ایران و 4 تیم دیگر برای والیبال 2018 جهان بازی می‌کنند

راهی که از اردبیل می‌گذرد

امروز مسابقات والیبال انتخابی قهرمانی 2018 جهان با حضور پنج تیم در اردبیل آغاز می‌شود. این رقابت‌ها انتخابی نوزدهمین دوره رقابت‌های قهرمانی والیبال جهان است که سال 2018 و به عبارتی از 19 شهریور تا 8 مهر 97 با حضور 24 تیم به‌طور همزمان در دو کشور ایتالیا و بلغارستان برگزار می‌شود. کنفدراسیون والیبال آسیا تصمیم گرفت چهار سهمیه‌ای که به این قاره تعلق دارد را با برگزاری دو دوره مسابقات گروهی در دو کشور مشخص کند. یک دوره بازی‌های انتخابی با حضور پنج تیم در استرالیا انجام شد که ژاپن و تیم میزبان توانستند مجوز حضور در مرحله نهایی را به‌دست بیاورند. از میان تیم‌های ایران،‌ چین، کره‌جنوبی، قطر و قزاقستان نیز دو سهمیه بعدی آسیا برای رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان مشخص می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۶۰۶۳۰

رویداد انتخابی جهان برای والیبال ایران از چند جهت اهمیت دارد. ایران بعد از لیگ جهانی که نمایش ضعیفی داشت اکنون باید در این رقابت‌ها شرایط فنی بهتری ارائه کند. از طرفی با میزبانی اردبیل همگان منتظرند کیفیت برگزاری رقابت‌ها را در یکی از شهرهای ایران ارزیابی کنند.

با تصمیم کنفدراسیون والیبال آسیا (AVC) اردبیل در سالن حسین رضازاده، میزبان این دوره از بازی‌هاست. مسئولان فدراسیون والیبال که قصد داشتند با معرفی اردبیل برگزاری بازی‌های والیبال در ایران را از حالت تک قطبی درآورند نگاه‌شان را به تشویق 6000 نفری تماشاگران این شهر دوخته‌اند.

غایبان بزرگ

بعد از شهرام محمودی که تصمیم گرفت یک سال در تیم ملی حضور نداشته باشد و مهدی مهدوی که برای همیشه از بازی‌های ملی خداحافظی کرد،‌ نوبت به عادل غلامی رسید که به‌دلیل مسائل انضباطی در حال حاضر جایی در تیم ملی ندارد. مدافع بلندقامت تیم ملی بعد از جروبحثی که با محمد موسوی در تمرینات داشت، تمرین تیم ملی را ترک کرد تا با نظر سرمربی مونته‌نگرویی از فهرست بازیکنان این دوره خارج شود.

از سوی دیگر مجتبی میرزاجانپور، آخرین بازیکن باتجربه‌ای بود که با نظر کادرفنی از فهرست نهایی خط خورد و به تهران بازگشت. بنابراین نفرات جدید و جوانی در فهرست 14 نفره تیم ملی دیده می‌شوند که شاید سابقه زیادی در بازی‌های ملی نداشته باشند.

سعید معروف، سیدمحمد موسوی، امیر غفور، فرهاد نظری‌افشار، فرهاد قائمی، میلاد عبادی‌پور، رضا قرا، محمدجواد معنوی‌نژاد، سامان فائزی، مسعود غلامی، علی شفیعی، مهدی مرندی، مصطفی حیدری و فرهاد سال افزون مردان ملی‌پوش در این رقابت‌ها هستند.

آزمایش کولاکوویچ

بعد از نتایج ضعیف تیم ملی در لیگ جهانی 2017 همراه با ایگور کولاکوویچ که نخستین تجربه وی روی نیمکت ایران بود اکنون از این مربی مونته نگرویی انتظار می‌رود حداقل در سطح آسیا مثل چند سال اخیر، تیم ملی ایران را در سطح بالایی نگه دارد و به تیم‌های دیگر قاره کهن باج ندهد.

قطر و قزاقستان را نمی‌توان خطر جدی برای والیبال ایران در بازی‌های رودررو دانست؛ اما کره‌جنوبی و چین همواره جزو کشورهای صاحب امتیاز در والیبال آسیا هستند. رائول لوزانو، سرمربی ایران در المپیک 2016 در این رقابت‌ها هدایت چینی‌ها را به‌عهده گرفته و درصدد کسب یک افتخار بزرگ با چین است. همچنین کره جنوبی را نمی‌توان دست‌کم گرفت. در حالی که فدراسیون والیبال تیم اصلی را به رقابت‌های کاپ آسیا اعزام نکرد، باید نشست و دید بلندقامتان ایرانی برای کسب مجوز رقابت‌های قهرمانی جهان چقدر به دردسر می‌افتند.

قرعه بد

تیم ملی ایران در روز نخست استراحت می‌کند،‌اما در دو بازی بعدی باید به دیدار کره‌جنوبی و چین، سرسخت‌ترین رقبای خود برود. امیر خوش‌خبر، سرپرست تیم ملی در این باره می‌گوید: متاسفانه قرعه بسیار بدی داریم. علاوه بر این که در دو روز نخست باید به مصاف دو رقیب اصلی خود برویم. آخرین دیدار چین و کره‌جنوبی که مدعیان دیگر این گروه هستند، مقابل هم خواهد بود و این موضوع ممکن است در صورت پیچیده‌شدن اوضاع گروه، احتمال تبانی این دو تیم شرق آسیایی را پررنگ کند. ما باید با قدرت هر دو بازی مان را ببریم تا صعودمان به اما و اگر نکشد.

درخشنده: نمی‌توانستیم در قرعه دست ببریم

سعید درخشنده، مدیر رویدادهای بین‌المللی فدراسیون والیبال که هم‌اکنون در فیلیپین به سر می‌برد، در مقابل انتقاداتی که از سوی بازیکنان و کادرفنی تیم ملی درباره احتمال تبانی در صورت پیچیده شدن بازی‌ها مطرح شده است، می‌گوید: من به اتفاق آقای افشاردوست، دبیر فدراسیون و مدیرفنی تیم ملی در جلسه قرعه‌کشی حضور داشتیم و روز اول را استراحت انتخاب کردیم. استدلال ما هم این بود که چهار تیم دیگر شرکت‌کننده را کادرفنی ما در روز نخست آنالیز کند تا برای مسابقه با ایران بهتر شناسایی شوند. از امتیاز میزبانی به این شکل استفاده می‌کنیم، کما این‌که در گروه دیگر هم میزبان استرالیا بود و روز اول استراحت داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که امکان دخالت در قرعه‌کشی از سوی کشور میزبان وجود داشت یا خیر، ادامه می‌دهد: میزبان حق انتخاب ساعت مسابقه ایران را در هر روز دارد، نه این‌که از اول تا آخر با هر تیمی که بخواهد بازی کند و در قرعه‌کشی دست ببرد. درخشنده در واکنش به مطرح کردن فرضیه تبانی میان کره جنوبی و چین در روز آخر می‌گوید: ما که فراتر از آسیا هستیم و هدفمان را سکوی المپیک 2020 قرار دادیم،‌ نباید از تیم‌های آسیایی واهمه داشته باشیم و چنین بحث‌هایی را مطرح کنیم.

برنامه بازی‌ها

پنجشنبه ( امروز):

15:30: کره‌جنوبی ـ‌ قطر

18: چین ـ‌ قزاقستان

تیم ایران استراحت دارد.

جمعه (فردا) :

15:30: قطر ـ‌ چین

18: ایران ـ‌ کره‌جنوبی

تیم قزاقستان استراحت دارد.

شنبه:

15:30: قطر ـ‌ قزاقستان

18: ایران ـ‌ چین

تیم کره‌جنوبی استراحت دارد.

یکشنبه:

15:30: کره‌جنوبی ـ‌ چین

18: ایران ـ‌ قزاقستان

تیم قطر استراحت دارد.

دوشنبه:

15:30: قزاقستان ـ‌ کره‌جنوبی

18: ایران ـ‌ قطر

تیم چین استراحت دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها