روایت

عکس یادگاری در آمریکای لاتین

شهریوری است و متولد سال 62؛ لیسانس زبان اسپانیایی دارد و به عشق رسانه ارشد مدیریت رسانه‌اش را هم می‌گیرد. فعالیت رسانه‌ای خود را از سال 86 و در خبرگزاری شبستان شروع می‌کند، جذب رادیو اسپانیایی می‌شود و از همان ابتدای تاسیس شبکه‌ای اسپانیایی زبان به نام «هیسپان تی‌وی» در برون‌مرزی صدا و سیما، به آنجا ملحق می‌شود و ابتدا جزو خبرنگاران برنامه «ایران» هیسپان تی‌وی و در حال حاضر خبرنگار دفتر تهران این شبکه است. «سمانه کچویی» کسی که یک پای ثابت تمامی نشست‌های خبری با لوگوی هیسپان تی‌وی است.
کد خبر: ۱۱۵۸۳۴۶

سمانه کچویی؛ خبرنگار دفتر تهران هیسپان تیوی از مشکلات کار خبرنگاری، آن هم در حوزه بینالمللی میگوید: ما سعی میکنیم اکثر نشستهای با موضوعات بینالمللی را شرکت کنیم و از آنها گزارشهای خبری تهیه کنیم ولی متاسفانه بعد از گذشت هفت سال از تاسیس هیسپان تیوی، هنوز در بعضی مواقع با بیمهری و کملطفی مسئولان مواجه میشویم. به این موضوع میشود از دو زاویه نگاه کرد؛ مسئولانی که هنوز با شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تیوی آشنایی ندارند و افرادی که آشنایی دارند، ولی متاسفانه از نفوذ و قدرت رسانهای آن آگاهی کامل ندارند. به عنوان مثال سالهای گذشته، دوستان وزارت خارجه از سفرای محترم تا شخص جنابوزیر نسبت به شبکه هیسپان تیوی مقداری کملطفی داشتند، ولی با صحبتهایی که شد و تعاملاتی که در این یک سال اخیر صورت گرفت، در سفری که آقای ظریف اخیرا به کشورهای آمریکای لاتین داشتند، شخصا از تیم خبری ما دعوت کردند تا در کنار آنها در این سفر باشیم و البته بازخوردها و گزارشهایی که ما در این سفر گرفتیم، برای ما و وزارت خارجه کاملا مشهود بود.

او میافزاید: مشکلات دیگری که در کار ما خبرنگاران یافت میشود، پیدا کردن سوژه خبری مناسب است. من همیشه سعی میکنم گزارشهای قبلی خودم و دوستانم را در فضای مجازی رصد کنم تا از استقبال مخاطبان نسبت به یک سوژه خبری اطلاع پیدا کنم. معمولا گزارشهایی از دستاوردهای ایران در زمینههای گوناگون از نظامی تا علمی برای مخاطبان جذاب و مورد توجه بوده است. بینندگان ما از کشورهای مختلف آمریکای لاتین، شناخت خیلی کمی از کشور ما، مردم و فرهنگ ما دارند. وقتی برای گرفتن گزارش با آقای ظریف به این کشورها سفر میکردیم، مردم آن کشورها بر اساس تبلیغات منفی که علیه ایران و زنان ایرانی برای آنها شده بود، خیلی تعجب میکردند من با پوششی که دارم، بهعنوان یک خبرنگار مشغول فعالیتام و قبل از اینکه به سوال من پاسخ دهند، مشتاقانه با من عکس یادگاری میگرفتند.

به گفته کچویی او در تهیه گزارشهای خود سعی میکند همواره خودش را به جای مخاطب قرار دهد تا بر اساس سلایق و انتظارات او گزارش خود را تهیه کند. وی ادامه میدهد: البته همه اینها هدف و چارچوب اصلی گزارشم را نفی نمیکند، اهیمت به خواسته مخاطب در کنار حرفی که باید بزنم، تکمیلکننده گزارش من خواهد بود. در سفرهایی که داشتهام یا درکامنتهایی که مخاطبان در فضای مجازی برای گزارشهای ما میگذارند، بخوبی مشخص است هیسپان تیوی توانسته نفوذ رسانهای خود را در مراکز هدف خود داشته باشد و در حال حاضر بسیاری از وبسایتهای اسپانیایی زبان دنیا از خبرهای هیسپان تیوی به عنوان منبع خبری خود در اخبار خاورمیانه استفاده میکنند و این خود نشاندهنده اعتماد و اهمیتی است که هیسپان تیوی در منطقه دارد.

مصطفی پورکیانی

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها