شبکه‌های اجتماعی ایرانی را بیشتر بشناسید

فصل پیام‌رسان‌های بومی

بر ‌کسی پوشیده نیست که اطلاعات در دنیای امروز ارزش زیادی برای دولت‌ها و شرکت‌ها دارد و کاربران در برخی موارد قربانی اهداف سازمان‌های جاسوسی و دولت‌های بیگانه می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۴۰۹۲۸

یکی از سادهترین روشهایی که میتوان به اطلاعاتی بسیار جامع از کاربران دسترسی داشت، شبکههای اجتماعی است که بارها نیز خبرهای مختلفی درخصوص همکاری موسسان آنها با شبکههای جاسوسی یا شرکتهای تبلیغاتی منتشر شده است. تلگرام نیز اطلاعات بسیاری از کاربران را در اختیار دارد و مشخص نیست صحت گفتههای موسسان آن تا چه حد درست باشد و در کنار هزاران مطلب مفید و کاربردی، هزاران مطلب جعلی یا شایعه نیز در آن منتشر شده و با سوءاستفاده برخی کاربران به محیطی برای انجام انواع کلاهبرداریها و اخاذیهای سایبری تبدیل شده است. قوه قضاییه اخیرا در اقدامی دسترسی به پیامرسان محبوب ایرانیها را مسدود کرد که مورد تایید شورای عالی فضای مجازی قرار گرفت. بهدنبال این اقدام، تقویت پیامرسانهای ایرانی در راستای پایان دادن به انواع مشکلات پیش آمده توسط تلگرام در دستور کار قرار گرفت. سوالی که مطرح میشود این است که کدام پیامرسان میتواند در شرایط فعلی و حواشی ایجاد شده درباره پیامرسان ها، گزینه انتخابی اکثر مردم باشد؟ در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر با برخی از این پیامرسانها آشنا شویم تا بتوانیم انتخابی دقیقتر و به دور از شایعات داشته باشیم.

سروش؛بیشترین کاربر

سروش به دلیل پشتیبانی از امکانات مختلف جزو یکی از بهترینها در نگاه کاربران بهشمار میرود، اما مشکلاتی همچون سرعت پایین تبادل اطلاعات و عدم دسترسی در برخی اوقات از جمله اشکالات وارده به این پیامرسان توسط کاربران بهشمار میرود. این پیامرسان در مقایسه با دیگر پیامرسانها از کاربران بیشتری برخوردار بوده (بیش از ده میلیون کاربر) و قابلیتهایی با مصرف منابع بیشتر همچون تماس صوتی رایگان را نیز در اختیار کاربران قرار میدهد که همین موارد ممکن است دلیلی بر اختلالها یا کاهش سرعت حین استفاده از این پیامرسان باشند. اپلیکیشن قابل اجرا در سیستمهایعامل مختلف نیز از دیگر مزایای سروش بهشمار میرود، اما همچون دیگر پیامرسانها نصب این اپلیکیشن در آیاواس با مشکلات بسیاری همراه است و مطابق گزارشهای کاربران و تستهای انجام شده، به رابط کاربری این پیامرسان در دستگاههای مختلف از جمله آیفون 10 توجه نشده و در آخرین بهروزرسانی نیز این مشکل برای کاربران آیفون 10 حل نشده است. یکی دیگر از مشکلاتی که مدیران کانالها در سروش با آن مواجه هستند عدم امکان حذف پیام ارسال شده در کانال است که باتوجه به وجود این قابلیت در تلگرام، یکی از بدیهیترین نیازهای مدیران کانالها در پیامرسانها بهشمار میرود.

https://soroush-app.ir

رینگ ؛ کپی از یک پیام رسان دیگر

اگر کاربر گپ باشید حتما در رینگ هم در دسترس خواهید بود! شاید این قابلیت در نگاه اول یک امکان مفید باشد، اما به عقیده بسیاری از کاربران، گپ و رینگ صرفا یک پیامرسان با دو آیکون و دو نام متفاوت است، چراکه هنگام عضویت در گپ، کاربرانی که در پیامرسان رینگ حضور دارند از عضویت شما مطلع خواهند شد و چنانچه کاربری در رینگ عضو شود، شما در پیامرسان گپ از این اتفاق مطلع شده و هر پیامی که شما صرفا در گپ برای مخاطبان خود ارسال کنید نیز با نصب رینگ در تاریخچه مکالمات شما قابل مشاهده خواهد بود! این رفتار عجیب و البته توضیحات یکی از مسئولان مرتبط با پیامرسان رینگ گواه بر آن است که هر دو پیامرسان از سورس مشابه و حتی یکسانی بهرهمند هستند که صرفا در برخی امکانات با یکدیگر تفاوتهایی جزئی دارند و در آینده قرار است هدف مختلفی را دنبال کنند و توسعه متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته باشند.

در حال حاضر آنچه مشخص است یک پیامرسان با دو آیکون و نام متفاوت ارائه شده و نمیتوان انتشار چند باره یک پیامرسان با نامها و آیکونهای مختلف توسط شرکتهای متفاوت را دستاوردی قابل تقدیر بهشمار آورد. (جالبتر آنکه با ورود به سایت هر دو پیامرسان نیز احساس ورود به یک سایت کاملا یکسان را خواهید داشت!) گرچه رینگ توسط شرکتی با سابقه پشتیبانی میشود و گپ نیز به تنهایی توانسته موفق ظاهر شود، اما ترکیب این دو پیامرسان با یکدیگر و عملکرد مشابه و یکسان هر دو واکنش مثبت کاربران را بهدنبال نداشته است.

https://ringmsg.com/fa

بله؛ با چاشنی اموربانکی

طراحی آن شبیه به پیامرسان نیست، اما یکی از بهترینها از نگاه کاربران بخصوص در زمینه پرداختهای آنلاین و انجام امور بانکی و تراکنشهای مالی است.

این پیامرسان با استقرار در دو دیتاسنتر داخلی، فاقد نرمافزار قابل اجرا در رایانه است، اما نسخه تحت وب آن بهخوبی کار میکند و مشکلاتی جزئی همچون عدم ارسال کد ورود به سامانه از طریق پیام کوتاه را دارد که به گفته مهندس یاراحمدی، مدیر روابط عمومی این مشکلات نیز مقطعی بوده و «بله» روزبهروز در حال بهروزرسانی است. مزیت بله نسبت به دیگر رقبا تیم فنی قدرتمند آن است که با اتکا بر دانش و تخصص خود همگام با علم روز دنیا از تکنولوژیهای جدید در پیادهسازی زیرساختها استفاده کرده و معماری پایگاه داده و سیستمهای ذخیرهسازی را به بهترین شکل بنا نهاده تا در آینده و همزمان با استقبال کاربران از پیامرسان، بتواند با اتکا بر مقیاسپذیر بودن، کاربران بیشتر را با کیفیت مناسب پاسخگو باشد.

درحال حاضر بله مشکلاتی در بخش جستوجو دارد و قابلیت نمایش تعداد بازدیدهای صورتگرفته از یک مطلب در کانال را نیز پشتیبانی نمیکند. (قرار است قابلیتی مشابه سرویس Insight به این پیامرسان اضافه شود) شاید شما هم ماجرای اخذ نوبت در بانک ملی با پیامرسان بله را شنیده باشید! یاراحمدی در پاسخ به این سوال به خبرنگار کلیک گفت: «اخذ نوبت با پیامرسان، توسط فردی علاقهمند به برنامهنویسی شکل گرفته که از پرسنل بانک ملی در یکی از شعب این بانک در شهر یزد بوده است. این قابلیت با استفاده از api پیامرسان بله ایجاد شده و بهعنوان یک امکان بیشتر برای شعبه مربوطه لحاظ شده بود که متاسفانه به دلیل خطا در نحوه نگارش متن مربوطه، کاربران گمان کردند اخذ نوبت صرفا با پیامرسان امکانپذیر است و آن را اقدامی در جهت نصب اجباری منظور کردند که اصلا اینطور نبود.» بله توسط هلدینگ سداد بانک ملی پشتیبانی میشود و یکی از مشکلات مشاهده شده در آن، دسترسی مستقیم و بدون محدودیت به عکسهای ارسالی در پیامرسان با استفاده از لینک کپی شده از روی تصاویر است.

https://bale.ai

گَپ؛ دارای سه دیتاسنتر

گپ یکی از پیامرسانهای با حواشی زیاد است، چراکه در مواردی تبلیغات این پیامرسان در نرمافزارهای عبور از فیلترینگ مشاهده شده و در مواردی نیز به دلیل شباهت زیاد این پیامرسان با یک پیامرسان دیگر، نشانههایی از بیاعتمادی در ذهن کاربران نقش بسته است. در گفتوگوی کلیک با مهندس اَنجیدَنی، بنیانگذار اپ آنچه مشخص است این پیامرسان توانسته آمار عضویت نسبتا خوبی را داشته باشد و به گفته مدیرعامل آن، با استقرار سرورهای مختلف این پیامرسان در سه دیتاسنتر داخل کشور، این پیامرسان هیچ محدودیتی در خدمترسانی به کاربران ندارد و با مشکلی در آینده نیز مواجه نخواهد شد. این در حالی است که کاربران در گزارشهای مختلف به پایین بودن سرعت انتقال اطلاعات و کند بودن تبادل پیام اشاره کردهاند. همچنین درخصوص شایعات مطرح شده در خصوص تبلیغات در اپلیکیشنهای عبور از فیلترینگ و سایر سایتهای خارجی نیز اینطور بیان شد که تبلیغات در اختیار یکی از آژانسهای تبلیغاتی بوده و موارد اندکی از نمایش تبلیغات در منابع مورد اشاره مشاهده شده و اقدامات لازم در جهت عدم نمایش مجدد آنها صورت گرفته است.

به گفته مدیرعامل این پیامرسان، گپ توانسته 1.2 میلیون کاربر با فعالیت بهصورت همزمان را پاسخگو باشد و در حال حاضر حدود 2.3 میلیون کاربر عضو شده را به خود اختصاص داده است. امکان ارسال فایل تا حجم 1.5 گیگابایت در گپ وجود دارد و تقریبا از تمام سیستمعاملها نیز پشتیبانی میشود، اما نکتهای که کاربران به آن اشاره کردند هنگهای مداوم نسخه آیاواس و عدم بهرهمندی از پلیر صوتی در این نسخه است. قابل ذکر است نصب گپ روی سیستمعامل آیاواس همچون دیگر پیامرسانهای ایرانی با دردسرهای بسیاری همراه است، اما این اپلیکیشن در سیباپ نیز ارائه شده و کاربرانی که با کمک این اپ استور ایرانی اقدام به نصب اپلیکیشن کردند با مشکل خاصی مواجه نشدهاند. پرتال کسب و کار گپ و تمرکز روی استارتاپها و کسب و کارهای ایرانی از جمله ویژگیهای بارز این پیامرسان نسبت به دیگر پیامرسانها بهشمار میرود و به گفته مدیرعامل آن، کامل نبودن نسخه تحت وب نسبت به اپلیکیشن اندروید یکی از مهمترین ضعفهای گپ است. درحال حاضر بزرگترین مانع بر سر راه گپ، بیاعتمادی کاربران به این پیامرسان به دلیل شباهت زیاد آن با رینگ است که در بررسی رینگ به آن اشاره شده است.

https://gap.im - https://my.gap.im

امیر عصاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها