آدام اپل آگ (Adam Opel AG) شرکتی آلمانی، که در سال 1983 به نام مالک آن آدام اپل پایه گذاری شد و سال ها پس از مرگ مالکش، و پس از فعالیت در حوزه های مختلف، در سال 1899 شروع به تولید خودرو نمود.
کد خبر: ۱۱۲۶۲۷۰
معرفی خودروهای اپل در ایران

پس از تولید موفق خودروهای مسابقه ای، در سال 1993 جنرال موتورز آمریکا این شرکت را خریداری نمود و در سال 2017 با معامله ای 2/2 میلیارد یورویی به گروه فرانسوی پی‌اس‌ای، مالک برند سیتروئن، پژو و دی اس واگذار شد.

اما حضور خودروسازی اپل در ایران بیشتر با نام اپل کورسا شناخته شده است؛ خودرویی که با شتاب و چالاکی خود خاطرات بسیاری برای مالکانش ساخت. پس از حدود 20 سال غیبت، بازگشت اپل به بازار ایران در سال 93 با نمایندگی توان خودرو جی رقم خورد.

این شرکت برنامه خود را برای واردات کورسا، آسترا، اینزیگنیا، موکا و آدام پس از رونمایی آنها در نمایشگاه خودروی شیراز اعلام کرد البته در عمل اتفاق دیگری افتاد؛ این شرکت نتوانست به وعده های خود عمل کند و تنها چند مدل با تعداد محدود تحویل مشتریانش داد.

در سال 1396 شرکت ساپرا موتور مجوز واردات این خودرو را تا سال1400 گرفت. علیرغم اینکه نام شش محصول اینسیگنیا گرند اسپرت، آسترا سدان، کسکادا، کارل و کراس‌لند ایکس در لیست خودروهای قابل عرضه این شرکت قابل رویت است، اما و اگرهای بسیاری برای ورود این خودروها به گوش میرسد.

با تمامی این موارد در صورتیکه سری به بازار خودرو بزنید، تنها چند مدل اپل با تعداد محدود در بازار خواهید یافت که با مواردی که به آن اشاره شد روندی طبیعی است. اپل کورسا، آسترا سدان و هاچ بک، اینسیگنیا و موکا غالب خودروهای موجود در بازار ایران هستند. البته مدل های غیررسمی نیز در بازار یافت می شود که در مقالات بعدی به آنها خواهیم پرداخت.

اپل کورسا

اپل کورسا، خودرویی که در رده سوپر مینی قرار گرفته، از سال 1982 تولید شده است و در سال 2014 با نسل جدید خود پا به بازار گذاشت.

علیرغم اینکه این خودرو نسل پنجم طراحی خود را با تغییر در محرکه و سیستم انتقال توان تجربه می کند، اما آنچه که بصورت رسمی وارد بازار ایران شده، نسل چهارم این خودروست. کورسا در مدل های مختلف سه درب (تیپ Colour Edition) و پنج درب (تیپ Enjoy) با محرکه ها و آپشن های مختلف عرضه می گردد.

در میان محرکه های مختلف، نمایندگی موتور 1400 سی‌سی با جعبه دنده دستی را وارد نمود. کروز کنترل، شیشه ‌بالابر برقی سرنشینان جلو، گرم‌کن صندلی‌های جلو، آینه عقب فوتوکرمیک، سیستم صوتی هوشمند مجهز به نمایشگر 5 اینچی، سیستم کنترل فشار باد لاستیک و کیت تعمیر لاستیک، تهویه هوای اتوماتیک، قابلیت تنظیم نور چراغ‌های جلو، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، استارتر همراه با کلید، برف‌پاک‌کن‌های اتوماتیک یخ‌زدا، سنسور پارک عقب به همراه آلارم، کیسه های هوای راننده، سرنشین جلو و کیسه هوای جانبی و پرده‌ای، سیستم ترمز ضد قفل ABS در کنار سیستم کنترل پایداری EPS بخشهایی از امکانات این خودرو هستند.

هندلینگ قابل قبول در کنار ظاهر جذاب و جوان پسند خودرو توام با امکانات متعدد توانسته بازار مناسبی برای این خودرو، البته نه در بازار ایران ایجاد کند.

قیمت اپل کورسا با وجود رقبایی همچون مزدا 2، هیوندای i20، کیا ریو و تویوتا یاریس در بازار ایران بسیار چالش برانگیز به نظر می رسد.

اپل آسترا

اپل آسترا نیز یکی از خودروهای موفق این شرکت، با سه فرم سدان، استیشن و هاچ بک است. با وجود عرضه نسل پنجم این خودرو در بازار جهانی، همانند کورسا نسل چهارم این خودرو با تعداد محدود در فرم سدان و هاچ بک توسط نمایندگی وارد بازار ایران گردید.

این خودرو در 2012 دچار فیس لیفت جزئی شده است. محرکه به کار گرفته شده روی خودرو از نوع چهار سیلندر توربوشارژ با مصرف ترکیبی 6/6 لیتر می باشد که عملکرد آن از بسیاری از رقبای جهانی خود در این زمینه جلوتر است.



اپل آسترا از نظر امکانات نیز در سطح مناسبی قرار دارد؛ مواردی همچون کروز کنترل، چراغ‌های مه‌شکن جلو، سنسور پارک در جلو و عقب، سیستم صوتی مجهز به بلوتوث و با قابلیت پخش MP3، تنظیم صندلی راننده به صورت برقی در 8 جهت، آینه‌های فتوکرومیک، رینگ‌های 17 اینچی آلومینیومی، سانروف، چراغ‌های LED مخصوص روز، سنسور نور، حرکت چرخشی چراغ‌های هنگام پیچ، سنسور باران و ترمز و سیستم پایداری ABS و ESP بخشی از امکانات این خودروست.

تفاوتی در زمینه محرکه و آپشن های دو فرم سدان و هاچ بک به جز چند مورد خاص مشاهده نمی شود. سری سدان این خودرو با رقبایی همچون کیا اپتیما و هیوندای سوناتا در بازار ایران روبرو می باشد.
قیمت اپل آسترا مدل 2014 در حدود 126 میلیون تومان و برای اپل کورسا دنده ای مدل 2014 حدود 64 میلیون می باشد.

اما مشکل اصلی خودروسازی اپل در بازار ایران را باید ناشی از غیبت بلندمدت آن دانست که منجر به واگذاری سهم بازار به رقبای آسیایی شد. در سوی دیگر عملکرد ضعیف نمایندگی شرکت در ایران نیز، خدمات پس ار فروش را با مشکلاتی همراه ساخته که این موضوع مشکلات را دوچندان نموده است. امیدواریم با عملکرد بهتر ساپرا موتور شاهد حضور قوی تر این برند با کیفیت باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها