تودیع صالحی امیری،‌معارفه سید عباس صالحی

معاون، جای وزیر نشست

آیین تکریم و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور اهالی فرهنگ و هنر، علوی وزیر اطلاعات و اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران به صورت صحنه ای در تالار وحدت برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۶۶۴۳۶
معاون، جای وزیر نشست

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، در این مراسم حسین فریدون برادر و مشاور رییس جمهور،‌‌ اعضای انجمن پیشکسوتان، ناشران، نویسندگان، اهالی سینما و چهره‌هایی چون علی نصیریان، محمود عزیزی، رضا ناجی، بیژن بنفشه خواه، حجت الاسلام زم، حجت الاسلام زائری، حجت الاسلام نقویان، خسرو تسلیمی، حجت الله ایوبی و... حضور دارند.

در ابتدای مراسم وزیر پیشین سید رضا صالحی امیری و سید عباس صالحی وزرای پیشین و فعلی به استقبال معاون اول رییس جمهور اسحاق جهانگیری رفتند.

شهداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران قبل از اجرا قطعه‌ای در مراسم آرزوی سلامتی و موفقیت برای صالحی در پست وزارت ارشاد کرد و گفت: هنرمندهان و موزیسین‌ها در همه ایام حضور داشتند و خدمت کردند. ارکستر سمفونیک تهران در هشت سال دفاع مقدس فعال بود و بیشتر اوقات برای این عزیزان نواختند و قطعات زیادی به پاس رشادت‌های این عزیزان من و همکارانم ساختیم . این قطعه را هم به یاد شهدایی که برای کشور جنگیدند و اگر نبودند امروز در امنیت نبودیم، تقدیم می‌کنم.

از رفتن صالحی امیری ناراحت هستم

مجری برنامه با تشکر از حضور اهالی فرهنگ و هنر از یکی از مفاخر هنر ایران استاد علی نصیریان خواست تا پشت تریبون حاضر شود. نصیریان در ابتدای صحبتش گفت: ما به تازگی با صالحی امیری آشنا شدیم . عملکرد ایشان نشانه توجه به هنر و هنرمندان بود، برای عید به منزل من و دیگر هنرمندان آمدند، این کار عمل بسیار شایسته‌ای سوای فعالیت‌های مهم در عرصه تئاتر، سینما و موسیقی بود. از رفتن ایشان ناراحتم.

وی در ادامه گفت: امیدوارم سید بزرگوار سیدعباس صالحی به خوبی بتوانند در این حوزه از جمله تئاتر که هنری زنده است و قابل تکثیر نیست، فعالیت کنند. فیلم ، موسیقی، عکس قابل تکثیر است اما تئاتر لحظات ناب بسیار خوبی است . هنر زنده است و انسان در مقابل انسان است که باید به آن بسیار توجه کرد.

نصیریان با اشاره به اینکه پست وزارت فرهنگ کار بسیار سختی است چرا که مدیریت فرهنگی بسیار پیچیده است، توضیح داد: در وهله اول دلبستگی به فرهنگ و هنر مهم است. مشاهده می‌کنیم که یک نمایشنامه نویس رییس جمهور می‌شود یا یک نویسنده بزرگ وزیر کشور فرانسه می‌شود. مدیریت فرهنگی مهارت، تبحر و درایت می‌خواهد . امیدوارم اتفاقات خوبی در این مسیر رخ دهد ما از مدیران پشتیبانی می‌کنیم . ااگر این فرهنگ توسعه یافته به خاطر حضور افرادی چون خاتمی و صالحی امیری صالحی و ... است.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر در ادامه گفت: درباره واقعه کربلا صحبت زیاد شده اما وقتی ذوالجناح را خونین تصویر می‌کنند همین واقعه اوج می گیرد. صالحی امیری به خانه تئاتر و موسیقی کمک کرد، امیدوارم فقط این کارها در تهران نباشد . اقای قالیباف تئاتر را درست کردند . ایرانشهر و خانه هنرمندان را ساختند از این پس نیز ما در خدمت اقای صالحی هستیم.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: دراین روزها 118 تئاتر روی صحنه است، همین نشانه از توسعه فرهنگی است، امیدوارم از استعدادهای شهرستانی که گوهر هستند نیز استفاده شود و بتوانیم آنها را رشد دهیم.

قضاوت درباره وزیر مانند کاغذ سفید نانوشته است!

سپس عموزاده خلیلی نویسنده در ادامه مراسم گفت: ما اهالی قلم عادت داریم. روبه روی ما سفید باشد بدون لک . قضاوت درباره وزیر مانند کاغذ سفید است ما به او بدون پیش فرض نگاه می‌کنیم . در عرصه فرهنگ 10 ماه یعنی صفر کار کردن زیرا شکوفایی در این زمان صورت نمی‌گیرد.

وی در ادامه گفت: کارهای نکرده برای قضاوت بهتر است. دکتر امیری از نظر کارهای نکرده درخشان است. ما در نوشتن و در پخش و توزیع کتاب هراس داریم . ایشان سانسور نکردند. کتاب‌هایی که بر اساس قانون توزیع شد جمع آوری نشد . ما سپاسگزاریم که هراس به اهل قلم نیافکندند. ایشان کار اهل قلم را به خودشان سپردند . ایشان طی این مدت فعالیت عرصه نشر را به اهالی سپردند. بی اعتمادی از بین رفت . تشکل‌های غیر دولتی در سیاستگذاری هم مداخله کردند و نمایشگاه کتاب به این تشکل‌ها سپرده شد که بسیار امیدبخش بود . پتانسیل و انگیزه‌ها بی نظیر است .

عموزاده خلیلی گفت: فرهنگ سیاست نیست، برتر از آن است . فرهنگ ذیل سیاست در این دوره قرار نگرفت و ایشان در کنارشان دکتر صالحی را داشتند. همانطور که هراس‌ها را از بین بردید آرزوهای اهالی قلم هم تحقق یابد تشکل های روزنامه نگاری و داستان نویسی در قانونی شدن با وزارت کار مشکل دارند، امیدوارم با سعه صدر این توافقات صورت گیرد تا فعالیت تشکل ها محقق شود.

*

در ادامه مراسم حجت الاسلام سید محمود دعایی مدیر مسول روزنامه اصلاعات با حضور پشت تریبون گفت: تشکر می‌کنم که به من مجال صحبت دادید . وقتی جامعه هنری و تائتر را می‌بینم که با کهولت سن روی صحنه حاضرند، امیدوارم می‌شوم . من با دکتر صالحی امیری در مرکز تحقیقات استراتژیک اشنا شدم. ویمسئولیت کتابخانه ملی قرار گرفت و خضوع و تحقیق و ژرف نگری در مسایل اجتماعی را بسیار خوب می‌دانند و ما شیفته ایشان شدیم.

وی یادآور شد: دوران کوتاه وزارت ایشان دوران خوبی بود . مقدر شد آقای صالحی جایگزین شوند.در هر مراجعه‌ای که برای مشکلات دیگران به حضور آقای صالحی رفتم مشکلات مرتفع شد بسیاری از نحله‌های مختلف ناشرین و نویسندگان از آقای صالحی و حضورشان خرسند هستند . امیدوارم تعامل و تعادل همراه با روشن بینی تداوم داشته باشد . ایشان به مقام معظم رهبری هم نزدیک هستند که به ایشان تبریک هم می‌گویم.

در بخش دیگر مراسم تکریم و معارفه وزیر ارشاد کلیپی درباره فعالیت‌های سید رضا صالحی امیری پخش شد.

*

در بخش بعدی مراسم حجت الاسلام جوادی به نمایندگی از حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی پشت تریبون قرار گرفت و یادداشت ایشان را خواند و سرانجام با حضور اسحاق جهانگیری حکم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سید عباس صالحی ارایه شد. جهانگیری از ارایه پستی مهم به وزیر پیشین ارشاد خبر داد و گفت: اولویت کار اقای صالحی ارتقا ارزش‌های اخلاقی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها