گزارش ویژه جام‌جم از نیم‌فصل لیگ‌های اروپایی با محوریت بازیکنان ایران

لژیونرهای نیمه‌درخشان

سال جدید میلادی آغاز شده و همزمان با این اتفاق نیم‌فصل بعضی از لیگ‌های اروپایی هم به پایان رسیده است. البته که بعضی لیگ‌ها هفته‌های آخر نیم‌فصل اول خود را پشت سر می‌گذارند و بعضی هم چند هفته‌ای از نیم فصل دوم خود را برگزار کردند. در این گزارش اما می‌خواهیم به لیگ‌هایی بپردازیم که لژیونر‌های فوتبال ایران در آنها بازی می‌کنند و قصد داریم عملکرد ستاره‌های ایرانی حاضر در اروپا را در نیم‌فصل اول بررسی کنیم.
کد خبر: ۱۱۱۰۵۵۶

لیگ هلند

از لیگ هلند شروع میکنیم. جایی که تیمملی ایران دو لژیونر تراز اول دارد. رضا قوچاننژاد و علیرضا جهانبخش که برای تیمهای هیرنفین و آلکمار بازی میکنند. از رضا شروع کنیم و بعد به درخششهای جهانبخش برسیم. گوچی تا پایان هفته هجدهم لیگ هجده تیمی هلند، با تیمش در رده نهم قرار دارد. هیرنفین 23 امتیازی است و برخلاف ابتدای فصل کمی از روند رو به رشد خود دور شده. رضا قوچاننژاد که فصل گذشته حتی تا نزدیکیهای آقای گلی لیگ هلند پیش رفت، در این فصل عملکرد متوسطی داشته و چندان خوب کار نکرده است. هرچند یورگن اشترپل همچنان به او اعتماد دارد و رضا در هفده بازی قبلی تیمش در این فصل به میدان رفته. او دو گل زده و یک گل هم برای همتیمیهایش ساخته.

داستان برای جهانبخش اما کاملا متفاوت است. عملکرد فوقالعاده او فقط در حضور تیمش آلکمار در رده سوم جدول خلاصه نمیشود. بلکه قرار گرفتنش در فاصله چهار گلی صدر جدول گلزنان نیز اتفاقی ویژه است. علیرضا که به عنوان تاثیرگذارترین بازیکن لیگ هلند در سال 2017 شناخته شد، در این فصل رقابتها در سیزده گل آلکمار (هفت گل، شش پاسگل) تاثیر مستقیم داشته است. او در تیمملی هم شرایط خیلی خوبی دارد و بدون شک یکی از اصلیترین مهرههای کیروش در روسیه است.

لیگ روسیه

فوتبال ایران در روسیه سه نماینده دارد. سردار آزمون، میلاد محمدی و سعید عزتاللهی، ایرانیهای شاغل در لیگبرتر روسیه هستند. از سردار شروع کنیم که این فصل به گفته رسانههای روسیه و طبق آمار یکی از بدترین فصلهای فوتبال خودش را در روسیه پشتسر میگذارد. روبینکازان همراه با سردار 23 امتیاز در رده یازدهم است. لیگ روسیه از معدود لیگهایی است که نیمفصل دومش نیز آغاز شده و تیمها تا چند روز دیگر باید بازیهای هفته بیستویکم را برگزار کنند. سردار این فصل برای روبینکازان نوزده بار به میدان رفته که هفتتای آنها حضور به عنوان بازیکن فیکس بوده. مهاجم تیمملی فقط یک گل برای تیمش زده و دو پاس گل داده. گلی که فشار را از روی سردار کم کرد، اما محرکی برای تکرار آمارهای خوب گذشته نبود.

سعید عزتاللهی دیگر لژیونر ایرانی است که در لیگ روسیه و برای آمکار بازی میکند. سعید نیز این فصل آن سعید همیشگی نیست و ضمن هشت بار حضور در ترکیب تیمش موفق به زدن یک گل شده. این در حالی است که آمکار در رده سیزدهم جدول قرار دارد.

ولی اگر همیشه عادت داشتیم از لیگ روسیه با همین دو لژیونر عبور کنیم، حالا دیگر باید وقت بیشتری برای گفتن درباره میلاد محمدی بگذاریم. کسی که با درخشش در ترکیب احمد گروژنی به مهره فیکس کیروش در سمت چپ خط دفاعی تیم ملی تبدیل شد. میلاد طی این چند فصل حضور در روسیه آمار فوقالعادهای داشته و به قول خودش مسئولان باشگاه خیلی دوستش دارند! او این فصل در سیزده بازی تیم رده هفتمی احمد گروژنی حاضر بوده و یکی از گلهای تیمش را هم ساخته است.

لیگ یونان

کریم انصاریفرد و احسان حاجصفی و مسعود شجاعی، مثلث این روزهای ایرانیهای فوتبال یونان را تشکیل میدهند. جالب این که وضعیت تیمهای هر سه آنها یکسان است. المپیاکوس که از حضور کریم و احسان بهره میبرد، صدرنشین و آاک با حضور مسعود در رده دوم است. مسعود البته به آاک و همچنین حاجصفی هم بتازگی به المپیاکوس اضافه شده است. اما کریم انصاریفرد که از ابتدای فصل در المپیاکوس بازی میکند، در 11 بازی تیمش به میدان رفته و هفت بار هم دروازه حریفان را باز کرده. هفت گلی که او را در حال حاضر به آقای گل سوپر لیگ یونان تبدیل کرده است.

احسان حاجصفی هم که بتازگی همبازی کریم شده، آمار خودش را در این فصل با لباس تیم قبلیاش یعنی پانیونیوس ثبت کرده است. او 14 بار در این فصل لیگ یونان به میدان رفته و یک گل هم به ثمر رسانده است.

مسعود شجاعی هم وضعیتی مشابه احسان دارد. یعنی او هم 11 باری که در این فصل در لیگ یونان بازی کرده با لباس پانیونیوس به میدان رفته و برای تیمش سه گل زد و البته پنج کارت زرد و یک کارت قرمز هم حاصل این 11 بازی بود. مثلث ایرانیهای شاغل در یونان این روزها در بهترین تیمهای لیگ این کشور بازی میکنند که این امیدواری طرفداران فوتبال را برای جامجهانی افزایش میدهد.

لیگ بلژیک

این لیگ از فوتبال ایران دو نماینده دارد که یکیشان یعنی کاوه رضایی در حال پشت سر گذاشتن بهترین فصل فوتبالی خودش و دیگری رامین رضاییان شاید در حال پشت سر گذاشتن بدترین فصل فوتبال خودش باشد. کاوه در شارلوا هرروز بیشتر از دیروز میدرخشد. او با این تیم در رده دوم لیگ بلژیک حضور دارد و ده بار در 20 بازی که برای این تیم انجام داده، گل زده است. کاوه از خودش چهار پاس گل هم ثبت کرده تا روی 14 گل تیم دوم جدول بلژیک تاثیرگذار باشد. او همچنین دقیقا هماندازه ایساک تلین گل زده و در صدر جدول گلزنان قرار دارد.

رامین رضاییان اما درخششی را که در فوتبال ایران داشت هنوز نتوانسته در بلژیک تکرار کند. او معمولا بازیکن فیکس اوستنده نیست و در این فصل فقط شش بار از ابتدا در ترکیب بوده. رامین در 11 بازی که برای تیمش انجام داده، موفق به زدن یک گل شده. اوستنده با 22 امتیاز در رده سیزدهم لیگ بلژیک قرار دارد.

لیگ سوئد

این لیگ از معدود لیگهایی است که فصل 2017-18 آن به پایان رسیده. سامان قدوس هم که یکی از نمایندگان فوتبال ایران در سوئد است، فصل را با اوسترشوندس در رده پنجم به پایان رساند. او البته با این تیم در لیگ اروپا باید مقابل آرسنال قرار بگیرد. آمار کلی سامان در فصلی که گذشت اینطور بود که او 21 بار برای تیمش به میدان رفت، هشت گل زد و چهار گل تیمش را هم ساخت. این روزها البته اخباری مبنی بر جدایی قدوس از اوسترشوندس شنیده میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها