بیابان‌های عراق آخرین پناهگاه تروریست‌ها

دژ داعش در سوریه تسخیر شد

شهر رقه سوریه، پایتخت خلافت خودخوانده داعش که به قلب این گروه تکفیری موسوم بود پس از چهار سال اشغال به دست تروریست‌ها، به طور کامل آزاد شد.
کد خبر: ۱۰۸۴۲۱۱

به گزارش ایسنا و به نقل از اسکای نیوز، ائتلاف موسوم به «نیروهای سوریه دموکراتیک» پس از 11 ماه جنگ خونین با داعش که با حمایت هوایی و توپخانه‌ای کامل آمریکا همراه بود، دیروز رسما آزادی آن را اعلام کردند.

آزادسازی شهر رقه با بهای گزافی محقق شد. علاوه بر نابودی تقریبا کامل زیرساخت‌های شهر، دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید 3250 نفر که 1130 نفر از آنها غیرنظامی ‌بوده‌اند، در جریان آزادسازی این شهر کشته شده‌اند. آزادی شهر رقه در واقع در ادامه شکست‌های پی‌درپی داعش است که با آزادی موصل در عراق و دیرالزور در سوریه آغاز و با پاکسازی رقه تکمیل شد. اکنون داعش تنها در مناطق بیابانی عراق و حاشیه رود فرات در جنوب شرق سوریه و نیز برخی مناطق در بادیه این کشور حضور دارد که پاکسازی آنها نیز بعید است زمان زیادی ببرد، بویژه این‌که تنها مناطق شهری مهم باقیمانده در دست داعش شهر «القائم» عراق و «بوکمال» سوریه در مرز دو کشور است و دیگر مناطق اصولا مناطق بیابانی یا روستایی هستند.

شهر رقه در ششم مارس 2013 به دست ائتلافی از گروه‌های مخالف سوریه به رهبری النصره و ارتش آزاد سوریه افتاد تا اولین مرکز استان در سوریه باشد که به طور کامل از کنترل دولت خارج می‌شود.

سیطره النصره بر شهر رقه اما دیری نپایید زیرا یک ماه بعد، داعش سر برآورد و تشکلی به نام «دولت اسلامی در عراق و شام» را پدید آورد و اعلام کرد النصره نیز در این گروه ادغام شده است، امری که مورد قبول النصره واقع نشد و چند ماه بعد کار به درگیری‌های خونین میان دو طرف انجامید تا این‌که سرانجام رقه به طور کامل به کنترل داعش درآمد. کلیپ‌های هالیوودی بریدن دسته‌جمعی سر اسرا یا خبرنگاران غربی و نیز رژه‌های نظامی باشکوه با انواع سلاح سبک و سنگین و حتی موشک‌های اسکاد همه و همه در رقه تهیه شد. نزدیک به هفت ماه پیش بود که کردهای سوریه اعلام کردند رقه تقریبا در محاصره آنهاست و در طول این هفت ماه جنگ بی‌امان کردها علیه داعش در مرکز رقه بسیاری از اعضای این گروه تروریستی از پای درآمدند و البته هزاران غیرنظامی نیز قربانی این جنگ شهری خونین شدند و از شهر رقه نیز چیزی جز خرابه‌ای غیرقابل سکونت باقی نماند. تقریبا تمامی ساختمان‌های رقه در بمباران حمایتی ائتلاف آمریکا منهدم شده‌ است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها