بعد از برد ایران مقابل مراکش، فضای مجازی صحنه یکه‌تازی ایرانیان شد

«عزیزِ» مایی!

مردم ایران به مهمان‌نوازی، مهربان بودن و وطن‌پرستی در جهان شهره‌اند. در کنار تمام این لقب‌ها ایرانی‌ها به فعال بودن در فضای مجازی هم شهره هستند.
کد خبر: ۱۱۴۸۶۹۶

فقط کافی است اتفاقی در سطح ملی پیش بیاید تا همه کاربران ایرانی نظرات خود را نسبت به فرد یا موضوع مورد نظر به اشتراک بگذارند. از کار انداختن ایمیل نشنال جئوگرافیک، انتخاب سعید معروف و حسین رضازاده به عنوان بهترین ورزشکاران جهان، انتقاد از دونالد ترامپ بعد از هر سخنرانی درباره ایران، از افتخاراتی است که کاربران ایرانی در فضای مجازی رقم زدهاند. در جامجهانی و بعد از مسابقه ایران- مراکش هم کاربران ایرانی، از خجالت بسیاری از شخصیتها درآمدند.

کاپ پر بازدیدترین پیج در فضای مجازی بعد از برد ایران، به پیج اینستاگرامی عزیز بوهادوز مدافع مراکشی که زحمت گل برد ایران را کشید، تعلق میگیرد. برخلاف رسم و آیین برخی هموطنان که همیشه با توهین و فحش به قربانیهایشان حمله میکردند، برد تیم باعث شد که کاربران برخلاف گذشته، ترفند جدیدی را در پیش بگیرند. این بار برخلاف گذشته، کاربران با عشق و دوستی از عزیز تشکر کردند و با جملات «عزیز عزیز مایی»، «خیلی ممنون، داداش، ما ملت غیور ایران همگی از شما تشکر میکنیم، به خاطر عیدی که روز عید دادی، شکرا اخی.»، «شیر مادر حلالت» و «دستت درد نکند، فقط میشود جلوی اسپانیا و پرتقال هم برای ما گل بزنی؟» از او تشکر کردند. بعضی از کاربران هم او را به شهرشان دعوت کردند: «مرد که گریه نمیکند، آمدی ایذه در خدمتت هستیم.» و «بیا مشهد با هم بریم طرقبه، قلیون دو سیب بزنیم.» بعضی از ایرانیها بعد از مصاحبه مدافع مراکشی که گفته بود: «من یک احمق هستم و از مردم مراکش عذرخواهی میکنم.» برای او پیام دلداری فرستادند که: «مهم نیست برای هر کسی ولی همیشه برای عدهای عزیز باش.» پیام رضا قوچاننژاد، اما از همه بیشتر دیده شد: «بعضی وقتها قهرمان میشویم و در برخی از زمانها بازندهایم. اجازه نده که این اتفاقات تو را ناراحت کند.» بسیاری از کاربران هم او را با دیگر بازیکنانی که به خود گل زده بودند و بعد عاقبتشان به خودکشی ختم شده بود، مقایسه کردند: «عزیز بوهادوز مراکشی به عاقبت اندروس اسکوبار کلمبیایی دچار نشود، صلوات.» و «تا هشتاد میلیون نامه دلداری نفرستین، ول نمیکنید؟ خودش فهمید که نباید خودکشی کند.» هجوم ایرانیها به پیج مدافع مراکشی و پیامهای تشکر باعث شد تا درنهایت بوهادوز دفاع در پیش بگیرد و پیجش را به حالت خصوصی دربیاورد. این اتفاق هم البته واکنش کاربران ایرانی را در پیش کرد: «پیشرفت یعنی اونجایی که قبلا به خاطر فحشهای ایرانیها پرایوت میکردند و الآن به خاطر تشکر.»، «جای ترامپ بودم، همین امشب عزیز بوهادوز رو به لیست تحریمهایش اضافه میکردم.» و «ما فقط میخوایم تشکر کنیم، حالا پرایوت برای چی؟» هرچند که بوهادوز دوباره پیجش را عمومی کرد، اما بخش پیام را بست تا مراکشیها و ایرانیها هر دو نتوانند، از او تشکر یا به او توهین کنند.

فحش بدیم یا زوده؟

جونیت چاکر، داور ترکیهای بازی فوتبال ایران و مراکش یکی از هدفهای کاربران ایرانی بود. حمله به چاکر از قبل از بازی و بعد از انتخاب او به عنوان داور شروع شد. سوال «کسی صفحه داور بازی را ندارد؟» و «منتظر حضور گرم هموطنان عزیز در صفحه شخصی داور ایران- مراکش برای پیشنهادات لازم هستیم.» بعد از انتخاب فیفا شروع شد.

کاربران البته خیلی نرم و دوستانه نظراتشان را با او شیر کردند: «خلاصه داور جان حواست باشه، دیگه ما مثل توپ اونجاییم.»، «از روزبشون پنالتی نگیری، گلم.» و «جون ننت بچهها تا افتادند، سریع پنالتی بگیر، به ویدئو چک محل نذار.» بعضی از کاربران هم خودشان را برای یک رقابت تنگاتنگ توهین و تهدید شروع کردند؛ البته بسیاری از کاربران معتقد بودند که باید مراقب بود: «عاقا فحش بدیم یا زوده؟»، «من میگم از همین الآن فحشش بدیم حساب کار دستش بیاد.»و «عاقا از الآن فحش ندین، لج میکنه.» و خیلی از ایرانیها هم از ترفند خواهش و شوخی استفاده کردند: «درست داوری کن تا ندادم بخورنتا!» و «ناموسا درست قضاوت کن.» بعد از بازی اما شرایط کاملا تغییر کرد. صفحه داور از شبکههای مجازی دیلیت شد تا بعد از ناداوریهای چاکر از نظر کاربران ایرانی محروم بماند. در این میان البته ایرانیها بیکار ننشستند و به آهنگ هیجانانگیز جونیت در مسابقه خوانندگی ابراز علاقه کردند.

باغیرت

صفحه بازیکنان و کادر تیم ملی از دیگر اهداف کاربران ایرانی بودند. ابراز عشق و علاقه به بازیکنان و حتی طرفداری از یک بازیکن خاص، از پیامهایی بودند که کاربران به اشتراک گذاشتند: «همهتون خیلی عالی بودین، فقط سردار یکم ضعیف بود.»، «وحید امیری عالی بود.» و «فقط لرها و بیرانوند باغیرت.» در بین بازیکنهای تیم ملی، اما امید ابراهیمی از همه بیشتر ابراز عشق دریافت کرد. او که در نیمه دوم دندهاش ضرب دید و مجبور شد به خاطر مصدومیت از بازی بیرون برود، از کاربران ایرانی لقب «باغیرت» را دریافت کرد. نکته جالب اما نظر پرسپولیسیها درباره بازیکن استقلالیها بود. زیر پستهای او پیامهای تبریک هواداران رقیب هم به چشم میخورد: «با تمام وجود به وجود همچین هافبکی افتخار میکنم. من اول ایرانیام، بعد پرسپولیسیام.» و «با اینکه پرسپولیسیام، امید اما امروز عالی بود.» و «پرسپولیسیام اما عاشقتم.» بعضی از کاربران هم لقبهای دیگری به او دادند: «شیر مرد ایران همیشه پاینده باشی.»، «پوریای ولی تویی» و «درو بر غیرتت فرمانده، درود به تعصبت ارتش تکنفره.» کیروش سرمربی تیم ملی هم پیامهای زیادی دریافت کرد. خیلی از کاربران دنبال صفحههای شخصی کیروش میگشتند اما کسانی که موفق به پیدا کردن گمشده خود بودند، کامنتهای صرفا نیشداری به بدخواهان و سرمربی فرستادند: «کیروش بهترین مربی تاریخ ایران.»، «با کیروش نه جای خالی سیدجلال حس میشود و نه وریا.» و «منتقدان کیروش کجا هستند؟»

من قبول میشم؟

پیشگویی در جامجهانی سالهاست که انجام میشود. از جادوگران و پیشگوهایی که در بازیهای جامجهانی مشهور میشوند و تا اختاپوسها، فیلها و شیرها که با شگردهای متفاوت تیم برنده را انتخاب میکنند. قبل از بازی ایران و مراکش هم گربه روسی، ایران را به عنوان قهرمان این بازی انتخاب کرد. بعد از درست درآمدن پیشگویی گربه سفیدرنگ، کاربران ایرانی از خجالت او هم درآمدند. از دعوت کردن به خلیج فارس و خوردن ماهیهای آن گرفته تا درخواست برای کالباس نشدن گربه نگونبخت!. در میان پیشگوها اما فردی به نام نوید خذر بود که از همه بیشتر سروصدا کرد. او در پست توییتری عنوان کرده بود: «طبق شبیهسازی که بنده با آپدیت جامجهانی فیفا 2018 انجام دادم، تیم ملی ایران با نتیجه یک بر صفر تیم ملی مراکش را خواهد برد.

تک گل بازی را مدافع راست نام  آشنای مراکش اشرف حکیمی به اشتباه وارد دروازه میکند.» او البته نام مدافع را اشتباه اعلام کرد، ولی پیشگویی یک هفته قبل نتیجه بازی باعث شد تا کاربران ایرانی به صفحه او هجوم بیاورند. همین ابراز علاقه باعث شد تا او صفحهاش را از حالت عمومی خارج و خصوصی کند. سوال کاربران ایرانی از نوید اما جالب بود: «میتونی حدس بزنی من کی زن میگیرم؟»، «این ترم من چند تا میافتم؟ امکان داره که تمام واحدهایم را پاس کنم؟» و «کنکور رتبم چند میشه؟» نایک و ماجراهای تحریم و کفش ندادن به بازیکنان ایرانی از مسائل دیگری بود که کاربران به آن توجه داشتند.

بسیاری از کاربران ایرانی در صفحههای نایک آنها را مسخره کردند: «شما هم تحریمید.»، «بابا بازم به کفش ملی خودمان، حداقل گل به خودی نمیزند.» و «ما بدون تو هم برنده شدیم.» پیام محسن تنابنده از همه بیشتر دیده شد: «نایک نداشتیم، لایک داشتیم.» هنوز بازی ایران و پرتغال هم شروع نشده بود، اما کاربران ایرانی در صفحه شخصی کریستیانو رونالدو دست به کار شدند: «نمیشه یک گل هم برای ما بزنی؟» و «پسرت پیش من گروگانه، اگر میخواهی پسرت را ببینی، مراعات ایران را بکن.» جامجهانی، برد مقابل مراکش و صدرنشینی ایران در گروه خود، باعث شد که کاربران یکهتاز ایرانی، با مهربانی با هدفهایشان برخورد کنند.

لیلا شوقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها