رزمایش بزرگ ضربت ذوالفقار در 3 مرحله زمینی ، دریایی و هوایی در سراسر کشور اسلامی برگزار شد. از ویژگی های این رزمایش به کارگیری سلاحها و تجهیزات جدید و مدرن بود که توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی طراحی و تولید شده بود.
کد خبر: ۱۰۹۲۱۹

این رزمایش که به گفته فرماندهان تنها بخش اندکی از توانمندی های ارتش در آن به نمایش گذاشته شده بود مورد توجه گسترده کارشناسان سیاسی و نظامی قرار گرفت. برای بررسی بیشتر اهداف و خصوصیات رزمایش به ستاد فرماندهی نیروی زمینی ارتش رفتیم و با فرماندهان قرارگاه های غرب ، جنوب و شمال شرق رزمایش ضربت ذوالفقار گفتگو کردیم.

رزمایش ضربت ذوالفقار در منطقه غرب کشور از چه تاریخی شروع شد و چه اهدافی را تعقیب می کرد؛

امیر آقا محمدی (امیر سرتیپ دوم داوود آقامحمدی فرمانده قرارگاه غرب رزمایش ضربت ذوالفقار): رزمایش ضربت ذوالفقار در غرب کشور از تاریخ سه شنبه 31 مرداد شروع شد و 3 روز هم به طول انجامید. این رزمایش با عزیمت لشکرهای 81 زرهی کرمانشاه ، 16 زرهی قزوین ، تیپ 35تکاور، هوانیروز کرمانشاه و دیگر یگان های پشتیبانی کننده به مناطق عملیاتی شروع شد و یگان ها در روز اول با استقرار در معابر و گلوگاه های عمده ، سازمان رزم متناسب با تهدیدات کشور را اتخاذ کردند. در روز دوم رزمایش رزمندگان ما در یگان های حاضر با اجرای تاکتیک ها و تکنیک های کمین ، ضد زره ، ضد بالگرد و ضد هلی برن و همچنین عملیات همیاری ارتش و مردم ، آموزش های فرا گرفته را به مورد اجرا گذاشتند. روز پنجشنبه نیز برنامه ها و ماموریت های مشابهی اجرا شد و در نهایت در روز جمعه سوم شهریور یگان ها به مناطق سرزمینی شان مراجعت کردند.

ویژگی این قسمت از رزمایش با توجه به خصوصیات مناطق غربی کشور در مقایسه با رزمایش های پیشین چه بود؛

ویژگی مهم این رزمایش که در شکل کلی در تمام مناطق کشور انجام شد، طرح ریزی متمرکز و اجرای غیرمتمرکز آن در پهنه ایران اسلامی بود. به گونه ای که 5قرارگاه عمده نیروی زمینی در مناطق مختلف کشور همزمان مسوولیت هدایت این رزمایش را به عهده داشت که این نشان دهنده قدرت طرح ریزی ، هدایت و کنترل فرماندهان ارتش است. ویژگی دیگر این رزمایش در مقایسه با رزمایش های قبلی به تحرک سریع نیروها برمی گردد.

با توجه به این که شما مسوولیت فرماندهی رزمایش در غرب کشور را به عهده داشتید، چه برنامه ها و عملیات هایی منحصرا در این منطقه انجام شد؛

مهمترین کاری که متفاوت از دیگر نقاط در این منطقه انجام شد، عملیات همیاری ارتش و مردم برای اولین مرتبه بود. در این عملیات همکاری تنگاتنگی میان عشایر بومی منطقه و رزمندگان یگان های مستقر در منطقه صورت گرفت. عملیات امداد و نجات یکی از مراحل این عملیات بود که توسط عشایر برای نیروهای رزمنده اجرا شد. مرحله پایانی عملیات نیز آماد رسانی بود.

وسعت عملیات وبکارگیری نظامی در قالب 12 لشکر در یک رزمایش تا به حال سابقه نداشته است

این زمینه رزمایش در غرب کشور با توجه به حضور همیشگی مردم مناطق غربی کشور در دفاع از میهن بویژه در زمان دفاع مقدس طرح ریزی و اجرا شد. اجرای موفقیت آمیز رزمایش هم یک بار دیگر نشان داد مردم غیور این مناطق حاضر هستند در هر لحظه کنار رزمندگان به دفاع از میهن اسلامی بپردازند. درباره سلاحها و تجهیزاتی که برای اولین بار در این رزمایش به کار گرفته شد، توضیحاتی بدهید.تمام سلاحها و تجهیزات به کار گرفته شده به شکل ابتکاری توسط پرسنل متخصص نیروی زمینی در معاونت جهاد خودکفایی به گونه ای طراحی و آماده شده بود که علیه انواع وسایل و ادوات خودرویی ، زرهی و بالگرد دشمن قابل استفاده و مقابله بود. از مهمترین آنها می توان از مهمات فولادی یاد کرد که علیه هدفهای سخت به کار می رود و در رزمایش ضربت ذوالفقار در غرب کشور هم آزمایش شد. این گلوله ها در کالیبرهای مختلف براحتی از اجسام سخت ازجمله جلیقه های ضدگلوله قابل عبور هستند. همچنین از آنها می توان علیه نفربرهای چرخدار و زرهی هم استفاده کرد.

درباره استقبال مردم از رزمایش بویژه عشایری که همکاری هم با رزمایش داشتند، چه نکته ای به نظرتان می رسد؛

روحیه مردم در استقبال از این رزمایش بسیار خوب و چشمگیر بود. همه با شور و اشتیاق وارد عمل شده بودند و از رزمندگان استقبال می کردند. روحیه رزمندگان هم بالا بود و در مجموع این رزمایش به ما نشان داد آموزش های ارائه شده که به رزمندگان در طول سالهای گذشته به منظور مقابله با ارتش های مدرن دنیا طرح ریزی و ارائه شده بود، بخوبی توسط رزمندگان فرا گرفته شد و قابلیت اجرا دارد.

رزمایش در جنوب کشور




به عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی رزمایش در جنوب کشور درباره این منطقه عملیاتی توضیحاتی بدهید.

امیر نبی زاده (امیر سرتیپ دوم عباس نبی زاده فرمانده قرارگاه جنوب رزمایش ضربت ذوالفقار): قرارگاه مقدم نزاجا در جنوب کشور به علت بافت منطقه ای خاصش ، تمهیدات نظامی خود را بر مبنای تعریف تاکتیکی نیروی زمینی در منطقه ، جنگلی در استان لرستان و یک منطقه کویری در استان خوزستان انجام داد. رزمایش از روز شنبه 28 مرداد در استان لرستان شروع شد و یگانها در این روز در منطقه جنگلی این استان مستقر شدند و سپس به استقرار و آرایش متناسب با وضعیت زمین پرداختند. در روز بعد، آزمایش سلاحهای نوین این رزمایش در برنامه بود. همچنین اقدامات الکترونیک و ضدالکترونیک علیه دشمن فرضی در منطقه اجرا شد. روز سوم عمده قوای نیروهای حاضر در رزمایش وارد منطقه شدند که به صورت طرح ریزی متمرکز و اجرای غیرمتمرکز انجام شد. از ویژگی های این طرح این است که اگر ارتباط فرماندهی با یگانها قطع شد و در ادامه ارتباط فرمانده لشکر با نیروها و همین طور سلسله مراتب تا پایین ، هر سربازی می داند که چه وظیفه ای دارد و باید چه کاری انجام دهد.

با توجه به جنگلی بودن منطقه چه سلاح و تجهیزاتی در این مرحله به کار گرفته شد؛

در منطقه لرستان از گلوله هایی که باید علیه سلاحهای اجتماعی و سنگرهای انفرادی در جنگل استفاده شود، به کار گرفته شد. در مجموع اساس کار ما در جنگل بر مبنای جنگهای پارتیزانی و چریکی بود. اما در منطقه خوزستان با توجه به ویژگی این منطقه و استقرار یگانهای نیروی زمینی در مرز از موارد دیگری استفاده شد. مهمترین آنها استفاده از سیستم کنترل هوایی سلیمان نبی بود که چندی پیش به مرحله استفاده رسید. این سامانه بالنهایی مجهز به دوربین فیلمبرداری است که با استقرار در مرز می توان از وضعیت دشمن تا عمق 100 کیلومتری مطلع شد. همچنین پرواز هواپیماهای بدون سرنشین به منظور شناسایی دشمن فرضی هم در این منطقه انجام شد.

سطح این رزمایش را در مقایسه با رزمایش های دیگر چگونه ارزیابی می کنید؛

سطح رزمایش در زمینه فرماندهی و مدیریت و نیز گستره اجرا در سراسر کشور بی سابقه بود. به کارگیری 12 لشکر در یک رزمایش تا به حال مورد آزمایش قرار نگرفته بود. از نظر طرحهای جدید ما حتی در زمینه مناطق ساحلی هم که تا به حال در این منطقه کاری انجام نداده بودیم ، برنامه داشتیم و موشکهای ساحل به دریا در این زمینه آزمایش شد. گستردگی این رزمایش بی نظیر بود.

با توجه به حضور نیروهای فرامنطقه ای در منطقه چه تدابیری در جهت مقابله با آنها اندیشیده شده است؛

ما طرحهای متعددی داریم که در این رزمایش استفاده نکردیم و نگه داشتیم برای زمان مناسب خود. اما در همین اندازه بدانیم که متناسب با تمهیدات هر کشور متجاوزی ، طرحهای دفاعی مناسبی داریم. تمرینات مناسب آنها هم انجام شده که رزمایش ضربت ذوالفقار تنها بخشی از آن بود.

رزمایش در شمال شرق




کشور لطفا ویژگی های رزمایش در شمال شرق کشور را با توجه به ویژگی های سرزمینی منطقه بیان کنید.

امیر کبیری نژاد (امیر سرتیپ دوم کبیری نژاد فرمانده قرارگاه شمال شرق رزمایش ضربت ذوالفقار): یگانهای تحت امر قرارگاه مقدم نزاجا در شمال شرق کشور که تحت عنوان قرارگاه ذوالفقار (2)عمل می کرد شامل لشکرهای 77 پیروز ثامن الائمه در منطقه عمومی خراسان رضوی ، لشکر 58 تکاور ذوالفقار در منطقه عمومی استان سمنان و لشکر 30 پیاده گرگان در منطقه عمومی استان های گلستان و خراسان شمالی بود که در قالب طرحهای این قرارگاه عملیاتی برنامه های از پیش تعیین شده را انجام دادند.

در خبرها آمده بود که این عملیات با تکهای شبانه آغاز شده و با تکهای روزانه هم ادامه پیدا کرده در این مورد توضیح دهید؛

از اصول نظامی است که یگانها پیش از ورود به هر منطقه ای باید به امر شناسایی کامل آن منطقه از ابعاد مختلف اصول نظامی بپردازند.

تجهیزاتی که در این منطقه به کار گرفته شد، با توجه به موقعیت سرزمینی این منطقه چه بود؛

ما هم منطقه جنگلی داشتیم و هم منطقه کویری و هم منطقه کوهستانی و متناسب با این شرایط ما سلاحهایی را سازماندهی کردیم. از جمله ویژگی هایی که جزو اهداف این رزمایش هم بود، ارزیابی سلاحهای جدید و نوین بود که به دست بچه های جهاد خودکفایی نیروی زمینی و با همکاری صنایع دفاع ساخته شد و به کار گرفته شد. مثل سلاحهای ضد زره ، ضد بالگرد، ضد هواپیما و مهمات ضد نفر. یکی از مواردی که معمولا متجاوز به آن حساسیت دارد، بحث حفاظت انفرادی نفر است که ما در این رزمایش از سلاح و مهماتی استفاده کردیم که بشدت ایمنی و حفاظت فردی دشمن و متجاوز را کاهش می دهد و تهدید می کند.

با توجه به هدایت قرارگاه شمال شرق رزمایش ضربت ذوالفقار توسط شما، این قرارگاه چگونه وارد عمل شد و اقدام کرد؛

یکی از اصولی که ما به آن اعتقاد و توجه داریم ، ارزیابی یگانها به صورت آزمایش یا رزمایش است. سالهاست در راستای تدابیر رهبر معظم انقلاب ، اندیشمندان و اساتید و فرماندهان نیروی زمینی روی نقاط قوت و ضعف دشمن متجاوز کار می کنند. دقیقا به شیوه ها، تاکتیک ها و تکنیک های دشمن دسترسی پیدا کرده ایم و آنها را در متون آموزشی آورده ایم. هم در مراکز آموزش سربازی آموزش داده می شود برای مقابله با نوع جدید جنگیدن در شرایط مختلف ، هم در مراکز فرهنگی و هم در مراکز آموزش عالی ارتش ج.ا.ا.الان اینها آموزش داده و در پی آن هم یگانها آزمایش می شوند.


علیرضا شیروی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها