«حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه»؛ ‌این پیش‌نویس طرحی است که به گفته رئیس سازمان ثبت‌احوال تهیه شده است، طرحی که پیش از این هم یک بار حتی در بهارستان مطرح شد و توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی رای نیاورد.
کد خبر: ۱۰۶۱۳۵۰
طلاق از شناسنامه‌ها حذف می‌شود

قانون فعلی این‌گونه است که فقط واژه طلاق از شناسنامه خانم‌هایی که عقد کرده‌اند، اما دوشیزه هستند حذف می‌شود. این در حالی است که حالا سازمان ثبت احوال در پی آن است که این واژه را از شناسنامه زنان مطلقه هم حذف کند؛ شاید به این باور که ترغیبی باشد برای ازدواج مجدد زنان مطلقه.

هر چند هنوز جزئیات این پیش‌نویس مشخص نیست، اما واکنش‌هایی هم به همراه داشته است. برخی بر این باورند که این اتفاق منجر به پنهان‌کاری زوجین در ازدواج می‌شود و برخی دیگر بر این باورند که این تصمیم می‌تواند تصمیمی درست و تاثیرگذار باشد. هر چند در قانون موجود، امکان حذف نام همسر اول وجود دارد البته با شرط به ثبت ازدواج مجدد.

یاسر میرزاجعفری، حقوقدان در این رابطه می‌گوید:‌ در قانون فعلی حذف نام از شناسنامه در این مورد صرفا پس از وقوع ازدواج دوم و ثبت آن صورت می‌گیرد، بنابراین همسر دوم از ازدواج پیشین همسر خود مطلع خواهد شد.

سلمان خدادادی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با یادآوری تلاش دولت برای ارائه لایحه حذف طلاق از شناسنامه زنان مطلقه، می‌گوید: یکی از اثرات روانی و منفی در ذهن و وجود زنان، واژه طلاق در شناسنامه است که البته واقعیت را کتمان نمی‌کند و در ازدواج‌های مجدد اثر منفی ندارد.

به گفته او، حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه به منزله کتمان ازدواج نیست و این امکان وجود دارد تا در صورت لزوم از ثبت‌احوال استعلام صورت گیرد.

خدادادی به مهر گفت:‌ دولت درصدد ارائه لایحه‌ای است که زمانی که ازدواج منجر به طلاق شد، واژه طلاق از شناسنامه حذف شود تا اثرات منفی را بر زنان باقی نگذارد.

وی یادآور شد: زنان بعد از طلاق به همسر قبلی خود تعلق ندارند، بنابراین لزومی برای ذکر نام همسر در شناسنامه آنها وجود نخواهد داشت، بر این اساس می‌توان با اتخاذ تدابیری واژه طلاق از شناسنامه حذف شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است نبود واژه طلاق اثرات مثبت روحی و روانی زیادی دارد و به نظر می‌رسد اقدام دولت در ارائه لایحه حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه تصمیم درست و تاثیرگذاری است.

از سوی دیگر، یاسر میرزاجعفری می‌گوید:‌ اقدام به حذف نام همسر قبلی از شناسنامه علاوه بر کاهش بار روانی موجود، موجب ارائه راحت‌تر شناسنامه در جاهای مختلف است، چه این‌که عمدتا مسائلی اینچنینی در زمره خصوصی ترین مسائل افراد است و دلیلی ندارد که همگان از آنها با خبر باشند. این در حالی است که با صدور گواهی تجرد باید بیان کرد که زن و مرد پیش از ازدواج می‌توانند با اخذ گواهی تجرد از ازدواج قبلی همسر آینده خود مطلع شوند.

میثم اسماعیلی - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها