بازماندگان ارتش صدام، جای خالی البغدادی را پر می‌کنند؟

آمریکا به دنبال جایگزینی برای داعش

همزمان با ارائه درخواست نیروهای مردمی حشدالشعبی از نخست‌وزیر عراق برای صدور مجوز ورود به عمق 30 کیلومتری خاک سوریه برای تعقیب و سرکوب بقایای داعش، اکنون با غروب دولت خود خوانده داعش در عراق و سوریه و تار و مار شدن تروریست‌ها که به دلیل حملات بی نظیر نیروهای مردمی و ارتش عراق حاصل شد، حامیان این گروه تروریستی به فکر پیدا کردن جایگزینی برای آن برآمده‌اند، زیرا گروه‌های تکفیری تروریستی از اساس دست‌پرورده کشورهای مداخله‌گر خارجی بودند و به همین بهانه بود که آمریکایی‌ها توانستند برای چند سال دیگر حضور خود را در منطقه تضمین کنند .
کد خبر: ۱۰۴۷۷۲۵

عمال الاسد، نماینده پارلمان سوریه می‌گوید آمریکا در پی ایجاد یک گروه تروریستی جدید بوده و عناصر باقیمانده داعش را با هواپیماهای خود به اماکن نامعلومی انتقال داده است. وی با ابراز نگرانی نسبت به این مساله اظهار کرد همه جهان به شیوه‌های غرب در استفاده از گروه‌های تکفیری پی برده‌اند. وی تاکید کرد کشورهای غربی و کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی آمریکا از پیشروی‌های ارتش سوریه با کمک نیروهای روسی و آزادسازی سرزمین‌های این کشور از دست گروه تروریستی داعش آشفته و ناراحت هستند. وی رفتارهای آمریکا را مشکوک دانسته و یادآور شد: «در پی نابودی گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق بزودی گروهی با نام جدید در کشورهای خاورمیانه همچون گروه تروریستی داعش و القاعده اعلام خواهد شد. این دو گروه در اصل ساخته و پرداخته آمریکا بود و قبلا نیز آمریکا بعد از نابودی القاعده گروه داعش را به وجود آورد».

جانشین البغدادی

از هفته گذشته تاکنون بارها منابع خبری به مساله مرگ ابوبکر البغدادی سرکرده گروه داعش و جانشینی وی پرداخته و می‌گویند به احتمال زیاد تا به حال به صورت مخفی جانشینی برای او انتخاب شده است . قبلا با قوت گرفتن خبر مرگ البغدادی گفتند ممکن است یکی از دو مشاور نزدیک او به عنوان جانشین او تعیین شود. این دو مشاور عبارتند از ایاد العبیدی و عیاد الجمیلی که جزو افسران ارتش عراق در اواخر دوره دیکتاتوری صدام حسین بودند. تحلیلگران مسائل داعش می‌گویند هنوز دقیقا مشخص نیست چه کسی جانشین البغدادی خواهد شد اما به احتمال زیاد از این دو نفر خارج نخواهد بود .

هفته گذشته وزارت دفاع روسیه اعلام کرد البغدادی در اثر بمباران هوایی شرق سوریه کشته شده است. روز پنجشنبه گذشته نیز وزارت خارجه روسیه اعلام کرد البغدادی با اطمینان بسیار بالایی کشته شده است. برخی مقامات ایران نیز این خبر را تائید کرده و گفتند به احتمال زیاد البغدادی کشته شده است. ایاد العبیدی این اواخر وزیر جنگ داعش بود که با پیشروی نیروهای عراقی در موصل از او خبری در دسترس نیست. الجمیلی نیز به عنوان رئیس آژانس امنیتی داعش فعالیت می‌کرد . هرچند تلویزیون دولتی عراق ماه آوریل گذشته اعلام کرد او کشته شده است اما این خبر تائید نشد. العبیدی و الجمیلی هر دو در سال 2003 و متعاقب حمله آمریکا به صدام حسین و خلع قدرت از او به گروه‌های افراط‌گرا پیوستند. این دو از سال 2016 یعنی زمانی که ابوعمر الشیشانی وزیر جنگ داعش و ابومحمد العدنانی سخنگوی داعش پیرو حملات هوایی کشته شدند به‌عنوان مشاوران ارشد ابوبکر البغدادی برگزیده شدند. انتخاب رهبر جدید داعش نیاز به تائید «شورای داعش» ـ که از هشت عضو تشکیل شده است ـ دارد اما به نظر می‌رسد به دلیل تنگناهای امنیتی انتخاب جانشین البغدادی بدون تشکیل چنین شورایی صورت گرفته باشد .

روز یکشنبه اعلام شد گروه تروریستی داعش، یکی از خطبای معروف خود را به اتهام «تفرقه‌افکنی» بین عناصر این گروه، اعدام کرده است . به گزارش العالم، ابوقتیبه که یکی از افراد بسیار نزدیک به ابوبکر البغدادی بود، در خطبه‌های جمعه گذشته در شهر تلعفر اعلام کرده بود احتمال مرگ بغدادی وجود دارد. گفته می‌شود ابوقتیبه در مرکز تلعفر و در برابر چشمان ده‌ها نفر از داعشی‌ها سوزانده شده است. در یک خبر دیگر اعلام شد طراح پول داعش که شخصی خارجی از کشورهای عربی بود یکشنبه‌شب، در منطقه تلعفر هنگام خروج از منزل با ضربات متعدد چاقو کشته شد.

تعقیب بقایای داعش

پس از برچیدن بساط تکفیری‌ها در موصل، هم‌اکنون نیروهای مردمی و ارتش عراق بخصوص نیروهای حشدالشعبی عناصر باقیمانده این گروه تروریستی را در حاشیه رودخانه دجله تحت تعقیب خود قرار داده‌اند. روز گذشته سرلشکر ستاد «مزهر عزاوی»، به شبکه خبری سومریه گفت: «نیروهای مشترک با پشتیبانی نیروهای الحشد الشعبی و نیروی هوایی ارتش صبح امروز عملیات نظامی گسترده‌ای را برای تعقیب عناصر داعش در منطقه نفت خانه و دره‌های اطراف آن به سمت خانقین آغاز کردند». وی گفت این عملیات در دو محور آغاز شده است.

همزمان، یگان‌های مردمی عراق به منظور تثبیت پیروزی آزادسازی موصل و مبارزه موثر با تروریست‌های داعش خواستار ورود به مناطق مرزی سوریه با عراق شدند. به گزارش مشرق، نیروهای مردمی حشدالشعبی طی درخواستی رسمی از نخست‌وزیر عراق تقاضا کردند برای سرکوب داعش وارد خاک مناطق مرزی سوریه با عراق شوند. آنها می‌گویند قصد دارند تا عمق 30کیلومتری خاک سوریه تروریست‌ها را تعقیب کنند. حشدالشعبی در نامه خود به نخست‌وزیر عراق ضمن اشاره به همکاری مشترک عراق و سوریه در مبارزه با تروریسم افزود: از فرمانده کل قوا می‌خواهیم برای سرکوب داعش در بیرون از مرزهای عراق به یگان‌های مردمی حشدالشعبی اجازه ورود به خاک سوریه را صادر کند زیرا در ماه‌های اخیر داعش بیشتر حملات انتحاری خود را از پایگاه‌هایی در مناطق مرزی سوریه با عراق ساماندهی کرده ‌بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها