کپک‌ها گروهی از میکروارگانیسم‌های موجود در مواد غذایی هستند که می‌توانند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات تنفسی شوند. برخی از آنها در شرایط خاصی تولید مایکوتوکسین یا سموم قارچی کرده که می‌تواند به بیمار شدن مصرف‌کننده منجر شود.
کد خبر: ۱۱۵۶۴۷۵

پس این باور که با برداشتن بخش کپک زده خطر رفع میشود، اشتباه است.

رشد کپکها در محیطهای گرم و مرطوب تسریع میشود. مایکوتوکسین ترکیبات سمی و خطرناکی هستند که به وسیله کپکهای خاص بویژه در دانهها، غلات و مغزها تولید میشوند، اما امکان تولید آنها در آب انگور و سیب و نیز کرفس وجود دارد. سازمان غذا و داروی آمریکا گزارش داده است، حدود 25درصد محصولات غذایی جهان مستعد کپک زدگی و تولید مایکوتوکسینهاست که در این بین آفلاتوکسین از اهمیت بیشتری برخوردار است. آفلاتوکسین یک سم سرطانزاست که در بسیاری از غذاها و خوراکهای دام یافت میشود، اما منشأ اصلی آن ذرت و بادام زمینی است.

به‌‌رغم اینکه کپکها گرما دوست هستند، اما توانایی رشد در یخچال را نیز دارند. بنابراین از کپکزدگی مربا، ژلهها و فرآوردههای گوشتی نمکی در یخچال تعجب نکنید. پس یخچال خود را در فواصل کوتاه با مواد ضد عفونیکننده، تمیز کنید. هر گونه کپک باید از سطوح بویژه قسمتهای پلاستیکی تراشیده یا شسته شود.

در صورت مشاهده هرگونه علائم کپکزدگی از خرید مواد غذایی اجتناب کنید. در صورتی که بخشی از ماده غذایی کنسروی بدون استفاده باقی ماند، آن را از قوطی در باز به ظروف در دار مناسب منتقل و در یخچال نگهداری کنید. هیچگاه مواد غذایی مستعد را در محیط یا در یخچال به صورت روباز قرار ندهید و تا جای ممکن از پوششهای پلاستیکی برای آنها استفاده کنید.

هرگز این مواد کپکزده را حتی پس از برداشتن کپک مصرف نکنید:

مواد غذایی پخته از قبیل: پاستا، حبوبات، گوشت طیور

پنیرهای نرم، خامهای یا اسلایس شده

ماست و خامه

میوه و سبزیجات نرم

نان، بادام زمینی، حبوبات و مغزها

رب گوجه فرنگی

در مورد پنیرها یا سبزیجات (هویج یا کلم) سخت میتوانید بخش کپکزده را با چاقو جدا کرده و در صورت اطمینان از عدم نفوذ کپک به بخشهای زیرین، بخش باقیمانده را پس از پوششدهی در یخچال نگهداری کنید.

دکتر مریم قادری قهفرخی

متخصص صنایع غذایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها