قبل از هر چیز باید بگوییم اگر با کامپیوترهای آموزشی رزبری‌پای (Raspberry Pi) آشنایی ندارید، این مطلب برایتان جذاب‌تر خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۹۸۹۲۴

پس از همین ابتدا باید بدانید عکس‌های بالا یک قطعه سخت‌افزاری نیستند و خودشان با همان ابعاد کوچک و وزن کم، یک دستگاه کامل هستند. این کامپیوترها که اولین بار برای آسان کردن آموزش کامپیوتر و با هدف دسترسی آسان و ارزانقیمت همه به آن ساخته شد، حالا به وسیله محبوبی بین خوره‌های کامپیوتری تبدیل شده است. تصور کنید یک بورد به اندازه یک کارت اعتباری در جیبتان دارید که فقط یک نمایشگر لازم دارد تا به کامپیوتر کاملی تبدیل شود. در این مطلب قرار است بیشتر با این بوردهای آموزشی آشنا شویم، اما از آنجایی که قرار نیست هیچ چیزی بی‌رقیب بماند، رزبری‌پای هم صاحب یک رقیب از شرکت ایسوس شده که می‌تواند چاشنی این رقابت را بیشتر کند.

راند اول

بورد‌های آموزشی از جنس رزبری‌پای و تینکر بورد ایسوس برای آن‌که ابعاد کوچک خود را حفظ کنند، از حافظه داخلی برخوردار نیستند، اما می‌توانید از حافظه اس‌دی‌کارت میکرو که در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود به‌عنوان حافظه اصلی یا همان هارد استفاده کنید. با این کار وزن دستگاه شما چندان بیشتر نمی‌شود. در نسل سوم رزبری‌پای یا همان Pi 3 B می‌توانید تا 256 گیگابایت حافظه داخلی برای دستگاهتان در نظر بگیرید. این مقدار برای تینکربورد مینی ایسوس نیز همین‌قدر است، اما امکانات دیگری مثل وای‌فای، بلوتوث، شبکه لن و خروجی صدا به‌صورت پیش‌فرض روی این دستگاه‌ها قرار دارد. همچنین در هر دو دستگاه چهار پورت USB 2 دارید تا از این نظر نیز چیزی از کامپیوترهای خانگی کمتر نداشته باشد.

راند دوم

همان‌طور که انتظار می‌رود از لحاظ سخت‌افزاری هیچ‌کدام از این دو دستگاه در درجه بسیار بالایی قرار ندارند و قدرت پردازششان در سطح متوسط است. به‌طوری که نمی‌توان انتظار داشت با آنها بازی‌های گرافیکی و فیلم‌های 4K دید، اما این به‌آن معنا نیست که توان این کامپیوترهای کوچک کم است. رزبری‌پای Pi 3 B از پردازنده اصلی Cortex A53 با فرکانس 1.2GHz استفاده می‌کند و در مقابل آن تینکر بورد مینی ایسوس قرار دارد که با یک درجه بالاتر از پردازنده Rockchip Quad-Core RK3288 با فرکانس 1.8GHz استفاده کرده است.

در رم نیز برتری با شرکت ایسوس است و با دو گیگابایت رم DDR3 سرعت قابل قبولی را به دستگاهش افزوده است. اما رزبری‌پای Pi 3 B با وجود یک گیگابایت رم، رقابت در کارت گرافیک‌ها را برده و با پردازنده گرافیکی 400MHz Video Core iv عملکرد بهتری نسبت به ARM Mali-T764 کامپیوتر آموزشی ایسوس دارد.

راند آخر

یکی از مسائل اصلی در مورد این دستگاه‌ها سیستم‌عامل آنهاست. شرکت ایسوس، بورد آموزشی خود را بدون سیستم‌عامل عرضه کرده تا شاید همین بخش هم جزوی از مسیر آموزش باشد. ریختن سیستم‌عامل‌های ویندوز و البته اندروید چندان کار عجیبی نیست و با استفاده از یک یو‌اس‌بی Botable این کار امکانپذیر است. پیشنهاد ما به شما اندروید 6 و ویندوز 10 برای چنین دستگاهی است و شک نکنید عملکرد ویندوز 10 بمراتب بهتر از ویندوز8 یا پایین‌تر از آن روی چنین دستگاهی است. البته شما می‌توانید از سیستم‌عامل‌های مختلف لینوکسی نیز روی دستگاهتان استفاده کنید که عملکرد فوق‌العاده‌ای هم خواهند داشت. شاید نسخه نهایی سیستم‌عامل اوبونتو یک گزینه ایده‌آل باشد.

داستان در مورد رزبری‌پای Pi 3 B به‌طور کلی فرق می‌کند. این دستگاه به یک سیستم‌عامل لینوکسی اختصاصی به نام رزبرین مجهز است که کاملا با اهداف آموزشی طراحی شده است. به غیر از این سیستم‌عامل، تمام نسخه‌های مختلف لینوکس روی این محصول قابل اجرا خواهند بود و بعد از آن می‌توانید سراغ سیستم‌عامل‌های دیگری مانند ویندوز 10، اندرویدهای مختلف و حتی نسخه هک شده مک‌او‌اس اپل نیز بروید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها