گزارش جام‌جم از بازتاب‌ها و واکنش‌ها به فرصت‌طلبی برخی معترضان

به‌نام مردم علیه مردم

تجمعات روزهای اخیر که در ابتدا با محوریت مطالبات اقتصادی مردم بود، در برخی نقاط به اغتشاش کشیده شد و بعضی فرصت‌طلبان با سردادن شعارهای ساختارشکنانه و آسیب زدن به اموال عمومی، مسیر خواسته‌های معترضان را منحرف کردند.
کد خبر: ۱۱۰۸۶۶۰

سوءاستفاده از مطالبات اقتصادی مردم در حالی است که با توجه به مجوز نداشتن تجمعات روزهای اخیر، مسئولان کشورمان بارها از مردم خواسته‌اند از حضور در این تجمعات خودداری کنند تا سوءاستفاده برخی افراد و جریان‌های ضدانقلاب باعث بروز مشکلات امنیتی در کشور نشود، چراکه تجمعاتی به این شکل صرفا به نفع آشوب‌طلبان خواهد بود و مشکلی از مردم حل نمی‌کند و مطالبات بحق مردم از مسیرهای قانونی قابل پیگیری است.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور دیروز در واکنش به حوادث و اتفاقات اخیر اظهار کرد: حوادث و اتفاقات چند روز اخیر موجب نگرانی، تاثر و ناراحتی مردم عزیزمان شده که همیشه هوشیاری و هوشمندی مردم و اهمیت دادن آنها به نظم و امنیت و قانون موجب شکست هر توطئه‌ای شده است.

وی با بیان این‌که هوشیاری مردم همواره موجب شکست هر توطئه‌ای شده است، تاکید کرد: کسانی که به تخریب اموال عمومی، بی‌نظمی و بی‌قانونی اقدام می‌کنند، باید پاسخگوی رفتار‌های خود بوده و هزینه آن را بپردازند. وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی و ارزش‌های والای اسلامی و انسانی چیزی نیست که مردم از آن بگذرند، افزود: هر زمان احساس شود که مردم باید در صحنه حضور پیدا کنند، خواهند آمد.

رحمانی فضلی با تاکید بر لزوم رعایت نظم، قانون و امنیت، مدارا و خویشتنداری نیروهای انتظامی، امنیتی و مسئولان مربوط را تحسین‌برانگیز توصیف کرد و گفت: فضای ایجاد شده نه تنها برای امنیت، تولید و اشتغال کشور بهره‌ای ندارد بلکه موجب آسیب رساندن به تولید، اشتغال و امنیت کشور می‌شود. وی با بیان این‌که در طول سال‌های اخیر شاهد برگزاری تجمعات مختلف مردمی با رعایت قانون و نظم درباره مسائلی همچون پدیده شاندیز، موسسات مالی و اعتباری و موضوع بازنشستگان و... بوده‌ایم که با پیگیری دولت، مجلس و قوه قضاییه به حل بسیاری ازآنها اقدام شده است، اظهارکرد: کسانی که به تخریب اموال عمومی، بی‌نظمی و بی‌قانونی اقدام کرده و موجب سلب امنیت مردم می‌شوند در قبال قانون مسئولند و باید پاسخگوی رفتارهای خود بوده و هزینه
آن را بپردازند.

وزیر کشور بیان کرد: دولت، مجلس و قوه قضاییه مصمم به پیگیری مطالبات مردم برای حل مشکلات آنها هستند.

رحمانی‌فضلی با اشاره به سوءاستفاده برخی افراد از فضای مجازی در اتفاقات اخیر تصریح کرد: کسانی که از فضای مجازی سوءاستفاده و از آن در جهت سلب امنیت، بی‌نظامی، قانون‌شکنی و تخریب اموال مردم استفاده کردند، نشان دادند که استفاده از ظرفیت این امکان بهانه است، آنها به‌دنبال خشونت‌پراکنی و رعب و وحشت هستند که قطعا با این نوع رفتار برخورد خواهد شد.

حرکات ضدامنیتی در زمره جرایم عادی نیست

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: عاملان اغتشاشات اخیر از جنس مردم نیستند و حرکات ضدامنیتی، آتش زدن مراکز دولتی، تحریق و تخریب اموال عمومی در زمره جرایم عادی نیست؛ لذا برخورد قاطع و سریع دستگاه قضایی ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی با اعلام این‌که عده‌ای با حمله به مساجد، پمپ‌بنزین‌ها، اماکن دولتی، تحریق و تخریب اموال عمومی تلاش دارند امنیت کشور را به‌هم بزنند، از دستگیری تعدادی خبر داد و افزود: معلوم است که مردم هیچ‌گاه حسینیه یا بانک را آتش نمی‌زنند و حرکاتی از این قبیل به منظور مقابله با ارکان نظام و مخدوش کردن امنیت عمومی کشور است.

دادستان تهران از قضات دادسرای تهران و بویژه دادسرای شهید مقدس خواست قاطعانه و سریع به جرایم افراد دستگیر شده رسیدگی کنند.

در همین رابطه جام‌جم در گفت‌وگو با 20 صاحبنظر سیاسی به بررسی پشت‌پرده سوءاستفاده فرصت‌طلبان از اعتراضات اقتصادی پرداخته است.

نقش پررنگ عوامل خارجی

حسن غفوری‌فرد، فعال سیاسی

مردم، مطالبات بحقی در حوزه اقتصادی دارند، زیرا در ماه‌های اخیر بعضی از کارمندان و کارگران حقوق نگرفته‌اند و مردم مشکلات اقتصادی دارند. همچنین نگرانی‌هایی نسبت به گرانی بنزین و حذف یارانه هست اما متاسفانه کمتر به اینها توجه شد و دولت باید زودتر به این مسائل و همچنین معضلات رکود و بیکاری که بارها در مورد آنها اعلام خطر شده است توجه می‌کرد. در کنار بیان مطالبات اقتصادی مردم، دشمن هم بیکار ننشسته و رئیس‌جمهور آمریکا بلافاصله حمایت کرد و این نشان می‌دهد که دشمنان به دنبال سوء‌استفاده هستند و الان شاهد سوار شدن توطئه‌های خارجی بر مطالبات بحق مردم هستیم که این مساله باعث معضل شده است.

کسانی که به نظام علاقه دارند هیچ‌گاه به اموال عمومی کشور آسیب نمی‌زنند و این نشان می‌دهد که دست‌های پشت پرده خارجی در این مساله زیاد است. برای رفع این مشکلات، دولت باید سریع‌تر به مطالبات بحق مردم پاسخ دهد و محدودیت‌ها را نیز تشریح کند. مردم هم باید فاصله خود را با اغتشاشگران حفظ کنند و دستگاه‌های امنیتی و قضایی نیز نباید اجازه آشوبگری را به فرصت‌طلبان بدهند. در اتفاقات اخیر همه نیروهای داخلی باید متحد باشند چراکه نقش دشمن خارجی بسیار پررنگ است. بنابراین باید اختلافات جزئی را کنار بگذاریم و به اعتقاد من نظام براحتی می‌تواند این مشکل را حل کند.

اعتراضات اخیر از آستانه تحمل نظام خارج شد

سعید شریعتی، فعال اصلاح‌طلب

قانون به احزاب و گروه‌های شناسنامه‌دار این حق را داده که برای بیان مطالباتشان درخواست مجوز کنند و با روشن شدن محور اعتراضات تجمع برگزار کنند. اگر این اتفاق بیفتد و وزارت کشور به تشکل‌های شناخته شده مجوز برگزاری اجتماعاتی را بدهد، می‌توان با دولت یا نهادهای مورد اعتراض وارد گفت‌وگو شوند اما مطالباتی که در چارچوب اعتراضات و شورش‌های خیابانی شکل گیرد قابل پیگرد نیست و مشخص نیست که دولت باید با کدام گروه و دسته وارد مذاکره شود.

در نهایت هم با شکل‌گیری اغتشاش و وارد شدن نیروهای امنیتی و نظامی نتیجه‌ای حاصل نشده و معترضان آسیب خواهند دید. سطح شعارها و نوع عملکرد معترضان در خیابان‌ها طی روزهای اخیر به سمتی حرکت کرد که از آستانه تحمل نظام عبور کرد.

معترضان، صف خود را از براندازان جدا کنند

مهدی چمران: فعال اصولگرا

اعتراض منطقی و پیگیری آن، حق مردم است و آنها باید مطالبات خود را پیگیری کنند. باید بپذیریم که مشکلات اقتصادی در جامعه وجود دارد و باید حل شود. نمی‌توان چنین مشکلاتی را کتمان کرد، اما در عین حال باید در نظر داشته باشیم که در این میان برخی موج‌سواری کرده و شعارها و انتقادات تندی را علیه کشور و نظام مطرح می‌کنند. بنابراین باید مردم معترض صف خود را از چنین افرادی جدا کنند، چرا که مطالبه‌گری با شورش تفاوت دارد و مطالبه مختصات جدای از شورش دارد. اعتراضاتی که از سوی برخی در این روزها شکل گرفته با حرکت مردم معترض به مسائل اقتصادی متفاوت است، چرا که ممکن است معترضان خیابانی این روزها بعضا حتی به نظام هم اعتقادی نداشته و درصدد براندازی نیز باشند.

آشوب‌طلبی، مطالبات اقتصادی را به حاشیه می‌راند

حسین شیخ‌الاسلام، مشاور وزیر خارجه

مطالبات مردم در حوزه‌های اقتصادی، بحق است و باید پیگیری شود، اما باید توجه داشت این پیگیری به شکلی نباشد که خوشحالی دشمنان قسم ‌خورده جمهوری اسلامی ایران را از جمله آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل‌سعود به دنبال داشته باشد. وقتی ترامپ ملت ایران را رسما تروریست می‌خواند و از این‌گونه تحرکات حمایت می‌کند، مشخص است که این تجمعات در مسیر انحرافی قرار گرفته و آمریکایی‌ها خودشان مسبب مشکلات هستند و باعث تحت فشار قرار گرفتن ملت ایران به لحاظ اقتصادی اند و حتی نمی‌گذارند هواپیمای مسافربری بخریم. آنها جناح چپ و راست نمی‌شناسند و با ذات ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی دشمن‌هستند. بنابراین باید حواسمان را جمع کنیم و بدانیم که آتش زدن و تخریب اموال عمومی، راه پیگیری مطالبات نیست. البته مردمی که مطالبات اقتصادی دارند در چنین آشوب‌هایی شرکت نمی‌کنند، اما باید مراقب باشند که عده‌ای آشوب‌طلب با اقدامات خرابکارانه، از مطالبات بحق آنان سوءاستفاده نکنند، چرا که در صورت انحراف مطالبات دیگر آن خواسته‌های اصلی هم به حاشیه می‌رود و نمی‌توان امیدی به پیگیری و محقق شدن آنها داشت.

تجمعات غیر قانونی، امنیت جامعه را به هم می‌ریزد

الهام امین‌زاده، استاد دانشگاه

در چارچوب قانون پیش‌بینی‌هایی شده است که در صورت نیاز به برقراری تجمعات و رسیدن صدای مردم به گوش مسئولان مجوزهایی صادر شود، اما شکل‌گیری تجمعات غیرقانونی امنیت جامعه را به‌هم می‌ریزد و این اتفاق روی امنیت اجتماعی و اقتصادی جامعه هم اثرگذار است. براساس قانون، باید آرامش را به جامعه برگرداند. همان‌قدر که توجه به مطالبات مردم دارای اهمیت است احساس امنیت برای مردم نیز ارزشمند است، طرح مطالبات در چارچوب قانون، احترام و همکاری جایگاه خود را دارد، امیدواریم یک سری حقوق و مسئولیت‌های شهروندی رعایت شود و مسئولان نیز در خصوص مطالبات پاسخگو باشند.

تجمعات اخیر بی‌هدف و خشونت‌آمیز است

محمدعلی ابطحی: فعال اصلاح‌طلب

مقامات آمریکایی، اسرائیلی، فرح پهلوی، محمد بن سلمان و تکفیری‌ها با حمایت‌های کورشان باز دشمنی‌شان را با ملت ایران آشکار کردند. همچنان که تظاهرکنندگان که اصل نظام را نشانه رفته‌اند و به خشونت‌های غیرقابل توجیه روی آورده‌اند همه دست‌به‌دست هم داده‌اند تا مطالبات بحق اقتصادی و مدنی مردم نادیده گرفته شود. از مسئولان عاجزانه درخواست می‌کنم جدای از این دشمنی‌ها با ملت ایران به مشکلات اقتصادی، سیاسی، اختلاس و دزدی هر فردی فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی توجه کنند. مردم دارای مشکلات متعدد هستند، در یک انقلاب بزرگ اصلاحی با مدیران مردم باور و فارغ از جناح‌بندی به حل مشکلات مردم بپردازند.

سردادن شعارهای ساختارشکن نسبتی با مطالبات معیشتی مردم ندارد

محمد کاظم انبارلویی، فعال اصولگرا

منشأ هشتگ تظاهرات سراسری به عنوان اعتراض به گرانی‌ها که در فضای مجازی راه‌اندازی شد بیشتر از آنچه داخلی باشد خارجی است، آیا افرادی که خارج از کشور مردم را دعوت به تجمع می‌کنند مشکل مالی دارند یا سوار بر موج این نارضایتی شده‌اند؟، درست است که مردم ما مشکل معیشتی دارند و دولت وعده‌هایی در این مسیر داده و مردم به‌صورت مسالمت‌آمیز دنبال مطالبات هستند اما سر دادن شعارهای ساختارشکن علیه نظام و حمایت ترامپ از آنها نسبتی با مطالبات معیشتی مردم ندارد.

شعارهایی که در تهران سر داده می‌شود نشان‌دهنده این است که مطالبات در اعتراض به گرانی نیست، چرا که شعار مرگ بر رئیس‌جمهور مشکل گرانی را حل نمی‌کند، مردم هوشیار بوده و معترضان واقعی به مشکلات اقتصادی صف خود را از ضدانقلاب جدا کردند. امیدواریم نیروهای امنیتی و دستگاه قضایی به جرم محاربین رسیدگی کنند.

تجمعات غیرقانونی و خیابانی آغاز فتنه دیگر است

حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز

مردم اگرچه آغازگر تجمعات شکل گرفته هستند، اما اگر روال فعلی یعنی تجمعات غیرقانونی ادامه یابد، فرجامش سوءاستفاده غربی‌ها و دشمنان از آن و در نتیجه حذف مطالبات مردم و آغاز فتنه دیگری است. داشتن مطالبه حق مردم است و باید به نحو صحیح و درست تعقیب شود، این لازمه حیات انسان است که از حقوق خود دفاع کند، اما از سوی دیگر باید دقت داشته باشیم که با تجمعات خیابانی و غیرقانونی نمی‌توان مطالبه حق کرد، زیرا این روش موجب تضییع حقوق مردم خواهد شد. بنابراین پیگیری مطالبات باید از طرق مسالمت‌آمیز انجام شود و اجتماعات به نوعی تشکیل شود تا مقابل سوءاستفاده دشمنان گرفته شود. در ضمن معتقدیم دولت هم به منظور پیگیری مطالبات مردم تلاش می‌کند.

توسعه با تجمعات غیرقانونی و خیابانی شکل نمی‌گیرد

داریوش قنبری، فعال اصلاح‌طلب

مردم باید مراقب باشند مطالبات بحق آنها در عرصه اقتصادی مورد سوءاستفاده افراد و جریان‌های خاص قرار نگیرد، چرا که برخی مخالفان نظام در ظاهر با این افراد همراه شده‌اند. بنابراین مردم بدانند قطعا مشکلات موجود با چنین روش‌های خشونت آمیز نه تنها حل نشده بلکه بر آن افزوده می‌شود. تجربه برخی کشورها نیز نشان می‌دهد از درون این مسیرها، توسعه و دموکراسی حاصل نشده، بنابراین مطالبات باید از مسیر قانونی پیگیری شود. دولت هم باید در جهت رفع مطالبات مردم توجه لازم را داشته باشد، زیرا بی‌توجهی به مطالبات موجب خطراتی برای کشور خواهد شد.البته در نهایت با عقلانیت و خردگرایی موجود میان ملت ایران که همیشه در منطقه پیشرو بودند، مسیر درست تشخیص داده می‌شود.

همه جریان‌های سیاسی یک‌صدا باشند

مهدی رحمانیان، فعال رسانه‌ای

راه اعتراض قانونی، آسیب زدن به اموال عمومی نیست چرا که به واسطه صدمه به اموال عمومی مردم نیز آسیب می‌بینند. از طرف دیگر باید به این موضوع توجه داشت در حکومت باید ظرفیتی ایجاد شود که مردم برای هر موضوع اعتراضی، فرصتی برای بیان آن داشته باشند تا به این ترتیب بهانه‌ای برای آشوب طلبان فراهم نشود. البته در مقابله با اینگونه تجمعات غیرقانونی باید همه جریان‌های سیاسی یکصدا باشند و آشوب را محکوم کنند و به جای آن پیگیر بسترسازی اعتراض منطقی و چارچوب دار باشند.

آتش زدن اموال عمومی راه دستیابی به مطالبات نیست

سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری

از ابتدای انقلاب اسلامی در سال 57 همواره مشاهده کردیم برخی علیه انقلاب اسلامی از خارج و در داخل اقداماتی انجام داده‌اند. بنابراین اعتراضات غیر قانونی روزهای اخیر نیز موضوع تازه‌ای نیست، چرا که طی سال‌های گذشته شاهد جنگ تحمیلی، ترور، انفجار و گاهی تحریم‌های اقتصادی و اخیرا هم تبلیغات فراگیر علیه انقلاب اسلامی بوده‌ایم. همیشه باید براساس داده‌ها و تعلیمات اسلامی آگاه بوده و افشاگری کنیم، باید از توطئه‌های دشمنان آگاه بوده و افشاگری کنیم، زیرا دشمنان، استقلال کشور و نظام اسلامی را نمی‌خواهند. دشمنانی که خودشان جنگ یمن راه انداخته و جنایات بسیاری در این کشور دارند به دلیل برخی اعتراضات در داخل ایران تبلیغات منفی کرده و از آن حمایت می‌کنند، باید دشمن را بشناسیم و بدانیم که حمایت آنها از روی دلسوزی و خیرخواهی نیست. از طرف دیگر باید به این موضوع توجه داشت که برای اعتراض و انتقاد راهکارهای قانونی وجود دارد، باید پیگیر راه‌های قانونی بود چرا که دستیابی بحق در کف خیابان و آتش زدن اموال عمومی به‌دست نمی‌آید. با تخریب اموال عمومی مشکلاتی برای مردم به وجود خواهد آمد. چنین راهی عاقلانه نخواهد بود و در نهایت نیز به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

پیگیری اعتراضات از طریق قانون

بهروز بنیادی، نماینده کاشمر

اتفاقاتی که در سطح جامعه مشاهده می‌شود بخشی مربوط به مشکلات اقتصادی و بخشی نیز مربوط به افرادی است که هدفشان ایجاد بحران در کشور است. به‌نظر می‌رسد برای رسیدن به مطالبات مردمی و رفع نگرانی باید به مشکلات بخصوص در بودجه سال 97 توجه ویژه شود تا نگرانی‌ها درخصوص قطع یارانه‌ها، افزایش قیمت حامل‌های انرژی این موضوع را پیش نیاورد که دولت به دنبال کسب درآمد از جیب مردم است. در لفافه صحبت کردن مقامات و سخنگوی دولت دردی را از مردم دوا نمی‌کند و به‌نظر می‌رسد باید به‌طور شفاف و مشخص در مورد درآمد‌ها و هزینه‌ها روراست صحبت کرد چون وقتی مسائل برای مردم گفته نمی‌شود و اطلاعی از اتفاقات ندارند نتیجه این می‌شود که اعتراض کنند. البته در خیلی از کشورها اعتراضات مردمی از طریق قانون، بدون این‌که آسیب به بیت‌المال زده و خسارت به اموال عمومی زده شود پیگیری می‌شود و حتی نهادهایی مثل مجلس نیز مرجعی برای پیگیری مطالبات مردمی هستند، ‌لذا باید بپذیریم در جامعه مدنی و مردم‌سالار،‌ حرف مردم باید در راس قرار گیرد تا احقاق حق شود و ان‌شاءالله مجموعه حاکمیت بتواند پاسخ در خور شانی پیدا کند و به اعتراضات بحق مردم پایان دهد.

دشمن مترصد شیطنت است

مهدی شیخ، نماینده تهران

مردم مشکلات اقتصادی معیشتی و بیکاری دارند و باید سازوکاری فراهم باشد که به‌طور مدنی اعتراضات خود را بیان کرده و نظرات خود را بگویند و مسئولین هم باید سعه صدر وتحمل داشته و شکایات را شنیده وآن را پیگیری کنند. همه ما وظیفه داریم که سخنان ملت را شنیده و درجهت حل مشکلات و تحقق حقوق مردم گام برداریم، اما در این میان باید مراقبت باشیم تا عوامل دشمن که مترصد شیطنت هستند تا موج‌سواری کنند سوء استفاده نکنند.

بر این مبنا مردم نیز باید دقت کنند که به دنبال تحقق خواسته‌هایشان اجازه ندهند به نظام ضربه وارد شود. مردم باید دقت کنند که دشمنان به کشور نفوذ نکنند و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی نیز باید توجه کنند که صفوف مردم را با سود جویانی که قصد ضربه زدن و تخریب کشور را دارند جدا کنند تا خدای نکرده تعرضی نسبت به مردم صورت نگیرد. البته در این مسیر مردم باید بر هیجان خود غلبه کنند و مواظب باشند که مورد سوء استفاده دیگران قرار نگیرند.

تبیین صادقانه شرایط

محمد قمی، نماینده پاکدشت

مجلس و دولت وظیفه دارند حقوق ملت را تا جایی که امکان و شرایط خاص جهانی فراهم است، فراهم کنند و اگر امکانی نیز وجود ندارد آن‌را صادقانه با مردم در میان بگذارند. مردم ایران نجیب و صبور هستند و اگر صادقانه شرایط کشور، به آنها گفته شود همان‌طور که در زمان جنگ درک از شرایط داشتند قطعا با مسئولان همراهی خواهند کرد. البته مردم محق هستند که از روش‌های مدنی مطالبات خود را پیگیری کنند، اما باید مراقب باشیم که افراد ضدانقلاب و ‌استکبار جهانی از این مساله سوء استفاده نکنند. وقتی شاهد اعتراض مردم هستیم می‌بینیم که ترامپ که تا دیروز مخالف مردم بود به یکباره طرفدار ملت ایران شده و خواستار احقاق حق آنان می‌شود که این رفتار دایه دلسوزتر از مادر چیزی جز لطمه زدن به اصل انقلاب را به همراه ندارد. البته این‌که مردم بخواهند با تظاهرات مطالبات خود را دریافت کنند روش خوبی نیست و باید از روش‌های مدنی استفاده نمایند و دولت و مجلس هم به مردم اجازه دهند نقد سازنده داشته باشند، این‌که برخی بی‌عدالتی‌ها در جامعه وجود دارد و باید از سوی مجلس و دولت پیگیری شود جای هیچ حرف و سخنی ندارد. لذا باید سعی کنیم اجازه انتقاد صحیح به مردم داده شود و مردم هم باید مراقب باشند روش‌هایی که تخریب اموال عمومی و سوءاستفاده دشمنان را به همراه دارد، دستاویزی برای حمله به اصل نظام نشود.

انتقاد از عملکرد هیأت‌رئیسه مجلس

نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد

مردم مطالباتشان را باید به شکل‌های مختلف طبق قانون به مسئولان منتقل و پیگیری کنند و طبق قانون مجلس وظیفه داردکه از طریق سوال از وزرا و رئیس‌جمهور مطالبات مردمی را پیگیری کند. منتها گاهی برخی دخالت‌ها در فعال بودن این ظرفیت‌ها کار را به جایی می‌کشاند که امکان این‌که این ظرفیت فعال باشد وجود ندارد و هیات رئیسه مجلس جلوی حقوق قانونی نمایندگان را می‌گیرد تا جلوی سوال نمایندگان را از وزرا بگیرد.

کسانی که باموضوع موسسات مالی و بانک‌ها مواجه شدند در ارتباط با این موضوع تلاش کردند که از طریق نمایندگان به احقاق حقوق خود بپردازند، اما متاسفانه تلاشی وجود دارد که چنین مطالبه‌گری ایجاد نشود. وقتی هیات رئیسه مجلس اجازه نمی‌دهد که 140 نماینده طرح سوال از رئیس‌جمهور را در مورد عملکرد بانک مرکزی مطرح کنند و ملت مشاهد می‌کند نمایندگان با وجود قوانین نمی‌توانند مطالبات مردم را پیگیری کنند و کارد به استخوان مردم رسیده ممکن است دست به کارهایی بزنند که ملت متدین و انقلابی ایران با آن موافق نیستند.

اگر اجازه ندهیم مطالبات مردم مطرح شود قطعا سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و اتفاقاتی ناخواسته رخ دهد. لذا باید خواسته مشروع مردم پاسخ داده شود تا زمینه برای فرصت‌طلب‌ها نیز فراهم نشود.

حمایت مثلث عبری، عربی، غربی از اغتشاشات

حسین نوش‌آبادی، نماینده پیشین مجلس

برهم زدن نظم و آرامش جامعه و تخریب تاسیسات و ابنیه دولتی و حکومتی و آسیب زدن به اموال عمومی توسط عده معدودی اغتشاشگر، هیچ قرابت و سنخیتی با حقوق مردم و منافع ملی ندارد و آب به آسیاب دشمن ریختن است.

شعارهای انحرافی و ساختارشکن که متعرض منافع ملی باشد و کلیت نظام را نشانه بگیرد به سود هیچ کس و هیچ جریانی نیست و با منافع ومصالح مردم و کشور منافات دارد. حمایت کاخ سفید از ناآرامی‌ها و اغتشاشات اخیر و اظهارات کینه‌توزانه محمد بن سلمان ولیعهد سبک مغز و نادان عربستان مبنی بر کشاندن جنگ به داخل ایران و استقبال وی از اعتراضات خیابانی، گویای ارتباط عناصر پشت پرده اغتشاشات اخیر با مثلث شوم صهیونیستی، آمریکایی و سعودی است. اعتراض و انتقاد باید از مجرای قانونی ابراز شود نه با قانون‌شکنی و ساختارشکنی و کشاندن معترضان به کف خیابان‌ها.

آشوبگران از مردم نیستند

سید هادی بهادری، نماینده ارومیه

مطالبات مردم در اعتراضات اخیر عمدتا از موضوع موسسات اعتباری و مالی غیرمجاز شروع و به مرور بعد از گرانی برخی اقلام بیشتر شد. واقعیت این است که باید مشکلات را بررسی و حل کرد، اما این اتفاقات به گونه‌ای نیست که زمینه ایجاد نا آرامی و آشوب را فراهم کند چون کسانی که این‌گونه رفتار می‌کنند قطعا از مردم نیستند که دست به رفتارهای خشونت‌بار می‌زنند.

تعدادی مترصد آسیب زدن به کشور هستند و دل در گرو کشور نداشته و از خارج کشور خط می‌گیرند و از ناآرامی‌ها، انتقادات و اعتراضات سوء استفاده می‌کنند تا زمینه آشوب را پدید آوردند، ‌البته برخی اظهار نظرها از سوی تعدادی از مسئولین گذشته کشور هم به این قضیه دامن زده است.

ضرورت اجابت خواسته‌های قانونی

محمد محمودی شاه‌نشین، نماینده شهریار

مردم حق مطالبه‌گری دارند و مسئولان موظف هستند نسبت به تامین خواسته مردم که قانون اساسی برآن تاکید دارد اهتمام داشته باشند. در حال حاضر به واسطه ضعف برنامه‌ریزی‌ها یا کمبود امکانات و سوء‌استفاده برخی افراد، مطالبه‌گری مردم جدیت بیشتری پیدا کرده، اما این خواسته باید از مسیر قانونی خود پیگیری شود.

در این اعتراضات ظاهرا مردم احساس کردند که کم‌توجهی مجموعه مسئولان دولتی به خواسته جامعه صورت گرفته است. اما سوال این است مطالبه و اعتراض به سوء رفتار عده‌ای باید با خشونت همراه باشد و آیا با از بین رفتن اموال عمومی باشد که پاسخ این است که به صراحت قانون با آرامش و از طریق مراجع قانونی باید بیان نظرات و عقیده پیگیری شود.

مسئولین باید طبق قسم و عهد و پیمانی که خوردند مشکلات مردم را پیگیری کنند و از طرفی مردم نباید شرایطی را ایجاد کنند که کشور با چالش مواجه شود چون هر گونه اغتشاش در کشور به نفع دشمنان و کسانی است که آب به اسیاب دشمن می‌ریزند.

باید اعتراض‌ها از طریق قانونی، با آرامش و اخذ مجوز از مراجع قانونی صورت گیرد و این‌که کف خیابان مطالبات پیگیری شود و شرایطی ایجاد شود که دشمنان سوء استفاده کنند قطعا دودش به چشم مردم خواهد رفت.

ضرورت جبران کاستی‌ها

محمدرضا نجفی، نماینده تهران

مجموعه مدیران و مسئولان کشور باید نسبت به مواردی که در حوزه مدیریتشان است در حد کفایت و با جامعیت کامل برخورد کنند، ‌قطعا تحقق اسناد بالادستی، سند چشم‌انداز سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اهدافی که در برنامه ششم توسعه ذکر شده است نقش مهمی در ساماندهی جامعه برای رشد و تعالی از حیث اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد.

منابع کشور باید صرف اولویت‌های در نظر گرفته شده در قانون شود و بحث مبارزه با فساد به‌صورت جدی و عزمی گسترده پیگیری شود. گمان می‌کنم اگر به‌صورت اصولی و برنامه‌ای و مبتنی بر استراتژی دقیق، مطالبات مردم که از پیش هم مشخص بوده پرداخته و خلأ‌ها و کاستی جبران شود در واقع این حجم از مطالبات انباشته شده را نخواهیم داشت.

اگر مردم احساس کنند که گوش شنوایی وجود ندارد و مطالباتشان از مسیر گفت‌وگو پیگیری نمی‌شود دست به تقابل و تنش می‌زنند که به‌صورت غیرطبیعی بدخواهانی نیزهستند که از دلخوری‌ها و اعتراضات و کاستی‌ها سوءاستفاده می‌کنند و برای رسیدن به اهداف نامشروع خودشان بهره‌برداری می‌کنند.

بهره دشمن از شرایط تنش‌زا

احمد صفری، نماینده کرمانشاه

مردم دنبال مطالبات هستند ودنبال تظاهرات و اعتراض نیستند، ولی در این میان باید هشیار باشیم که یکسری افراد سودجو از این شرایط بهره‌برداری به نفع خودشان می‌کنند تا شرایط تنش‌زا شود. در حال حاضر برخی سرمایه‌هایشان در موسسات مالی درگیر شده، و بعد از مراجعه به مراجع قانونی نتیجه نگرفتند و بناچار به کف خیایان آمده‌اند.

مطالبات مردم بحق است و باید از آنان دلجویی کنیم و طبق تذکر مقام معظم رهبری هرچه سریع‌تر مشکلات را حل کنیم. ملت ایران نجیب و حماسه‌ساز است و انقلاب را مال خودش می‌داند به همین خاطر انتظار داریم اجازه ندهند بیگانگان از این شرایط سوء استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها