بعضی وقت‌ها ناگهان سر و کله‌ بازی‌هایی پیدا می‌شود که اصلا خبری از آنها نشنیده بودید و حالا پیش چشمان‌ تان قرار دارند. یکی از این بازی‌ها، Bridge Constructor Portal است که در متن به اختصار با BCP از آن نام می‌بریم.
کد خبر: ۱۱۱۴۷۰۵

شاید وجود عبارت Portal که اشاره به مکانیک‌های این فرنچایز اسطوره‌ای هم دارد برای آنها که سال‌هاست در آتش اشتیاق Portal 3 می‌سوزند، مرهمی باشد. خیلی از ما مدت‌هاست که امیدمان را به Half-Life 3 از دست داده‌ایم، پس بیایید با خودمان صادق باشیم و با این حقیقت تلخ و کوبنده مواجه شویم که احتمالا هرگز پورتال 3، هم در کار نخواهد بود زیرا تقریبا تمام کسانی که روی آن بازی کار کرده بودند از شرکت Valve رفته‌اند و این شرکت هم ثابت کرده که دیگر تمایلی به ساخت بازی‌ در آن قالب سنتی ندارد. با این حال GLaDOS همچنان زنده است، همان‌طور که خودش به ما یادآوری کرد!

تنیدن دو معما در هم

شرکت وَلو طی این سال‌ها به سازندگان معدودی اجازه داده تا از حق امتیاز بازی‌هایش استفاده کنند و شاید قبلا Lego Dimensions را تجربه کرده باشید که موفق شد بار دیگر تمام صداپیشگان پورتال 2 را دور یکدیگر جمع کرده و حتی شخصیت‌های بازی را در خط اصلی داستان و مراحل مجزا مورد استفاده قرار دهد. BCP هم جدیدترین بازی‌ای است که از حق امتیاز پورتال بهره گرفته، اما از آنجا که ساختار بازی اصلی Bridge Constructor نیز بر مبنای حل معما و پازل است، این ادغام شدن دو بازی معمایی در یکدیگر اصالت بیشتری یافته است.

بازی «پل‌سازی» همان‌طور که از اسمش نیز مشخص است در مورد ساختن پل روی دره و سپس عبور وسایل نقلیه از روی آن برای آزمایش کردن پل است. این بازی ابتدا سال 2012 برای گوشی‌های هوشمند منتشر شد، اما طولی نکشید که راهش را به PC و کنسول‌ها نیز پیدا کرد. بعدا نسخه‌هایی با تم‌های زمانی مختلف مثل قرون وسطی نیز برای بازی منتشر شد تا این‌که حالا زمان به پورتال رسیده است. در BCP تمام عناصر مشهور پورتال مثل ربات‌های امنیتی، مکعب همراه، ژل‌ها و البته خود پورتال‌ها را می‌توانید مشاهده کنید که سبب پیچیده‌تر شدن هسته‌ اصلی بازی شده است. کاری که باید انجام دهید همچنان ساخت یک پل و عبور دادن یک وسیله نقلیه از روی آن است، اما حالا دیگر همه‌ چیز به سادگی سردرآوردن از بهینه‌ترین حالت ممکن برای ستون‌ها و کابل‌های پل نیست.

پل‌سازی اَپِرچِرساینس

مکانیک بازی در ساخت پل تا حد زیادی شبیه به عنوان World of Goo است، علاوه بر این‌که مکانیک‌های پورتال هم حضور دارند. دروازه‌های پورتال معروف بازی پورتال دقیقا با همان عملکرد در BCP نیز حضور دارند، یعنی شما دقیقا با همان سرعتی که از یک سمت پورتال وارد می‌شوید از سمت دیگر آن خارج می‌شوید. شاید این مکانیک در ظاهر ساده باشد، ولی همین که ببینید از پورتال‌ها ماشین‌ها در جهت‌های مختلف به بیرون پرتاب می‌شوند یا در یک لوپ قرار می‌گیرند که سرعت آنها را همین‌طور بیشتر می‌کند، آن وقت است که با چالش‌های پل‌سازی با مکانیک‌های پورتال مواجه می‌شوید.

مانند بازی پورتال 2 ژل‌های نارنجی رنگ، سرعت حرکت شما را افزایش می‌دهند و ژل‌های آبی‌رنگ به هر سطحی قابلیت فنری می‌دهند. در این میان باید حواس‌تان به ربات‌های خودکار هم باشد که به هر چیزی که نزدیک‌شان شود شلیک می‌کنند. مکعب همراه را هم که حتما در پورتال 2 به یاد دارید، از آن برای فعال یا غیرفعال کردن کلیدها و صفحه‌های فشاری استفاده می‌شود. تمام این‌ها در حالی است که چالش‌ها و موانع محیطی مثل بشکه‌های اسید نیز در مراحل قرار دارند که باید از آنها اجتناب کنید.

از آنجا که شما برای ساخت پل اجزای تشکیل دهنده‌اش را تنها در بخش‌های خاصی می‌توانید قرار دهید و باید شرط تعادل و تحمل وزن را هم در نظر بگیرید، خود عمل پل ساختن به اندازه‌ کافی مسئولیتی بزرگ قلمداد می‌شود. اگر نسخه‌های قبلی مجموعه Bridge Constructor را تجربه کرده باشید، حتما فیزیک غیرواقع‌گرایانه و بعضا خنده‌دار بازی در بعضی از قسمت‌ها دردسرهایی برایتان ایجاد کرده بود، اما در اینجا فیزیک بازی به طرز چشمگیری بهبود یافته و نتیجه‌ این بهتر شدن را از همان دقایق ابتدایی بازی می‌توانید متوجه شوید.

پیشرفت در بازی و پشت سر گذاشتن مراحل بیشتر بر مبنای آزمون و خطاست، یعنی شما یک مرحله را آزمایش کرده و چند بار شکست می‌خورید تا سرانجام راه‌حل درست را پیدا کنید. مشکل ازلی و ابدی خیلی از بازی‌های معمایی در اینجا نیز حضور دارد و آن این است که شما می‌فهمید برای رد کردن مرحله باید چه کار کنید، اما نمی‌توانید نقشه‌تان را به‌درستی پیاده‌سازی کنید. BCP این مشکل را با محدود‌کردن اتمام مرحله تنها با گذر یک وسیله نقلیه تاحدودی تلطیف کرده است، با این حال شما اگر دوست داشته باشید می‌توانید تلاش کنید تا حداکثر وسیله نقلیه را عبور دهید.

جمع‌بندی

به شکل عجیبی بزرگ‌ترین مشکل بازی اینجاست که نمی‌توانید پورتال‌ها را خودتان تنظیم کنید، بلکه به‌صورت پیش‌فرض در مرحله حضور دارند. شاید نبود طنز کافی همچون پورتال را هم بتوان به نوعی ضعف حساب کرد، اما برای این کار خیلی باید بی‌رحم بود، چراکه بازی با وجود 60 مرحله‌ متنوع و قیمت معقولی که دارد براحتی می‌تواند چند روزی سرگرمی شما را در این اوضاع کساد ‌بازی تامین کند.

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها