خواه تازه ازدواج کرده باشید خواه مدت‌ها از زندگی شما سپری شده باشد، باید بدانید هر ازدواجی فراز و نشیب‌های خود را دارد و هر زوجی دوره‌ای از تنش‌ها و درگیری‌ها، گسستگی و پیچیدگی ها، ارتباط و قهر و آشتی‌ها را تجربه می‌کند، اما با این حال همگی اذعان داریم پویایی و سلامت زندگی مشترک درست مانند هر رابطه دیگری، نیازمند توجه، کار و انرژی زیادی است، پس به راستی رموز یک ازدواج شاد و موفق چیست؟
کد خبر: ۱۱۴۴۳۱۰

در ادامه به 7 راز زندگی مشترک رضایت بخش اشاره کردهایم.

شنونده خوبی باشید

گوش دادن؛ کلید اصلی ازدواجهای موفق و شاد است؛ روان شناسان تاکید فراوانی بر فراگیری این مهارت دارند و وجود این ویژگی را چه در شخصیت زنان و چه در شخصیت مردان بسیار حائزاهمیت تلقی میکنند. هنر شنوندهای فعال بودن را تمرین کنید که بی تردید حضور قلب یکی از مهمترین ارکانهای گوش دادن فعال است. هنگام گفتوگو با همسر، دریچههای قلبتان را بگشایید، با جانودل به صحبتهای همسرتان گوش دهید و گفتههایش را بشنوید حتی اگر لازم است گاهی با تکرار جملات و عبارتهایش یا با تکان دادن سر، او را مطمئن کنید که حرفهایشان را به خوبی میشنوید. فعالانه گوش دادن باعث میشود همسرتان اطمینان خاطر پیدا کند که به وقت ناراحتی، کسی را در کنارش دارد که بدون هیچ قضاوت منفی به درد و دلهایش گوش فرا میدهد. هنگام گوش دادن به حرفهای همسرتان، برای مشکلاتش راه حل ارائه ندهید، چه بسا او تا حدودی راه حل مسائلش را میداند اما در این زمان، فقط میخواهد شنیده شود، پس سرو پا گوش شوید.

همسرتان را همانطور که هست، بپذیرید

بسیاری از زوجین مدتی بعد از ازدواج، انگار فراموش میکنند که روزی همسرشان را بهخاطر آنچه بود و اکنون هست، انتخاب کرده و تن به ازدواج با او دادهاند. به عنوان یک زوج موفق باید به خاطر داشته باشید که شما نهتنها هرگز نمیتوانید همسرتان را تغییر دهید بلکه حتی وقتی مصمم به تغییر باشید و او را مجبور به تغییر رفتارش کنید، بیشتر بر مشکلاتتان دامن خواهید زد و به جای اصرار به حضور نداشتههایی که بودن آنها در شخصیت همسرتان اندکی محال و غیرممکن است، بر ویژگیهای مثبت قابل مشاهده و عیانی از شخصیت همسرتان تمرکز کنید که تقویت آنها راه را برای فراگیری عادتهای جدید میسر خواهد کرد.

اختلاف نظر حتمی است

با یکدیگر خوب بودن، هرگز به معنای توافق همیشگی و همراه بودن نیست. معمولا اغلب زوجها نگرشها، عقاید و باورهای متفاوت و حتی در برخی موارد اختلاف سلایق فاحشی دارند اما نحوه برخورد زوجهای موفق و عاشق با این تفاوتها با دیگر زوجها متفاوت است. آنها به دیدگاههای یکدیگر احترام میگذارند و حتی اختلاف نظرها را به شوخی میگیرند و اختلافی کوچک را به شکافی عمیق تبدیل نمیکنند. آنها به خوبی میدانند هردو درست میگویند اما اگر اختلافی هست تنها به دلیل تفاوت سلیقه آنهاست.

مسئولیت پذیر باشید

پذیرش مسئولیت از دیگر رازهای زندگی مشترک موفق است، متاسفانه بسیاری از زوجین به وقت ناکامی، از پذیرش مسئولیت خطاهای سهوی و عمدی خود شانه خالی میکنند و دیگری را مسبب اصلی بروز مشکلات زندگی مشترکشان میشناسند. زندگی مشترکتان را مانند یک پروژه مشاهده کنید، همانطور که وقتی در پروژهای مشارکت دارید، در موفقیتها و ناکامیهایش سهم دارید، در زندگی مشترک نیز چنین است. وقتی شما و همسرتان بر سر مسالهای توافق یا اختلاف نظر دارید، سعی کنید حتما مسئولیت گفتهها یا اقداماتتان را بپذیرید، بخصوص اگر کلام یا رفتار غیرمنطقی، ناراحتکننده یا اختلاف برانگیزی داشتهاید.

یکدیگر را نادیده نگیرید

بیتوجهی و نادیده گرفتن همسر، سمیترین نیشی است که زهر کشنده آن بهطور کاملا موذیانهای، ارکان زندگی مشترک را از بیخ و بن سست و ناپایدار میکند. گرچه شاید نادیده گرفتن چیزی که به آن عادت کردهایم یا برایمان آشنا یا در زندگی دائما همراهمان است، بخشی از ذات انسانیمان باشد اما در زندگی مشترک، هرگز نباید به جایگاهی برسیم که طرف مقابل را باری به هر جهت فرض کنیم. در هر شرایطی، به همسر خود احترام بگذارید، هرگز او را مورد قضاوت قرار ندهید و تا حد امکان همیشه به او یادآور شوید که در همه حال دوستش دارید و برای شادی و نشاط او از انجام هیچ کاری دریغ نخواهید کرد.

بیواسطه عشق بورزید

شناخت زبان عشق مهمترین راز رابطهای شاد و موفق است؛ با آگاهی از زبان عشق همسرتان و با دانستن اولویتها و عادتهای شخصیتی و اخلاقی او میتوانید از استعارهها و رفتارهایی برای خوشحالی همسرتان بهره بگیرید که او بیشتر دوست دارد. عدهای به زبان آوردن کلمات و عبارات احساسی را عشق تعریف میکنند، برخی از روی عشق و علاقه کاری را انجام دادن، عدهای دیگر نامه نوشتن و پیامکی عاشقانه ارسال کردن و بعضیها نیز در آغوش گرفته شدن و بوسیدن را بهترین شیوه ابراز علاقه میدانند. زبان عشق همسرتان را بفهمید و به این زبان با او صحبت و عشق ورزی کنید. برای انجام این کار فقط کافی است کمی نگاه تان را عاشقانه کنید و عشق واقعی تان را با خریدن شاخه گلی زیبا، گذاشتن یادداشتی زیبا روی میز یا داخل کیف، دعوت به یک رستوران، حتی تماشای غروب آفتاب و... نثار تنها همسفر زندگیتان کنید.

صمیمیت جنسی

رابطه جنسی لازمه تداوم زندگی مشترک است. همراه با هم و با توافق با یکدیگر به رابطه جنسی خود نظم دهید و بنابر توصیه درمانگران هرگز از این رابطه، به عنوان اسباب یا ملعبهای برای تادیب و تنبیه همسرتان استفاده نکنید.

توصیه میکنیم به وقت ناخوشی و ناراحتی، حتما با همسرتان ارتباط جنسی داشته باشید و حتی تا جایی که ممکن است به این رابطه تنوع ببخشید.

بهتر است درباره چیزهایی که بیشتر به شما لذت میدهد، صحبت کنید یا با تغییر مکان یا وضعیت رابطه، ارتباطی صمیمی و هیجانانگیز ایجاد کنید.

نسرین صفری – روان شناس بالینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها