات شبانه‌روز تلاش می‌کنند.

بازاریابی حیوانی

یکی از افرادی که سالهاست فروشنده و پرورشدهنده سگ است عمل زیبایی برای یک حیوان را امتیاز میداندو میگوید: سگی را که فرم گوشهایش افتادگی دارد، اما بعد ازعمل گوشهایی ایستاده داشته باشد حتما گرانتر میخرند به همین دلیل عمل جراحی باعث فروش بیشتر ما میشود.

در واقع صاحبان بعضی حیوانات به درک درستی از حیواندوستی نرسیدهاند. آنها به حقوق حیوانات احترام نمیگذارند و فقط دوست دارند با زیبا نشان دادن حیواناتشان فخر بفروشند.

در بسیاری از کشورها بریدن عضوی از بدن حیوان و جراحیهایی مغایر با حقوق حیوانات ممنوع است و پیگرد قانونی دارد. این جراحیها در هر دو حالت درد شدیدی را به همراه دارد که پرورش دهندگان حیوانات آن را انکار میکنند.

معمولا جراحی حیوانات اگر چند روز پس از تولد انجام شود، بدون بیحسی است که درد فوقالعاده شدیدی را به همراه دارد.

امیر سبزی، فعال حقوق حیوانات درباره عمل جراحیهایی که بعضی افراد روی حیوانات انجام میدهند به جامجم میگوید: قطعا این عملها حقوق حیوان را پایمال میکند و کار درستی نیست. در اصل یک نوع حیوانآزاری محسوب میشود، زیرا با این کار تغییراتی را روی جسم حیوان وارد میکنند که طبیعی نیست.

آنطور که او میگوید بررسیهایی که فعالان حقوق حیوانات انجام دادهاند نشان میدهد که چنین حیوانآزاریهایی زیاد است. برداشتن خال و تارهای صوتی، کوتاه کردن دم، ایجاد شیب کمر، حالت دادن به گوش، کشیدن، بوتاکس و خالکوبی فقط نمونههایی از آن است. عذابش میدهم تا کنارم باشد

خانمی تقریبا 35 ساله در یک دامپزشکی در محدوده مرکز تهران با بغض و ناراحتی میگوید: کلی عذاب وجدان دارم و نگرانم، اما چارهای ندارم. در نوبت هستم تا پزشک تارهای صوتی چیکو را جراحی کند. چیکو سگی است که این خانم جوان برای جراحی به کلینیک دامپزشکی آورده است.

آن طور که او میگوید همسایهها به خاطر واق واقهای سگ از او شکایت کردهاند، «نمیخواهم سگم را از دست بدهم، به همین دلیل به جراحی حنجرهاش تن میدهم.»

خالکوبی روی حیوانات

تاتوی حیوانات هم پدیده جدیدی است که اخیرا مد شده و بعضی افراد با ست کردن یک نوع خالکوبی روی بدن خود و حیوانشان میخواهند خود را تافتهای جدا بافته کنند. در اصل میخواهند با این کار کمبودهایشان را جبران کنند. یکی از تاتو کاران معروف شرق تهران میگوید: تعدادی از مشترهایش این روزها از او میخواهند خالکوبیهای یکسانی روی بدن آنها و سگ و گربههایشان انجام دهد.

جراحی مرگ

این جراحیها صددرصد آسیبزاست. نقصهایی که در اثر خطای جراح ایجاد میشود و خونریزیها، نمونههایی از عوارض بعد از جراحی است.

عوارض جراحی حیوانات مشابه عوارض جراحیهای انسانی است، اما با این تفاوت که انسان آن را به حیوان تحمیل میکند، برخی افراد خودخواه فراموش کردهاند که با این رفتارشان طبیعت حیوانات را دچار اختلال میکنند. برای نمونه واق واق کردن برای سگ در جهت تعیین قلمرو است و در اخطار دادن به دیگران استفاده میشود و هنگامی که این صدا از حیوان گرفته شود بخشی از هویتش را از دست میدهد و نوعی ناتوانی به او تحمیل میشود.

دستکاری ژنتیکی

حیوانآزاریها محدود به عملهای جراحی نمیشود، چون بسیاری از محققان دست به تغییرات ژنتیکی حیوانات میزنند. سبزی، فعال حقوق حیوانات در این باره نیز میگوید: عملهای جراحی رفتار آزاردهندهای است که بعد از دستکاری ژنتیکی به بازار آمده. تقریبا تمام گونههای سگ که وجود دارد اصلاح نژادی شدهاند. در مورد گربهها گونههایی که دچار بیرونزدگی چشم هستند یا قدشان بسیار کوتاه شده و انحراف در ستون فقراتشان قابل مشاهده است، همه اینها از عوارض دستکاریهای ژنتیکی است.

حذف از مسابقه به دلیل بوتاکس

جایزه 57میلیون دلاری در عربستان کار را به جایی رساند که شترها نیز زیر تیغ جراحی پلاستیک قرار گرفتند. در بزرگترین جشنواره شتری که ملک عبدالعزیز در دهکده شتر برگزار کرد، داشتن ظاهر زیبا، قد بلند، شرط رقابت و برنده شدن در مسابقه بود. این شروط باعث شد تا صاحبان شترها تصور کنند اگر لبهای شترهایشان برجستهتر باشد زیباتر هستند و شانس برنده شدن آنها بیشتر است. غافل از اینکه آنها نمیدانستند که شترها باید زیبایی طبیعی داشته باشند نه مصنوعی. به همین دلیل 11شتری که روی صورت و لب آنها ژل تزریق شده بود از مسابقه دادن بین شترهای زیبای عربستان محروم شدند.

فائزه اکبری

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها