از یک سال پیش که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا وارد کاخ سفید شد تاکنون بسیار دست‌ها به دعا بلند شده تا شاید خداوند منان این رئیس‌جمهور مجنون صفت را سر عقل آورده و راهی پیش پایش بگذارد که کمتر به ضرر جهانیان باشد. این روزها با تشدید بحران بین کره‌شمالی و آمریکا یک‌بار دیگر جهان با چشمانی نگران و مضطرب احتمال وقوع یک جنگ جدید (چه بسا اتمی) را انتظار می‌کشد. اتفاقی که دست‌کم بعد از جنگ جهانی دوم در این ابعاد تاکنون رخ نداده و بشریت آرزو می‌کند هرگز دیگر شاهد آن نباشد.
کد خبر: ۱۰۷۴۲۴۱

شاید رسانه‌های غربی و در راس آنها آمریکایی بخواهند این‌طور وانمود کنند که این رهبر جوان و ناپخته کره شمالی است که جنگ‌طلبی پیشه کرده و می‌خواهد جهان را به آتش بکشد. اما این‌گونه تبلیغات غربی و آمریکایی را نباید باور کرد، زیرا بی‌پایه و اساس است. گیریم کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی هم سرش برای ورود به یک جنگ اتمی درد گرفته باشد، اما کیست که نداند از ابتدا این دونالد ترامپ بود که با توییت‌های تحریک‌آمیزش آتش یک فتنه جدید را روشن کرد.

انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا یکی از بدترین و بزرگ‌ترین اشتباهات مردم آمریکا بود. انتخابی که هم برای این کشور و هم جهان زیان آور بوده و هرچه بر این ماجرا بگذرد، ضرر و زیانش بیشتر آشکار می‌شود. نگاهی به کارنامه یکساله ترامپ مثل آفتاب این مساله را عیان می‌سازد: محرومیت ورود اتباع شش کشور مسلمان و مصائب زیادی که به همراه داشت، مساله دیوارکشی در مرزهای مکزیک، حمایت از جریان نژادپرستی و فاشیست‌ها در آمریکا، لغو طرح بیمه‌درمانی دوران اوباما، استعفاهای مکرر در کاخ سفید و اخلال در نهادهای حکومتی و... برهم زدن ارتباط تجاری و اقتصادی با اروپا، خروج از معاهده آب و هوایی پاریس، متزلزل کردن توازن تجاری و اقتصادی با چین، احیای خصومت‌های گذشته با روسیه، باج‌گیری از عربستان و تحریک این کشور به ایجاد بحران قطر و... همه ‌و همه دستاوردهای یکساله ترامپ در داخل و خارج از آمریکا بوده است.

از همه اینها خطرناک‌تر شعله‌ور کردن دوباره آتش‌های خفته در شبه جزیره کره ‌و حال قدم به قدم هل دادن ژاپن و کره‌جنوبی به جلو و استفاده از آنها به‌عنوان یک سپر دفاعی است. درباره ما ایرانی‌ها که دیگر اظهر من الشمس بوده و نیازی به توضیح واضحات ندارد. ترامپ پیش از ورودش به کاخ سفید تاکنون حتی یک لحظه در اخلال، کارشکنی و نقض تعهدات آمریکا در برجام و تلاش برای نابودی این توافق‌نامه کوتاهی نکرده است. وقتی این همه آشفتگی، فتنه انگیزی و هرج و مرج تنها دستاورد یکساله ترامپ باشد، ماندن او در کاخ سفید برای سال‌های بعد چه پیامدهایی خواهد داشت؟

محمد علی‌عسگری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها