حقوق کی‌روش؛ بالای 20 میلیارد!

معضل دلار در فوتبال

دولت تصمیم گرفته تا به فوتبال و به طور کلی ورزش، ارز دولتی ندهد. این یعنی تیم‌های باشگاهی و تیم ملی، با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهند شد. دولت اعتقاد دارد ارز به فوتبال در اولویت نیست اما این موضوع از نظر کاشناسان می‌تواند به ضرر ورزش باشد. عده‌ای هم اعتقاد دارند شاید این مساله به نفع آنها باشد و حداقل به جای اردوهای خارجی، در داخل اردو بزنند و همین‌طور از بازیکنان و مربیان داخلی استفاده کنند. با توجه به این‌که فوتبال ایران هنوز علمی نشده، فرضیه دوم بعید است درست باشد، چراکه در سال‌های اخیر همواره بازیکنان و مربیان خارجی خوب توانسته‌اند به پیشرفت فوتبال ایران کمک کنند. در این بین بعضی از بازیکنان و مربیان هم بی‌کیفیت بوده‌اند و باشگاه‌ها تنها برای آنها پول هدر داده‌اند.
کد خبر: ۱۱۶۴۸۴۳

در حال حاضر استقلال، پرسپولیس و تیم ملی، وابستگی زیادی به خارجیهای خود دارند. هر سه تیم مربیشان خارجی است. کارلوس کیروش و دستیارانش در تیم ملی فعالیت میکنند. وینفرد شفر و دستیارانش در استقلال و برانکو و دستیاران خارجیاش هم در پرسپولیس. هر کدام از این تیمها، بازیکنان خارجی خود را هم در اختیار دارند. تیم ملی ایران هم که پول بازیکن نمیدهد، درعوض اردوهای خارجی برگزار میکند و باید در تاریخهای فیفادی بازیهای دوستانه برگزار کند. طبیعتا هزینه برگزاری این اردوها و بازیها اگر به دلار آزاد باشد، میتواند برای فدراسیون بسیار سنگین باشد.

کیروش سالانه بالای 4/1 میلیون یورو دریافت میکند. تازه دستیاران خارجی زیادی هم دارد که آنها هم روی هم سالانه کمتر از یک میلیون دلار هزینه ندارند. این پول شامل هتل، غذا، بلیت رفت و برگشت و... میشود. وینفرد شفر هم سالانه 800 هزار دلار از استقلال میگیرد. درباره قرارداد برانکو هم گفته میشود برای یک سال 900 هزار دلار است. تازه او هم چند دستیار خارجی دارد. دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و همینطور فدراسیون فوتبال از همین حالا به مشکل خوردهاند که اول چطور پول مربیان خود را جور کنند و دوم چطور این پول را انتقال دهند؟

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در این باره میگوید: «اگر بخواهند ارز دولتی را از فوتبال بگیرند، مشکلات زیاد خواهد شد و شک نکنید فوتبال از بین میرود. ما همین حالا چطور باید پول کیروش را با ارز آزاد جور کنیم؟ حالا که اصلا ارزی هم در بازار پیدا نمیشود. ما با این تصمیم فوتبال و فوتسال را به خطر انداختهایم. تیم ملی در طول سال باید بازی دوستانه برگزار کند و اردو داشته باشد، اینها هم نیاز به ارز دارد. ما چطور باید چنین هزینههایی بدهیم؟ تازه مشکل دیگری هم داریم؛ انتقال پول. همین حالا نمیتوانیم پول کیروش را بدهیم. البته به دنبال راهحل هستیم. همانطور که قبلا گفتم 700 هزار دلار به کیروش بدهکاریم که بخشی از این پول را جور کردیم ولی تا این لحظه موفق نشدهایم به حسابش واریز کنیم.»

در استقلال هم وضع همین است. فتحی سرپرست این باشگاه توضیح میدهد: «این اتفاق یک معضل بزرگ برای فوتبال کشور است. برخی از بازیکنان از فوتبال ایران رفتهاند و شاید رقم کمی از تیمهای خارجیشان دریافت کردهاند ولی همان رقم کم در فوتبال ایران عدد بزرگی است. شما تصور کنید یک بازیکن در لیگهای خارجی فقط 150 هزار دلار گرفته باشد، همان 150 هزار دلار حدود 2.5میلیارد به پول ما میشود. یعنی یک بازیکن ایرانی در بیرون از ایران رقم کمی گرفته اما در اینجا رقم چشمگیری محسوب میشود. این یک خطر بسیار بزرگ برای فوتبالیستهای ایرانی هم هست که بازیکن با قیمت بسیار پایین به خارج از کشور برود. از آن سو هم اگر بخواهیم بازیکن خوب به داخل کشور بیاوریم باید رقم گزافی پرداخت کنیم که مطمئن باشید در یک دوره خاص فوتبال ایران تهی از بازیکن با ارزش خواهد شد. اینها برای باشگاهها سم است.»

فتحی توضیح میدهد: «هر روز قرارداد شفر بیشتر میشود! این مشکل در پرسپولیس هم وجود دارد. واقعا نمیدانیم باید چهکار کنیم.» استقلال حالا دو سه پرونده سنگین خارجی هم دارد و هر روز مشکلاتش بیشتر میشود. پرسپولیس هر چند پروندههای خارجی را بسته ولی کادر فنیاش گرانتر از استقلال است. آبیها برای اینکه به مشکل نخورند پول رضایتنامه حسینی، تیام و طلب afc را برای پرداخت به خارجیها دپو کردهاند. پرسپولیس هم در تلاش است تا اگر پولی از خارج میرسد، نگه دارد و به خارجیهایش بدهد ولی این وضع قطعا در آینده میتواند مشکلساز شود.

سعید اکبری

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها