گفت‌وگو با ناهید مسلمی، بازیگر تئاتر و تلویزیون

«بتول خانم» کشف فتحی بود

جایی نوشته بود: «صبور باش؛ هم حکمت را می‌فهمی، هم نعمت را می‌چشی و هم معجزه را می‌بینی». این‌گونه جملات در ظاهر شاید ساده باشد و خواندن آنها برای مدت کوتاهی در آدم انگیزه ایجاد کند اما وارد کردن «صبر» به سبک زندگی و تبدیل آن از مفهوم به عمل دشوار است. شاید یکی از آدم‌هایی که صبورانه و عاشقانه در دنیای هنر کار کرده و دوام آورده ناهید مسلمی است که با نقش «بتول خانم» در سریال شهرزاد بین عموم مردم به شهرت رسید. مسلمی که به گفته خودش بیشتر از 30 سال است در تئاتر فعال است، در نمایش‌های زیادی بازی کرده و در همه این‌ سال‌ها تلاش کرده نقش‌های خوب را بپذیرد تا به رضایت درونی برسد. خودش می‌گوید اگر مردم نقش بتول خانم را دوست داشتند، به این دلیل است که او از همه تجربیات تئاتری خود استفاده کرده تا این نقش را بدرستی و قابل باور اجرا کند. با این بازیگر هم‌صحبت شدیم تا بیشتر با او و مسیری که طی کرده آشنا شویم.
کد خبر: ۱۱۴۹۸۷۸

بعد از سریال شهرزاد نقش شاخصی به شما پیشنهاد شد که آن را بپذیرید؟

چهار سال درگیر سریال شهرزاد بودم و خیلی خسته شدم، به همین دلیل ترجیح دادم که کمتر کار کنم. نقشی در سریال هیاتمدیره قبول کردم که ایام عید از شبکه پنج پخش شد، اما از کارگردان خواستم که نقشم را زیاد پررنگ نکند تا زیاد مجبور نباشم مدام سرصحنه باشم.

یعنی شهرزاد اینقدر شما را خسته کرد؟

در عین حال که از بازی در این سریال لذت میبردم اما خسته هم شدم؛ چون خیلی درگیر کار میشوم از طرفی همزمان در چند تئاتر هم بازی کردم که از میان آنها میتوان به «کوکوی کبوتران حرم» اشاره کنم که آنهم کار خوبی بود.بعد از عید در یک فیلم سینمایی «مقیمان ناکجا» به کارگردانی آقای شهاب حسینی بازی کردم که قرار است در گروه هنر و تجربه اکران شود.این فیلم بر اساس نمایش «مهمانسرای دو دنیا» نوشته امانوئل اشمیت ساخته شده است.

در دورهای که بیشتر بازیگران از بیکاری نالان هستند، شما کار قبول نمیکنید! این را به حساب شانس بگذاریم یا توانمندیهای شخصی و یک عمر تجربهاندوزی؟

34 سال است که به صورت مداوم تئاتر کار میکنم.امسال هم چند کار به من پیشنهاد کردند که متن برخی از آنها را دوست نداشتم و چند تایی هم که متن خوبی داشتند، نقشی که برایم در نظر گرفته شده بود را دوست نداشتم. نقشهای تلویزیونی را هم فعلا قبول نمیکنم چون تهیهکنندهها دستمزد را بموقع نمی‌‌دهند ما هنوز دستمزد سریال هیات‌‌مدیره را نگرفتهایم! با واحد نمایش رادیو هم همکاری دارم به نظرم نمایشهای رادیو خیلی بهتر از سریالهای تلویزیونی هستند، چون نه سوژه تکراری دارند و نه ساختار و روایت تکراری و خلاقانه هستند.

صدای خوبی دارید، همین ویژگی باعث شد وارد دنیای بازیگری رادیو و تئاتر شوید؟

سال 62 که بیست و هشت ساله بودم وارد سازمان هلالاحمر شدم و پنج سال با این سازمان همکاری کردم.سالهای عجیبی بود؛ رابط بین خانوادهها با رزمندهها، مفقودین و اسرا بودم. گاهی اتفاقات خوبی میافتاد و ما به خانوادهها خبرهای خوب میدادیم، اما گاهی هم خبرهای بدی را به آنها میرساندیم. آن سالها بزرگترین تجربههای زندگیام را کسب کردم و شخصیت و فکرم خیلی عمیق شد. بعد از پنج سال تصمیم گرفتم که از کارم استعفا بدهم و بروم دانشگاه و درس بازیگری بخوانم. به همین دلیل به خارج از کشور رفتم و چند ماهی آنجا ماندم اما نتوانستم دوری از وطن را تحمل کنم، دلیل برگشتم و در آموزشگاه‌‌های معتبر آموزش بازیگری دیدم و خیلی زود به صورت حرفهای بازیگر شدم. خیلیها گفتند که کار هلالاحمر و آبباریکه حقوق‌‌بگیری را رها نکنم، اما نتوانستم چون احساس کردم بخش بزرگی از روحم به کارهای هنری علاقهمند است و بهتر است دنبال رویایم بروم تا اینکه پشت میز کارمندی پیر شوم! اوایل خیلی سختی کشیدم؛ ازدواج کردم و دخترم شیدا (خلیق) به دنیا آمد و سه سال کار نکردم اما بعد با شیدا سر صحنه میرفتم و در نمایشها بازی میکردم.

پس به همین دلیل است که شیدا خلیق یکی از بازیگران جوان و خوب تئاتر است؟

از کودکی با متد بازیگری آشنا شده و هر چه دیده را در ذهنش ثبت کرده و استعداد هم دارد برای همین در کارش موفق شده است. من اصلا اصراری نداشتم که دخترم بازیگر شود، اما خودش هم استعداد دارد و هم علاقه.بازیگری تنها کاری است که نمیتوان کسی را بهزور در این حرفه نگه داشت.

بتول خانم در سریال شهرزاد، شخصیتی حاشیهای اما دوستداشتنی بود و مخاطب به او علاقهمند شد. شما که بازیگر هستید و تحلیل شخصیت میدانید چرا برای بتول خانم این اتفاق افتاد؟

استقبال مردم از نقش بتول خانم برای خودم هم جالب بود.من این را به حساب هوشمندی آقای فتحی میگذارم. کارگردان شهرزاد، نمایش «ماضی استمراری» را دید و بعد مرا برای بازی در سریال شهرزاد و نقش بتول خانم انتخاب کرد، درون من طنزی وجود دارد که کارگردانان کار بلد میتوانند بخوبی از آن استفاده کنند و آقای فتحی هوشمندانه به نقش بتولخانم چاشنی طنز اضافه کرد. از طرفی حس مادرانهای که این شخصیت نسبت به بچه شهرزاد (کبیر - امید) داشت، باعث شد تا مخاطبان سریال مرا دوست داشته باشند.

بعد از 35 سال فعالیت در حوزه بازیگری، با نقش بتول خانم دیده و معروف شدید، به نظر میرسد، صبرتان زیاد است و عجله برای شهرت زودهنگام نداشتهاید؟

تئاتر، بازیگر را صبور میکند.بازیگر تئاتر میداند که خیلی زود به شهرت نمیرسد و اول باید توانمندیهای خود را نشان دهد.هیچکس نمیتواند یکشبه ره صدساله را طی کند. سالیان زیادی با دستمزد ناچیز تئاتر زندگی را سپری کردم تا کمکم کارهای تصویری بهمن پیشنهاد شد و توانستم از نظر مالی اوضاع بهتری را تجربه کنم. با همه اینها الان نیز هر کاری را قبول نمیکنم و پول و دستمزد را با اعتبار تئاتریام به اصطلاح تاخت نمیزنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها