بانک مرکزی سرانجام آمار را منتشر کرد

رشد اقتصادی نیمه نخست امسال ۴.۵درصد+جدول

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با ارزیابی ابعاد کلان بودجه و چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال 1397 رشد اقتصادی را 3 درصد و نرخ تورم را 11/5 درصد پیش‌بینی کرد.
کد خبر: ۱۱۱۲۸۳۷

در بخشی از گزارش دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی آمده است: اقتصاد ایران در حالی به استقبال بودجه سال 1397 میرود که متغیرهای اصلی اقتصاد کلان تصویر قابل قبولی از وضعیت نشان میدهند. رشد اقتصادی حدود 4/1 درصد برای سال 1396 پیشبینی میشود، نرخ تورم حدود 10/5 درصد برآورد میشود که با تجربه اقتصاد ایران قابل قبول خواهد بود.

این گزارش درخصوص نرخ ارز تصریح میکند که نرخ ارز بهرغم تلاطمات ماههای اخیر، در این سالها وضعیت نسبتا باثباتی داشته و انتظار تداوم آن در سال 1396 میرود و گرچه همچنان تعداد بیکاران و جمعیت غیرفعال زیاد است، اما روند اشتغالزایی براساس آمارهای موجود بهبود نشان میدهد.

مرکز پژوهشهای مجلس در این گزارش افزود: با این حال، در پس این ظاهر به نسبت آراسته، وجود مشکلات حاد و مزمنی نظیر وضعیت نظام بانکی، صندوقهای بازنشستگی، کسری بودجه و انباشت تصاعدی بدهیهای عمومی، بیکاری جوانان تحصیلکرده، کاهش درآمد حقیقی خانوارها، محیط زیست و... نشان میدهد که تداوم وضعیت موجود دشوار و توجه عاجل به این موضوعات دارای اهمیت کلیدی است.

این گزارش تاکید کرده است: بودجه سال 1397 بیشتر از آنکه معطوف به مسائل مذکور باشد، به نوعی درخودماندگی گرفتار شده است، به نحوی که از وجوه مختلف بودجه اینگونه استنباط میشود که تأمین منابع مالی لازم برای تأمین کسری و انجام هزینههای اجتنابناپذیر روح اصلی آن را شکل میدهد.

مرکز پژوهشهای مجلس استفاده گسترده از منابع صندوق توسعه ملی، کاهش افراد دریافتکننده یارانه، افزایش قیمت حاملهای انرژی، تأمین منابع از طریق انتشار اوراق تعهدزا و تعدیل نرخ ارز ضمنی بودجه ازجمله رویکردهای بودجه برای این منظور میداند.این گزارش ادامه داده است: این در حالی است که این منابع برای بودجه پایدار نیستند و مشخص نیست با تداوم وضعیت فعلی هزینههای عمومی، در سنوات آتی چگونه قرار است هزینههای مذکور تأمین مالی شود.

مرکز پژوهشها در این گزارش اضافه کرده است: در کل با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران و ویژگیهای بودجه سال 1397 انتظار میرود رشد اقتصادی به حدود 3درصد و نرخ تورم به حدود 11/5 درصد برسد (در صورت افزایش قیمت حاملهای انرژی برآورد میشود 2/8 درصد به نرخ تورم اضافه شود). از نظر بازار ارز نیز مشروط به عدم وقوع شوکهای ناشی از عوامل خارج از حوزه اقتصاد ثبات نسبی این بازار در سال آتی مورد انتظار است و متوسط نرخ 4450 - 4300 برای فصل زمستان سال 1397 برآورد میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها