اولین برنامه «نود» در سری جدید روی آنتن رفت

توپ‌بازی در زمین تلویزیون

همزمان با شروع مسابقات لیگ برتر فوتبال، اولین برنامه «نود» در سری جدید آن به روال پخش همیشگی‌اش دوشنبه شب روی آنتن رفت. حالا سال‌هاست که دوشنبه شب‌های شبکه سه سیما با نام نود و مجری جنجالی‌اش، عادل فردوسی‌پور گره خورده است.
کد خبر: ۱۱۵۶۸۴۷
توپ‌بازی در زمین تلویزیون
برنامه‌ای پرمخاطب ـ از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های زنده سیما ـ که با توجه به استمرار پخش و حضور 19 ساله‌اش روی آنتن، از این حیث در نوع خود رکورددار محسوب می‌شود و موفقیت و تیزهوشی گروه برنامه‌ساز نود و به‌ویژه شخص فردوسی‌پور را در سرپا نگه‌داشتن برنامه به‌رغم تمام حواشی و مشکلاتی که گهگاه برایش ایجاد شده، می‌رساند.

به هر حال نود دوشنبه شب 19 ساله شد و با اجرای فردوسیپور، فصل جدیدی را آغاز کرد. گزارش زیر مروری است بر اولین قسمت از این برنامه ماندگار.

آنتنِ همیشه تأخیر

آنتن دوشنبه شبهای شبکه سه سیما حالا مدتهاست که به پخش یکی از مطرحترین برنامههایش اختصاص دارد؛ نود. با این حال این برنامه هیچوقت در زمان اعلام شده روی آنتن نرفته و همیشه با تاخیری دستکم 15 دقیقهای تا گاه حتی یک ساعت مواجه بوده است. در واقع مخاطبان در این سالها این نکته را بهخوبی متوجه شدهاند که از حوالی ساعت 22 و 20 دقیقه به بعد، چشمشان به آنتن شبکه سه باشد و منتظر شروع برنامه باشند. دوشنبه شب هم پس از پایان پخش اخبار شبانگاهی 22، مخاطبان مدت زمانی به نسبت طولانی را به مشاهده برنامههای تبلیغاتی و آگهیهای بازرگانی سپری کردند تا نهایتا حوالی ساعت 23، نوبت به پخش این برنامه برسد.

یک نودِ آشنا

سری جدید نود، در شروع تفاوت چندانی با سریهای قبلی پخش نداشت و با همان ساختار آشنا، پخش خود را شروع کرد. گرچه شاید خیلی از ما بهدلیل طولانی بودن مدت زمان پخش برنامه و به درازا کشیدن آن تا نیمههای شب، نتوانیم برنامه را تا آخر تماشا کنیم، با این حال تیتراژ شروع آن برای همهمان به یک ملودی خاطرهانگیز تبدیل شده است. موسیقی آشنایی که به یکی از هویتهای اصلی این برنامه تبدیل شده و بعد از سالها پخش، به گوش مخاطبان آشناست و حتی برایشان کارکردی نوستالژیک دارد.

دکور همان است

پس از پایان پخش تیتراژ، نوبت به خود برنامه رسید و دوربین به استودیوی نود وارد شد. در سالهای قبل، همیشه وقتی خبر از پخش سری جدید نود مطرح میشد، خیلیهایمان کنجکاوی میکردیم و میخواستیم بدانیم طراح دکور برنامه این بار چه خلاقیت تازه و چشمنوازی را برای یک سال تماشای نود، برایمان تدارک دیده است. با این حال نود امسال تغییر چندانی در دکورش ایجاد نکرد.

ما مخاطبان سالها بود که نود را با دکورهای روشنش که ترکیبی از طیف رنگهای سفید و نارنجی و سبز و زرد بودند، میشناختیم. رنگهایی که با فوتبال و زمین چمن هم قرابت داشتند و موضوع و محتوای برنامه را با یک نظر میرساندند. با این حال برنامه بعد از سالها تجربه و آزمودن چنین دکورهایی، از یکی دو سال قبل تصمیم گرفت تغییری اساسی در دکور خود ایجاد کند و اصلیترین این تغییر، آنجایی بود که به سراغ رنگهایی کاملا متفاوت با فضای زمین بازی فوتبال رفت. حالا نود در سری جدید خود، دکوری عمدتأ متشکل از رنگهای آبی و بنفش و قرمز دارد. دکوری به نسبت تیره که علاوه بر السیدی عظیم برنامه، تنها یک میز سفید و بزرگ بهعنوان نقطهای روشن در وسط آن خودنمایی میکند و میز کار فردوسیپور محسوب میشود. نکتهای که در این میان جای ذکر دارد، رنگآمیزی بسته گرافیکی و آیتمهای تصویری برنامه است که بر خلاف انقلاب رنگی نود، تغییر چندانی نکرده است و هنوز با همان طیف رنگهای سفید و سبز و نارنجی دنبال میشود. اتفاقی که شاید به عمد ثابت مانده و شاید هم از چشم برنامهسازان نود در رفته باشد!

جذابیت حاشیهها

احتمالا شما هم در اطرافتان مخاطبانی را سراغ دارید که چندان اهل ورزش و فوتبال نیستند و حتی مسابقات را جز در زمان بازیهای ملی و جامجهانی دنبال نمیکنند؛ با این حال پیگیر برنامههای نود هستند و هر دوشنبه شب به تماشایش مینشینند. در کنار پرطرفدار بودن همیشگی حواشی فوتبال، یکی دیگر از دلایل این قضایا، اجرای فردوسیپور است که جدای از رویکرد و محتوای برنامه، جذابیتی ذاتی دارد. عادل شخصیتی تیزهوش است و در این سالها تلاش کرد مشکلات و معضلات را روی آنتن بگوید و از مسئولان جواب بخواهد. به همین دلیل هم هست که به‌‌رغم ضعفهایی که فردوسیپور گهگاه در اجرا دارد، علیرغم تند و گاه نامفهوم حرف زدنها و حواسپرتیها و درگیریهایش در حوزه تهیهکنندگی که تا روی آنتن هم کشیده میشود و بهترین گواهش، دفترچه همیشه آشفته روی میزش است، هنوز در عرصه مجریگری موفق‌‌ است.

به روال سابق

همیشه وقتی خبر از پخش سری جدید نود مطرح میشد، خیلیهایمان میخواستیم بدانیم طراح دکور برنامه این بار چه خلاقیت تازه و چشمنوازی را برای یک سال تماشای نود، برایمان تدارک دیده است. با این حال نود امسال تغییر چندانی در دکورش ایجاد نکرد

نود در سری جدید پخش گرچه در رویکرد و محتوا خیلی تغییری نکرده، با این وجود هنوز میداند که چطور باید مخاطبانش را جذب کند و برایشان حرفهایی تازه برای گفتن داشته باشد. اتفاقی که در برنامه دوشنبه شب، در قالب حاشیهای جالب به تصویر کشیده شد و ایرادی که ناظر بازی تیمهای نساجی با ذوب آهن گرفته بود و مانع از تماشای بازی از جانب همسایگان استادیوم شده بود، سوژه بخشی از این برنامه شد.

معذرتخواهی لازم است

اجرای دوشنبه شب عادل فردوسیپور یک سوتی کوچک هم داشت که البته این مجری خود خیلی زود متوجه اشتباهش شد و در صدد جبران برآمد. او که در بخشی از برنامه، اسم گوشی موبایلی را که قرار بود به صورت هدیه به برگزیده نتیجه نظرسنجی برنامه داده شود اشتباه تلفظ کرده بود، گفت که همکارانش در پشت صحنه این اشتباه او را تذکر داده و به او گفته اشتباهی که فردوسیپور در همان لحظه ادای کلمه، متوجه شد. با این حال این مجری پس از پخش میانبرنامهای کوتاه وقتی دوباره روی آنتن برگشت، بابت کلمهای که بیان کرده بود، از مخاطبانش عذرخواهی کرد.

اتفاقی که ای کاش توسط دیگر مجریان هم رعایت شود و همه حواسشان به جملههایی که روی آنتن میگویند و ممکن است باعث ناراحتی عدهای از مخاطبان شود، باشند.

اسپانسر، بازم تو؟!

نود در شروع سری جدید پخش خود کوشید چون همیشه روالی جذاب را دنبال کند؛ بحثهای حرفهای و نقدهای کارشناسی و جنجالهای حاشیهای را در کنار هم بگنجاند و از فوتبال فاصله نگیرد. با این حال این بار هم بخش عمدهای از برنامه، به تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم برای اسپانسر برنامه اختصاص داشت. اتفاقی که چندان هم غیرمعمولی نیست و از زمانی که به تهیهکنندهها اعلام شده برای تأمین هزینههای مالی ساخت برنامههایشان باید به اسپانسرها روی بیاورند، موجی از شرکتهای بازرگانی گوناگون هر روز نامشان روی آنتن شنیده میشود و نود هم از این قضیه دور نبود. هرچند ای کاش میشد زمان اختصاص داده شده به این اسپانسرها را کمی کمتر کرد!

زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها