آمریکا مدهوش بوی نفت فرات

هدف از تحرکات آمریکا در منطقه بویژه در سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم و بقایای داعش در واقع چنگ انداختن بر منابع و ثروت‌های خدادادی در شرق فرات است. درهمین رابطه بود که سید حسن نصرا... دبیر کل حزب ا... لبنان روز جمعه گذشته طی سخنانی دست به افشاگری زد و گفت: «به‌نظر می‌رسد کل منطقه وارد نبرد نفت و گاز شده است.
کد خبر: ۱۱۲۳۵۳۷

برخی از سران عرب و کشورهای خارجی از منابع نفت و گاز در سوریه سخن میگویند و این یکی از دلایل درگیری در آنجاست. آمریکاییها سوریه را ترک نکردند و از بقایای داعش حفاظت میکنند. دلیل ادامه اشغالگری آمریکا در سوریه این است که چاههای نفت و گاز در شرق فرات وجود دارد. مهم ترین چاههای نفت سوریه در شرق فرات موجود است و دولت ترامپ به عراق به چشم چاههای نفت نگاه میکند. آمریکا نبرد نفت و گاز را از شرق فرات در عراق تا قطر و خلیج فارس مدیریت میکند.

«استان دیرالزور در شرق سوریه دارای میادین گاز و نفت متعددی است و به همین دلیل از اهمیت راهبردی و اقتصادی زیادی برخوردار است. دمشق میکوشد میادین نفت و گاز را از کردهای مورد حمایت آمریکا پس بگیرد، اما در همان حال آمریکا برای حضور دراز مدت خود در این منطقه خوابهای رنگی فراوانی دیده است . آمریکا در این راستا با حملات هوایی به نیروهای وابسته به دولت سوریه در شرق این کشور تلاش میکند موقعیت کردها را هر روز مستحکم تر کند . از سوی دیگر، آمریکا به بهانه حمایت از کردها تلاش میکند با تاسیس پایگاههای جدید، نیروهای ثابتی را در این مناطق مستقر کند . همه این اقدامات خشم روسیه و ترکیه را برانگیخته است. روسیه در همین رابطه بود که اعلام کرد حملات آمریکا با هدف مبارزه با داعش نیست بلکه با هدف سیطره بر میادین نفتی سوریه است. آمریکا هم اکنون مانع از پیشروی ارتش سوریه به مناطق شرق فرات میشود .

روسها نیز بهدنبال سرمایهگذاری در بخش نفت سوریه در شرق فرات هستند. بازپسگیری میادین نفتی موجود در این منطقه برای دمشق نیز به مثابه خروج اقتصاد سوریه از تنگنایی خواهد بود که به آن گرفتار شده است. علاوه بر منابع نفت و گاز، بزرگترین سد سوریه یعنی سد الطبقه نیز در این منطقه قرار دارد. این سد، انرژی برق بسیاری از مناطق سوریه را تامین میکند. برخی منابع سوری میگویند کمکهای تسلیحاتی به گروههای مورد حمایت واشنگتن از سوی آمریکا طی چهار ماه گذشته پنج برابر شده است . به گفته آنها واشنگتن بهدنبال ادامه اعطای سلاح و مهمات به گروههای مورد حمایت خود در مقابل دریافت نفت سوریه است.

تحرکات نظامی آمریکا در سوریه تمامیت اراضی سوریه را نقض میکند. واشنگتن در شمال و جنوب و شرق سوریه به تحرکاتی دست زده که اهدافی روشن و استعماری را دنبال میکند. آمریکاییها هر چند بهدنبال رسیدن به اهداف اقتصادی و چنگ انداختن بر منابع نفت و گاز منطقه خاورمیانه هستند، اما تجربه نشان داده هر جا آنها با محور مقاومت روبهرو شدهاند راه به جایی نبردهاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها