هر انسانی بعد از ورود به عالم هستی دوره‌های متفاوتی از عمر را پشت سر می‌گذارد که از کودکی شروع می‌شود، به نوجوانی و جوانی می‌رسد و به میانسالی و سالمندی ختم می‌شود. بنابراین واضح است اگر می‌خواهیم دوران سالمندی خوبی داشته باشیم باید در دوران ابتدایی عمر بویژه کودکی و نوجوانی مراقبت‌هایی را انجام دهیم و زندگی با کیفیتی را تجربه کنیم.
کد خبر: ۱۰۷۱۲۹۱

در دنیای کنونی بر رشد و تکامل همه‌جانبه کودکان و نوجوانان سرمایه‌گذاری می‌شود چرا که این اصل پذیرفته شده است که دیگر بمباران درسی و تئوری، پاسخگوی نیاز آنها نیست. در واقع در جهان امروزی در کنار آموزش‌های تئوری، به آموزش مهارت‌های زندگی از جمله نقدپذیری، اجتماع‌پذیری، قدرت تحمل یکدیگر و مهارت نه‌گفتن توجه می‌شود.

ارائه آموزش‌های این‌چنینی نیز وظیفه‌ای است که هم برای حاکمیت، هم برای خانواده‌ها تعریف شده و هم برای گردانندگان محیط‌های عمومی که دانش‌آموزان در آن وقت می‌گذرانند، تعریف شده تا آنچه سلامت جسم و روان نوجوانان را تهدید می‌کند و به سمت ناهنجاری‌ها سوق می‌دهد، از میان برداشته شود و افراد را نسبت به خطرات احتمالی واکسینه کند. به این ترتیب هم نهادهای فرهنگی و هم نهادهای تعلیم و تربیت باید دست به دست هم بدهند و وارد عرصه شوند و کاری کنند تا انسان توسعه یافته که در عصر کنونی درباره آن زیاد صحبت می‌شود،
شکل بگیرد.

هم اکنون در کشور ما به اهمیت دوره نوجوانی پی برده شده و تلاش‌هایی برای کاستن از مخاطرات این دوره نیز انجام شده، در واقع رشد همه‌جانبه کودکان و نوجوانان به یک دغدغه تبدیل شده است. به طور مثال در نظام آموزشی کشور، طرح مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان در دستور کار قرار گرفته و برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی به همراه بسته‌های حمایت‌های روانی و اجتماعی در دو مقطع کودک و نوجوان و البته برای مربیان آنها ارائه می‌شود.

طبیعی است این فعالیت‌ها که بر مبنای سلامت اجتماعی حرکت می‌کند در درازمدت جواب می‌دهد و شاید اثرات آن در کوتاه مدت ملموس نباشد، ولی مهم این است که 9 وزارتخانه و دستگاه دولتی پای کار آمده‌اند و برای نوجوانی که حساس‌ترین مقطع سنی است برنامه‌ریزی کرده‌اند تا این افراد به محض بروز کوچک‌ترین لغزش به سمتی نروند که امکان برگشت از آن وجود ندارد.

دکتر انوشیروان محسنی بندپی

رئیس سازمان بهزیستی کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها