این جمله بین کارشناسان فوتبال وجود دارد که اشتباهات فردی بخشی از این ورزش هیجانی و غیر‌قابل پیش‌بینی به حساب می‌آید. اما به نظر می‌رسد این مساله برای دروازه‌بان‌ها بسیار حادتر و سخت‌تر است.
کد خبر: ۱۱۴۴۸۹۸

لوریس کاریوس، دروازهبان آلمانی لیورپول طی دو روز گذشته بیش از هر فرد دیگری این مساله را تجربه کرده است. اشتباهات مرگبار او در فینال شنبهشب موجب شد تا لیورپولیها نتوانند به ششمین قهرمانی خود در لیگ قهرمانان برسند. در تاریخ فوتبال دروازهبانهایی بودهاند که با انجام این اشتباهات تیمهای خود را از رسیدن به موفقیت محروم کردهاند.

یک نمونه از این اشتباهات را رنه هیگویتا دروازهبان تیم ملی کلمبیا در جام جهانی 1990 ایتالیا انجام داد. کلمبیا در مرحله اول حذفی با کامرونی روبهرو شد که آن روزها پدیده مسابقات بود و روژه میلا، ستاره آن تیم به حساب میآمد. آن بازی به وقت اضافی کشیده شد و در دقیقه 109 اشتباهی مرگبار از سوی هیگویتا صورت گرفت.

دروازهبان کلمبیا که پاس رو به عقبی را از هم تیمیهایش دریافت کرده بود، قصد داشت مهاجم کلمبیا را دریبل بزند که میلا 42 ساله دست او را خواند و با یک توپ ربایی ماهرانه، دومین گل خودش و تیمش را زد تا سند حذف کلمبیا را امضا کند.

اشتباه مرگبار بعدی را میتوان به نام اولیور کان نوشت. کان در جام جهانی 2002 ستاره ژرمنها بود و بر خلاف انتظار توانست این تیم را تا فینال مسابقات هم برساند. آنها در بازی فینال مقابل برزیلی قرار گرفتند که ستارههایی همچون رونالدو، ریوالدو، رونالدینیو و کافو را در ترکیب خود داشت. در نیمه نخست نیز کان توانست مقابل موج حملات شدید مهاجمان برزیل مقاومت کند و مانع از گلزنی آنها شود. اما در نیمه دوم عملکرد فاجعهباری روی شوت ریوالدو داشت و نتوانست توپ او را به طور کامل دفع کند. رونالدو نیز از این فرصت استفاده کرد و اولین گل سلسائو را به ثمر رساند.

پیتر چک، دروازهبان تیم ملی جمهوری چک نیز در مسابقات یورو 2008 یکی از بدترین اشتباهات دوران ورزشی خود را انجام داد. جمهوری چک و ترکیه در آخرین روز بازیها با یکدیگر مسابقه داشتند و هر کدام برای صعود به مرحله حذفی به پیروزی نیاز داشتند. چک تا دقیقه 87 با نتیجه 2 بر یک پیش بود تا اینکه پیتر چک سانتر ارسالی مهاجم ترکیه را به طرز ناشیانهای دفع کرد تا توپ مقابل نیهات قهوهچی بیفتد و او گل تساویبخش ترکها را بزند. دو دقیقه بعد قهوهچی گل سوم ترکیه را زد تا جمهوری چک با اشتباه مرگبار دروازهبانش از رسیدن به مرحله بعد محروم شود.

حسین خلیلی

روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها