سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

98 درصد بودجه آموزش و پرورش مربوط به حقوق و دستمزد است

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اهمیت توجه به سیستم آموزشی در مناطق کم جمعیت اعلام کرد: با توجه به پراکندگی جمعیتی در برخی مناطق کشور کاملا طبیعی است که تامین فضای آموزشی مشکلاتی داشته و به همین دلیل لازم است تدابیر ویژه‌ای در این زمینه داشته باشیم.
کد خبر: ۱۱۳۹۰۴۷
98 درصد بودجه آموزش و پرورش مربوط به حقوق و دستمزد است

میرحمایت میرزاده، در این زمینه به جام جم آنلاین گفت: یکی از مشکلات و معضلات سیستم آموزشی ایران اکنون در مناطق دور افتاده خصوصا روستاهای کم جمعیت است که امکان تامین فضای آموزشی مناسب و نیروی انسانی آموزش دیده برای تعداد کم دانش آموزان آنهم در مقاطع مختلف نیست.

میرزاده درباره راهکار برطرف شدن این مشکل افزود: پراکندگی جمعیتی و فاصله دور روستاها اگرچه اقتصادی شدن سرمایه‌گذاری جهت ساخت فضای آموزشی را از بین می‌برد، ولی راهکار منطقی ایجاد مدارس شبانه روزی یا پرداخت هزینه ایاب و ذهاب برای حضور دانش آموزان در کلاس درس است.

این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت تامین بودجه برای این منظور تاکید کرد: بسیاری از کشورهای توسعه یافته با اختصاص بودجه‌های مناسب برای اجرایی شدن یک یا هر دوی روش‌های یاد شده دستاوردهای قابل قبولی به دست آورده‌اند که می‌تواند الگوی مناسبی نیز برای کشورمان باشد هرچند آموزش از راه دور نیز گزینه‌ای قابل قبول برای این مناطق است.

منطقی‌ترین راهکار برای رفع مشکل فضای آموزشی در مناطق روستایی کم جمعیت، احداث مدارس شبانه روزی یا پرداخت هزینه ایاب و ذهاب است

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره بودجه آموزش و پرورش نیز به خبرنگار ما گفت: براساس محاسباتی که انجام شده تقریبا 98 درصد از بودجه این وزارتخانه مربوط به هزینه دستمزد منابع انسانی است. بنابراین بودجه قابل توجهی برای دیگر موارد عملا در اختیار نیست و باید برای تامین و افزایش سهم بودجه مواردی از جمله نوسازی و ... راهکارهای منطقی اندیشیده شود.

نماینده مردم گرمی درباره اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: اجرایی شدن این سند، نیازمند زمان زیادی است تا بتوان آن را منطقی و اصولی پیاده سازی کرد. به همین دلیل نباید انتظار داشت یکساله نتایج گسترده‌ای در این زمینه تجربه شود.

به گفته سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بسیاری از موارد مطرح شده در این سند مثل مسایل فرهنگی نیازمند تغییرات اساسی است و همه می‌دانیم تغییرات فرهنگی یکباره انجام نمی‌شوند. بلکه ممکن است یک نسل زمان لازم داشته باشیم تا نتایج آن را ببینیم. هرچند بسیاری از موارد مطرح شده در این سند اصولا نتایج کیفی دارند و نمی‌توان سنجه‌ای کَمی برای آنها درنظر گرفت.

تازمانی که مشکلات پیش پا افتاده مثل دستمزد در وزارت آموزش و پرورش مطرح است نمی‌توان انتظار اجرایی شدن آرزوهای مطرح شده در سند تحول بنیادین این آموزش و پرورش را داشت


میرزاده در ادامه افزود: اصولا آموزش و پرورش نمی‌تواند به تنهایی در راستای اجرایی شدن این سند تحول فعالیت کند و موفقیتی به دست آورد. بنابراین اراده‌ای ملی در تمامی دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای ایران لازم است تا در یک برنامه همکاری مشخص و فارغ از هرگونه موازی‌کاری نتایجی حاصل شود که انتظار آن را داریم.

وی تاکید کرد: البته نباید فراموش کنیم تا زمانی که بخش عمده‌ای از مطالبات فرهنگیان دستمزد و پرداخت معوقات است نمی‌توانیم زیاد سخن از اجرای سند تحول بنیادین بزنیم به این دلیل که در بسیاری از موارد تفاوت دستمزد فرهنگیان با سایر نهادهای دولتی فاصله‌ای صفر تا صدی به خود دیده که منطقی نیست.

میرزاده معتقد است این موارد که جزو مطالبات اولیه معلمان هستند در وزارت آموزش و پروش برطرف نشود و به قول معروف پیش‌نیازهای اصلی معلمان تامین نشود؛ نباید انتظار پیاده سازی آرزوهای مطرح شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را داشته باشیم به این دلیل که بخش قابل توجهی از موفقیت این طرح مربوط به فعالیت و مشارکت معلمان و بدنه ستادی همان وزارتخانه است.


عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها