صادرکنندگان کالا در گفت‌وگو با جام‌جم مطرح کردند

سنگ‌اندازی عربستان علیه ایران در بازار عراق

چرا بازار عراق دستِ ایران نیست؟

علی‌رغم روابط حسنه و چشمگیر ایران و عراق در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، بین‌المللی و حتی نظامی، حضور ایران در بازار و اقتصاد عراق روزبه‌روز کمرنگ‌تر می‌شود، چرا؟
کد خبر: ۱۱۱۴۴۱۸
چرا بازار عراق دستِ ایران نیست؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، سید حمید حسینی دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در حاشیه همایش فرصت‌های صادراتی به بازار بصره عراق با بیان اینکه «عدم حضور وزرا و مدیران کشور به‌منظور سرکشی از بازار عراق برای صادرات ما مشکل‌آفرین است» گفت: دولت باید در مصوبه‌ای وزرا را مجاب کند که در هر فصل به بازار عراق سفر داشته باشند و این بازار را ارزیابی و راهکارهای حل مشکلات صادرات به این بازار را بررسی کنند.

وی افزود: بازار عراق به‌ویژه برای صنعت و تولیدات کشاورزی، صنعتی و معدنی ما فرصت بسیار بزرگی است زیرا بیشتر زیرساخت‌های این کشور از بین رفته و نیاز به بازسازی و نوسازی دارد.

حسینی با ابراز اینکه «از سال 2003 در بازار عراق حضور داریم» گفت: میزان حضور اقتصادی ما در بازار عراق تناسبی با روابط ما با این کشور در حوزه‌های دیگر ندارد که بخشی از پایین بودن مبادلات اقتصادی مربوط به عدم شناخت فعالان اقتصادی از بازار عراق است.

وی افزود: در اتاق مشترک ایران و عراق به شناسایی بازار عراق و فرصت‌های موجود در آن اقدام و شرکت‌های بزرگ ایرانی را تشویق کردیم که وارد این بازار شوند، برای شروع هم مرکز تجاری را در بصره بسترسازی و مهیا کردیم تا شرکت‌های ایرانی آن را اداره کنند که البته هنوز از طرف ایرانی استقبالی نشده است.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به تسهیل قوانین و مقررات تجاری در عراق گفت: تعرفه‌های گمرکی در این کشور در چهار گروه صفر، 10، 15 و 30 درصد تعیین شده که کاهش تعرفه بسیاری از کالاها در اصل به‌نفع صادرات کالای ایران به عراق تمام شده است.

حسینی افزود: تا روز گذشته پنج میلیارد و 58 میلیون دلار صادرات کالایی به عراق انجام شده که به‌طور متوسط روزانه 19 تا 20 میلیون دلار بوده است که امیدواریم تا پایان سال صادرات ما به عراق از سال گذشته نیز بیشتر شود.

وی مصالح ساختمانی، مواد غذایی، انواع محصولات کشاورزی، شوینده‌ها و محصولات بهداشتی را مهمترین اقلام صادراتی ایران به عراق دانست.

حسینی با تأکید بر جلوگیری از صادرات کالای بی‌کیفیت به بازارهای صادراتی به‌ویژه عراق گفت: اعتقاد داریم هرچه نظارت بر مرزها ازسوی ایران و عراق بیشتر باشد بهتر است از این رو به دولت پیشنهاد کردیم از قفسه‌های فروشگاههای عراق نمونه کالاهای ایرانی انتخاب و در ایران آزمایش شود، اگر کوتاهی از سوی شرکت‌های ایرانی بود با متخلفان برخورد کنیم.

وی افزود: برای جلوگیری از سوء استفاده از حضور گردشگران عراقی در ایران و گرانفروشی به آنان پیشنهاد کردیم اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در پایانه‌های مرزی و ترمینال‌ها مستقر شود و از گردشگران عراقی میزان سطح رضایتمندی را نظرسنجی کنند ضمن اینکه شرکت‌های ایرانی را تشویق می‌کنیم که به‌صورت سازمان‌یافته در بازار عراق حضور یابند تا کسی نتواند فرصت سوء استفاده پیدا کند.

حسینی با اشاره به اینکه 25 درصد از ویزاهای صادرشده برای اتباع عراقی، درمانی است گفت: این فرصت بسیار مغتنم و مناسبی است که با همکاری همه دستگاهها و نهادها باید بتوانیم از این فرصت در جهت استفاده از توانمندی‌های پزشکی و درمانی ایران بهره گیریم.

رونق مصالح فروشی

یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق نیز در این همایش با اشاره به اینکه عراق تا 15 سال آینده با میزان سرمایه گذاری سالانه صد میلیارد دلار، بزرگترین بازار منطقه خواهد بود افزود: زیرساخت‌های عراق اعم از جدول کنار خیابان تا نیروگاه از بین رفته و نیاز به بازسازی دارد که مهمترین تأمین کننده مصالح و امکانات مورد نیاز برای این بازسازی ایران می‌تواند باشد.

وی اضافه کرد: اگر از فرصت حضور در بازار عراق استفاده نشود، این بازار هم مانند بازار آسیای میانه از دست می‌رود.

از نظافت شهری تا احداث پل

شهلا عموری، رئیس اتاق بازرگانی اهواز هم در این همایش گفت: نظافت شهری، معماری صحیح، زیرساخت‌های اصلی، احداث پل، معابر جدید و روشنایی شهر از زمینه‌هایی است که متخصصان و شرکت‌های ایرانی با دانش بالای خود می‌توانند در تأمین آن به عراق کمک کنند ضمن اینکه ایجاد مراکز آموزشی و تفریحی در دانشگاه‌ها نیز می‌تواند دیگر زمینه همکاری باشد.

مزیت فراوان استان‌های مرزی عراق

وی افزود: عراق تا سال 2035 بعد از عربستان دومین صادر کننده نفت خواهد بود که برای این هدف به 500 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که استفاده از دانش و امکانات حفاری ایرانی و همچنین استفاده از تخصص ایران در پالایشگاه‌ها و توسعه میادین به‌ویژه در استان بصره می‌تواند در تحقق این هدف کمک کننده باشد.

عموری با ابراز اینکه در عراق خطوط گازرسانی وجود ندارد گفت: یکی از طرح‌های جذاب برای ایرانی‌ها در عراق ایجاد خطوط گازرسانی می‌تواند باشد ضمن اینکه می‌توانیم در ساخت کنتورهای برق و استفاده از انرژی‌های خورشیدی و بادی به عراق کمک کنیم.

وی افزود: استان بصره عراق خاک حاصلخیز و آب فراوان دارد طوری که سه بار کاشت و برداشت هم در آن انجام می‌شود از این رو می‌توانیم در کشت محصولات به‌ویژه کشت گلخانه‌ای و آبیاری قطره‌ای، دانش خود را به این کشور صادر کنیم ضمن اینکه عراقی‌ها آمادگی دارند برای حوضچه‌های پرورش ماهی، زمین رایگان در اختیار ایرانی‌ها قرار دهند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز گفت: ماهانه بیش از سه هزار نفر عراقی برای درمان وارد کشور می‌شوند که نشان می‌دهد حوزه‌های مختلف سلامت به‌ویژه گردشگری سلامت و نیز ایجاد کارخانجات ساخت دارو در عراق می‌تواند برای حضور دائمی ایران در این کشور مؤثر باشد.

سیدحمید حسینی، دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق نیز در این همایش با اظهار اینکه «در مرز بصره با ایران از زیرساخت‌های آب، برق، راه و امنیت و همچنین از نیروی متخصص آموزش‌دیده و باتجربه، دانش و فناوری بالا و شرایط سیاسی مناسب برخورداریم» گفت: اینها مزیت‌هایی است که ما را در بازار عراق رقابت‌پذیر می‌کند طوری که با استفاده درست از این مزیتها، ترک‌ها، چینی‌ها و اماراتی‌ها قدرت رقابت با ما در بازار عراق را نخواهند داشت.

طاهری معاون کنسولگری ایران در بصره نیز با تأکید بر مزیت‌های استان بصره عراق برای صادرکنندگان ایرانی گفت: شرکت‌های ایرانی ضمن توجه به بازار استان بصره نباید از بازار استان‌های الاماره، ناصریه و سماوه به‌عنوان استان‌های پیرامونی بصره غافل شوند.

وی افزود: پیشنهاد ما این است در نزدیکی مرز شلمچه در خاک عراق یک شهرک صنعتی با کمک صنعتگران ایرانی ساخته شود که به این ترتیب می‌توانیم هم سهم خوبی در تولید این شهرک داشته باشیم و هم کم‌کم بتوانیم مدیریت صنعتی عراق را در دست گیریم.

رضازاده دبیر میز عراق در سازمان توسعه تجارت نیز گفت: پیشنهاد ما این است اتاق‌های بازرگانی اهواز، خرمشهر و آبادان، نمایندگی‌های خود را در عراق دایر کنند ضمن اینکه باید به مقوله تبلیغات نیز در بازار عراق توجه ویژه کنیم و مهمتر از آن شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی با تشکیل کنسرسیومی مشترک جای پای دائمی در بازار صادراتی عراق به‌ویژه بازار بصره برای خود ایجاد کنند.

همچنین اوالی از مدیران منطقه آزاد اروند نیز در این همایش گفت: اتباع عراقی با حضور در منطقه آزاد اروند می‌توانند ویزای یک‌ماهه دریافت کنند که اگر این اتباع از بازرگانان باشند می‌توانند ویزای چندماهه برای حضور در ایران دریافت کنند. همچنین ایکس‌ری خودرویی در منطقه آزاد اروند نصب کرده‌ایم که در چند روز آینده خودروهای عراقی هم می‌توانند از این منطقه به ایران تردد کنند.

وی افزود: با همکاری منطقه آزاد اروند، دفتر اتاق بازرگانی آبادان و خرمشهر از هفته گذشته در بصره افتتاح شد که می‌تواند در سهولت صادرات بازرگانان ایرانی به بصره کمک کننده باشد.

اوالی با اعلام اینکه روزانه هزار نفر اتباع عراقی به آبادان و خرمشهر وارد می‌شوند گفت: با توجه به اینکه هر نفر از این اتباع عراقی روزانه به‌طور متوسط 500 دلار در ایران هزینه می‌کند، این حضور نقش بسزایی در رونق و شکوفایی فعلی بازارهای آبادان و خرمشهر داشته است.

وی افزود: روزانه 15 کامیون ماهی از منطقه آزاد اروند به عراق صادر می‌شود که نشان از پویایی صنعت پرورش ماهی در آبادان و خرمشهر است.

مناقصه‌های اقتصادی، فرصت مناسب

همچنین ربیهاوی، رایزن بازرگانی کنسولگری ایران در بصره گفت: شرکت‌های خدمات فنی مهندسی ایران فقط در مناقصه‌های دولتی عراق شرکت می‌کنند در حالی که فرصت خوبی در بسیاری از مناقصه‌های غیردولتی کشور وجود دارد.

وی افزود: نمایشگاه‌های ما در عراق ضعیف برگزار می‌شود ضمن اینکه در پذیرش و اعزام هیأت‌های تجاری در عراق و بصره ضعف داریم.

ربیهاوی گفت: ضعف‌های موجود در توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق آسیب‌شناسی نشده است که یکی از آنها صادرات کالاهای بی‌کیفیت به این کشور است از این رو سازمان توسعه تجارت در دستورالعملی به گمرک اعلام کرده است که کالاهای صادراتی حتماً باید دارای استانداردهای کیفی و بهداشتی باشند ضمن اینکه استاندارد بسته‌بندی آنها به‌ویژه در محصولات کشاورزی و غذایی باید رعایت شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها