سخنان ضدایرانی تیلرسون که در نشست خبری با عادل الجبیر مدعی شده بود شبه‌نظامیان ایرانی باید به کشورشان بازگردند، با واکنش‌هایی از سوی مقامات ایرانی و عراقی مواجه شد.
کد خبر: ۱۰۸۶۴۴۳

به گزارش تسنیم، وزیر خارجه کشورمان در توییتر نوشت: مردم عراق که برای دفاع از خانه‌شان به نبرد داعش پرداختند، دقیقا باید به چه کشوری بازگردند؟ این سیاست خارجی شرم‌آور آمریکاست که با دلارهای نفتی دیکته می‌شود.

همچنین حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اظهارات تیلرسون درباره حشدالشعبی را دخالت در امور داخلی عراق عنوان کرد.

ایران برخلاف ‏آمریکا منافع خود را در همکاری با کشورهای منطقه می‌بیند

به گزارش تسنیم، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان که شنبه‌شب به منظور شرکت در نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقای‌جنوبی و همچنین دیدار با همتای خود به این کشور سفر کرده است، پس از پایان این نشست در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات تیلرسون گفت: جمهوری اسلامی ایران برخلاف آمریکا که منافع خود را در اختلاف و تفرقه می‌بیند، منافع خود را در همکاری و همراهی کشورهای منطقه می‌بیند؛ چراکه اگر تاکنون منتظر دستور تیلرسون و دولت آمریکا بودند امروز ما داعش را در بغداد و اربیل داشتیم.

وزیر امورخارجه تاکید کرد: خوشحالم که آنها هیچ‌گاه بجز دستور مرجعیت، به دستور کسی دیگر گوش ندادند و از خانه و کاشانه خود دفاع کردند.

ظریف در عین حال در مورد سفر نخست‌وزیر عراق به عربستان و تشکیل شورای هماهنگی روابط عربستان و عراق نیز اظهار کرد: همکاری و همراهی عراق با همسایگان عرب این کشور به هیچ وجه برای منافع ایران مضر نیست و بلکه ما آن را در جهت منافع خود ارزیابی می‌کنیم.

همکاری با ایران امن و باثبات

محمدجواد ظریف روز گذشته در نشست مجمع تجاری ایران و آفریقای جنوبی نیز آفریقای جنوبی را دوست نزدیک ایران خواند و با تاکید بر تقویت همکاری‌های بانکی بین دو کشور، همکاری با ایران را امن و باثبات توصیف کرد.

وی همکاری با ایران را امن و با ثبات توصیف کرد و افزود: به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه روابط اقتصادی ما کمتر از ظرفیت و توانایی‌های دو کشور بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به برداشته شدن تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر با لغو تحریم‌ها چشم‌انداز همکاری‌ها بشدت افزایش یافته و امکان افزایش همکاری‌ها رو به گسترش است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها