مسجدالاقصی در آستانه روز قدس، منطقه بسته اعلام شد

هراس صهیونیستی از مقاومت فلسطینی

نخست‌وزیر رژیم اسرائیل دروازه باب‌العامود یکی از مهم‌ترین درهای ورودی به مسجد مبارک الاقصی را منطقه بسته امنیتی اعلام کرد. سفارش نتانیاهو در راستای تدابیر شدیدی است که مقامات رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات‌های شهادت‌طلبانه سه فلسطینی در نزدیکی باب‌العامود اتخاذ کرده‌اند. نتانیاهو همچنین دستور داد تعداد نیروهای اسرائیلی در شهر قدس برای مقابله با حملات احتمالی جدید افزایش یابد. پس از عملیات‌های شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها نیروهای اسرائیلی مرکز شهر قدس را به یک پادگان نظامی تبدیل کردند.
کد خبر: ۱۰۴۳۰۱۳

عملیات استشهادی روز جمعه با استقبال گسترده گروه‌های مقاومت فلسطینی مواجه شد. جنبش حماس و جهاد اسلامی در کنار جبهه مردمی خلق فلسطین با صدور اطلاعیه‌هایی از این عملیات ستایش کردند. حازم قاسم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در بیانه‌ای مطبوعاتی تاکید کرد: عملیات استشهادی اخیر سه جوان فلسطینی در قدس اشغالی ثابت کرد که تلاش‌های تشکیلات خودگردان برای عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی کاملا بیهوده و بی‌نتیجه بوده است. وی تصریح کرد: جوانان انقلابی فلسطینی، رژیم صهیونیستی را تنها دشمن خود می‌دانند و تنها راه‌حل را برچیدن اشغالگری این رژیم در سرزمین فلسطین می‌دانند. قاسم افزود: عملیات شهادت‌طلبانه قدس دلیلی بر تداوم انتفاضه قدس و خیزش ملت فلسطین علیه دشمن صهیونیستی است.

در پی انجام دو عملیات شهادت‌طلبانه جدید در بیت‌المقدس، رژیم صهیونیستی از وحشت ادامه این‌گونه عملیات بخصوص با نزدیک شدن به روز جهانی قدس اقدام به تبعید و بازداشت صدها فلسطینی کرد. این در حالی است که ویدئوی سلفی تهیه شده از سه جوان فلسطینی پیش از اقدام به عملیات شهادت‌طلبانه، در فضای مجازی کشورهای عرب و اسلامی دست به دست می‌شود و جوانان فلسطینی را به تحسین از این اقدام واداشته است. جمعه شب سه جوان فلسطینی با انجام دو عملیات استشهادی موفق شدند یک نظامی صهیونیست را به هلاکت رسانده و شش نفر دیگر را مجروح کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت در گزارشی روز گذشته نوشت: نیروهای اسرائیلی در طول 24 ساعت گذشته دست‌کم 350فلسطینی را از شهر قدس و مناطق دیگر اراضی اشغالی سال 1948 تبعید کردند. این روزنامه اعلام کرد: تبعید این افراد به‌خاطر نداشتن مجوزهای قانونی بوده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل پیشتر توصیه وزارت امنیت داخلی و پلیس این رژیم برای لغو فوری همه مجوزهای ورود خانواده‌های فلسطینی ساکن کرانه باختری رود اردن به اراضی اشغالی سال 48 جهت دیدار با بستگانشان را تائید کرده بود.

جمعه‌های جهاد و نماز

سرزمین‌های اشغالی روزهای جمعه شاهد صحنه‌های زیبایی از جهاد و نماز است. این اتفاق بخصوص در مسجد الاقصی به‌رغم همه فشارهای رژیم صهیونیستی هر جمعه تکرار می‌شود. هرچند اسرائیل اجازه ورود فلسطینیان زیر 40 سال را به مسجدالاقصی نمی‌دهد،اما درعین حال بسیاری از فلسطینی‌های مشتاق، روزهای جمعه خود را به مسجد الاقصی می‌رسانند تا دراین نخستین قبله مسلمانان نماز خوانده و برهویت اسلامی سرزمین فلسطین تاکید کنند.

هربار نظامیان اسرائیلی به نمازگزاران فلسطینی یورش می‌آورند، اما این یورش‌ها نه‌تنها از عزم و اراده فلسطینی‌ها تاکنون نکاسته بلکه بر مقاومت شان افزوده است. هفته گذشته نیروهای ویژه ارتش رژیم صهیونیستی در اقدامی کم سابقه از دروازه باب المغاربه به مسجدالاقصی یورش برده و فلسطینیان حاضر در مسجدالاقصی را مورد ضرب و شتم قرار دادند. منابع فلسطینی اعلام کردند در این یورش دست‌کم 250نظامی صهیونیست مشارکت داشتند. همچنین همزمان با این اقدامات شماری از شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی یورش بردند. «شیخ عمر الکسوانی» از مقامات مسئول در مسجدالاقصی دراین‌باره گفت: صهیونیست‌ها در این یورش از گازفلفل استفاده کرده و به سوی فلسطینی‌ها تیراندازی کردند. وی همچنین از حمله نظامیان صهیونیست به معتکفان روزه دار در مسجدالاقصی خبر داد و مسئولیت این حملات را به‌ کابینه رژیم صهیونیستی نسبت داد.

دو هفته پیش نیز منابع خبری از حضور 300 هزار فلسطینی درمسجد الاقصی خبر دادند و نوشتند، این هفته نماز جمعه مسجدالاقصی میان تدابیر شدید امنیتی رژیم صهیونیستی برگزار شد. شمار زیادی از نظامیان صهیونیست در تمام بخش‌های بیت‌المقدس؛ بویژه بخش قدیمی این شهر مستقر شده و تدابیر امنیتی شدیدی به اجرا گذاشته بودند.

آمادگی برای روز قدس

تحولات کنونی فلسطین درحالی است که مسلمانان روزه دار خود را برای برگزاری روز قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان آماده می‌کنند. در این میان صاحب‌نظران و شخصیت‌های برجسته دینی و سیاسی می‌کوشند مردم را به حضور دراین روز بزرگ و دفاع از سرزمین مظلوم فلسطین دعوت کنند. در همین رابطه عبدالرحیم مراد، وزیر دفاع سابق لبنان با ابراز تاسف از ارتباط برخی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی می‌گوید، روز قدس مانع از فراموش شدن موضوع فلسطین می‌شود. به گزارش تسنیم، وی در باره به حاشیه رانده شدن موضوع فلسطین در پی تنش‌ها و بحران‌های کنونی خاورمیانه گفت: این بحران‌ها و تنش‌ها توطئه‌ای برای به فراموشی سپردن موضوع فلسطین است در حالی که این قضیه باید همواره موضوع نخست جهان عرب و اسلام باشد و نباید توطئه‌هایی که از سوی دشمن صهیونیستی و استکبار آمریکایی انجام می‌شود، باعث شود که این موضوع به فراموشی برود. ما باید به نسل‌های کنونی درباره آرمان فلسطین و آزادسازی تمام این سرزمین و نه بخشی از آن آموزش دهیم تا بتوان شاهد روزی بود که این نسل‌ها به آزادسازی این سرزمین بپردازند.

وزیر دفاع سابق لبنان درباره اقدام برخی کشورهای اسلامی و عربی در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: اقدام برخی کشورها در برقراری ارتباط با اسرائیل تاسف‌برانگیز است و چه بسا برخی از این روابط نیز محرمانه باشد، اما باید گفت هر اندازه که اسرائیل تلاش کند گذر زمانه به ضرر آن خواهد بود و نخواهد توانست سیطره و کنترل کنونی خود را ادامه دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره روز قدس و نقش آن در عدم فراموش شدن موضوع فلسطین گفت: روز قدس یکی از موضوعاتی است که مانع از فراموشی موضوع فلسطین شد و من از نقش بزرگ امام خمینی(ره) در قرار دادن یک روز از ماه‌های رمضان به‌عنوان روز قدس بسیار قدردانی می‌کنم.

انتقاد رژیم صهیونیستی از شبکه بی.بی.سی

وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی و سفارت این رژیم در لندن، شامگاه شنبه از شبکه بی.‌بی.‌سی انگلیس به بهانه پوشش عوام‌فریبانه عملیات استشهادی اخیر قدس بشدت انتقاد کرد. به گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه عبری زبان یدیعوت‌آحارانوت ضمن اشاره به این مطلب، افزود: این وزارتخانه و این سفارتخانه به مدیریت این شبکه به بهانه عدم استفاده از واژه «تروریستی» در جریان پوشش این عملیات، اعتراضیه شدید اللحنی را ارائه کردند.

از سوی دیگر، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم اشغالگر قدس در واکنش به این عملیات، نیروهای مقاومت فلسطین را به سرکوب تهدید کرد. لازم به یادآوری است که در جریان این عملیات یک نظامی اسرائیلی به هلاکت رسیده و شش نفر دیگر هم زخمی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها