کارشناسان شیلات، مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس با حمایت از ممنوعیت واردات ماهی تیلاپیا، خواستار تولید داخلی این ماهی به منظور اشتغال‌زایی و درآمدزایی از طریق آن هستند. ایران سالانه ظرفیت تولید 200 هزار تن ماهی تیلاپیا را دارد که به گفته کارشناسان شیلات با ممنوعیت واردات این ماهی و اعطای مجوز برای تولید و پرورش این ماهی در کشور، می‌توان سالانه هزار تا 4000 میلیارد تومان از این طریق برای کشور درآمدزایی داشت.
کد خبر: ۱۱۲۱۵۸۲
تولید داخلی ماهی تیلاپیا بعد از ممنوعیت واردات

به گزارش مقاومتی نیوز، حسن صالحی رئیس سازمان شیلات کشور اواخر دی ماه امسال در نامهای به معاون وزیر کشاورزی خواستار ممنوعیت واردات فیله ماهی تیلاپیا به کشور به مدت سه سال از پایان اردیبهشت سال آینده شد.

در این نامه که در پاسخ به درخواست اتحادیه تولیدکنندگان ماهیان سردآبی برای ممنوعیت واردات تیلاپیا ارسال شد، بصراحت ذکر شده است که تولیدکنندگان ماهی قزل آلا طی این مدت موظف به ارتقای کیفیت محصول، تضمین قیمت و کمیت تولید به منظور تأمین نیاز بازار داخلی و صادراتی هستند و در غیر این صورت ممنوعیت واردات تیلاپیا لغو میشود.

در همین خصوص حسن صالحی، رئیس سازمان شیلات با بیان این که میتوان از آبهای نامتعارف برخی مناطق کشور برای تولید ماهی تیلاپیا بهره برد، گفت: به منظور حمایت از تولید داخلی ماهی تیلاپیا و با توجه به امکان تأمین بازار داخلی، واردات ماهی تیلاپیا را ممنوع کردهایم.

حسینعلی عبدالحی، معاون آبزیپروری سازمان شیلات نیز گفت: با توجه به توافقات صورت گرفته با سازمان حفاظت محیط زیست در استان یزد، در نظر داریم بازار داخلی را برای فروش تیلاپیای تولید داخل فراهم کنیم.

وی در خصوص تولید ماهی تیلاپیا در کشور گفت: قرار است بخش خصوصی مستقر در ده مزرعه آبزی پروری مرکز تحقیقات بافق یزد، نیاز داخلی این ماهی را تأمین کنند.

حمایت بخش خصوصی از ممنوعیت واردات تیلاپیا

علیاکبر خدایی، دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان با بیان این که ممنوعیت به دلیل حمایت از تولید داخلی ماهی تیلاپیا و حمایت از تولیدکنندگان ماهی قزل آلا صورت گرفته است، گفت: مسلما هر کسی که ادعای حمیت ملی دارد و دلسوز اقتصاد کشور است از واردات تیلاپیا یا هر محصول دیگری به صورت مطلق دفاع نخواهد کرد.

آرش نبیزاده، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان ماهی سردآبی نیز گفت: ممنوعیت واردات تیلاپیا برای مدت زمان سه تا پنج سال به منظور اصلاح ساختار تولید، ارتقابخشی به کیفیت محصول تولیدی (ماهی قزلآلا) و موارد مشابه دیگر ضروری است.

وی همچنین یادآور شد: اتحادیه مرکزی تعاونی کشاورزی ماهیان سردآبی هیچگونه مخالفتی با تولید ماهی تیلاپیا در کشور ندارد اگر ملاحظات زیستیمحیطی و ساختاری بدرستی رعایت شود.

در این زمینه علی محمد شاعری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با اشاره به این که مهارت و ظرفیت بسیار خوبی برای پرورش اینگونه آبزی در کشور شناسایی شده است، گفت: در شرایط فعلی با توجه به ظرفیتهای داخلی و ظرفیتهای ایجاد اشتغال پرورش ماهی تیلاپیا در داخل کشور، ممنوعیت واردات آن تصمیمی درست است.

علی کاظمی باباحیدری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز با حمایت از ممنوعیت واردات تیلاپیا به منظور تولید داخلی آن، گفت: ممنوعیت واردات ماهی بویژه گونه تیلاپیا در دولت دوازدهم باعث شد صنعت پرورش ماهی بخصوص ماهیان سردآبی از ورشکستگی نجات یابد.

گفتنی است ایران سالانه ظرفیت تولید 200 هزار تن ماهی تیلاپیا را دارد که به گفته کارشناسان شیلات، با ممنوعیت واردات این ماهی و اعطای مجوز برای تولید و پرورش ماهی تیلاپیا در کشور، میتوان سالانه هزارتا 4000 میلیارد تومان از این طریق برای کشور درآمدزایی داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها