شاگردان کی روش با غلبه 2 بر صفر بر ازبکستان ، ایران را غرق در شور و شادمانی کردند تا حکایت دوشنبه شب ایرانیان این گونه رقم بخورد؛ سومین نمایش انسجام ملی و دومین جشن ملی در یک ماه به خاطر دومین صعود پیاپی و پنجمین حضور تیم ملی در جام جهانی فوتبال.
کد خبر: ۱۰۴۰۹۸۹

دور هشتم رقابت های مقدماتی جام جهانی فوتبال در حالی شب گذشته برای فوتبال قاره کهن از راه رسید که از مدت ها قبل علاقه‌مندان به فوتبال ایران برای این شب سرنوشت‌ساز، روزشماری می‌کردند. انتظار برای موفقیت و پیروزی از یک تیم باصلابت که به معنی واقعی کلمه در آسیا حریف می‌طلبد. این شب در حالی از راه رسید که در یک ماه اخیر مردم ایران شرایط خاصی را تجربه کرده اند ، از یک سو 29 اردیبهشت با حضور 42 میلیونی در انتخابات ریاست جمهوری انسجام ملی خود را به نمایش گذاشته و جشن به‌پا کردند. دیری نگذشت و در روز 17 خرداد ماه این جشن ملی ، با غمی بزرگ و جانکاه تحت تاثیر قرار گرفت ؛ وقتی داعشیان بر مردمان بی‌گناه گلوله بستند! هرچند قلب ایرانیان شکست، اما آنها با عمق حزن و اندوه خود ، برای دومین بار طی کمتر از یک ماه انسجام ملی خود را به‌نمایش گذاشتند.

این رویداد تلخ را از آن جهت یادآور شدیم که شب بزرگی که فوتبالی ها در انتظارش بودند تحت تاثیر پیامدهای امنیتی آن واقعه تروریستی قرار داشت ، چرا که فدراسیون فوتبال برای این مسابقه بزرگ فقط 50 هزار بلیت فروخت و هرچند با دیگر تدابیر امنیتی ، بازی در امنیت کامل برگزار شد ، اما آزادی می توانست باشکوه‌تر هم باشد مثل خیابان‌های سراسر کشور.

با صلابت مثل همیشه

تیم کارلوس کی روش با ترکیب علیرضا بیرانوند، سید جلال حسینی، مرتضی پورعلی‌گنجی، رامین رضاییان، میلاد محمدی، سعید عزت‌اللهی، علی کریمی، علیرضا جهانبخش(2+45 وحید امیری)، مهدی طارمی(89- رضا قوچان نژاد)، مسعود شجاعی(70- اشکان دژاگه) و سردار آزمون گام به این مسابقه گذاشت. تیمی که مثل همیشه همانی بود که انتظار می رفت؛ تیمی با ساختار دفاعی منسجم ، حملات هوشمندانه و حساب‌شده و در مجموع بازی فکورانه. حاصل چنین تیمی معلوم است ، تیم کی روش بار دیگر تیم ازبکستان را با فوتبال قدرتی اش به زانو در آورد تا با رکورد تاریخی بدون گل خورده راهی جام جهانی شده و دومین صعود پیاپی و پنجمین حضور در آوردگاه جام جهانی را جشن بگیرد.

گل آرامبخش آزمون

در حالی که نیمه اول مسابقه به میانه های خودش رسیده بود ، سردار آزمون در دقیقه 23 با فراری زیبا دروازه لوبانوف را فرو ریخت تا این گل زودهنگام آرامش بیشتری را هم بر تیم ملی و هم بر علاقه مندان فوتبال حاکم کند. دیگر بلیت جام جهانی روسیه در جیب ملی پوشان ایران بود و کمی هوشیاری می خواست تا این گل حفظ شود، هوشیاری که در همه بازی های قبلی، تیم ایران به خوبی به نمایش گذاشته بود. سردار آزمون با گلی که وارد دروازه ازبکستان کرد با 19 گل زده پنجمین گلزن تاریخ تیم ملی ایران شد.

کابوس پنالتی و تاریخ ساز شدن طارمی!

مهدی طارمی در ماه های گذشته به واسطه از دست دادن دو ضربه پنالتی برای پرسپولیس مقابل الریان و لخویای قطر در ورزشگاه آزادی در کانون توجه قرار داشت ، او که در دو دیدار قبلی تیم ملی گل های سه امتیازی وارد دروازه حریفان کرده بود دیشب یک ضربه پنالتی برای تیم ملی گرفت ، پنالتی‌ای که این بار مسعود شجاعی در دقیقه 48 به‌هدر داد تا کابوس ضربات پنالتی همچنان پیرامون طارمی باشد! با این حال طارمی در دقیقه 88 به‌زیبایی دروازه ازبکستان را گشود تا برای سومین دیدار پیاپی برای تیم ملی گلزنی کند. علاوه بر این در شرایطی که غفور جهانی ، خداداد عزیزی، محمد نصرتی و رضا قوچان نژاد گل های صعود ایران به جام های جهانی 1978 آرژانتین، 98 فرانسه، 2006 آلمان و 2014 برزیل را به ثمر رسانده بودند مهدی طارمی با این گل نام خود را در بین زنندگان گل صعود ایران به جام‌های جهانی ثبت کرد.

دور خیز برای صعود بزرگ

با نتایج درخشان و صعود مقتدرانه تیم ملی به جام جهانی دو دیدار پیش روی این تیم یعنی بازی با کره جنوبی در 9 شهریور و جدال با سوریه در روز 14 شهریورماه تشریفاتی خواهد بود. تیم ملی ایران در حالی از امروز برای حضور در جام جهانی روسیه خیز بر می دارد که سیر حرکتی این تیم در سال های اخیر بویژه نمایش تحسین برانگیز مقابل ستارگان آرژانتین در برزیل 2014 این امیدواری را در دل علاقه مندان فوتبال ایجاد کرد که با حضور کی‌روش روزهای پرفروغ تیم ملی ادامه یابد؛ روزهایی که هم مردم، هم کادرفنی و هم بازیکنان تیم ملی نقطه اوج آن را هدفگذاری کرده اند ؛ صعود به دور دوم ‌جام‌جهانی روسیه؛کاری که از همین امروز باید برای آن خیز برداشت و باید دید این هدف محقق می شود؟

تبریک رئیس جمهور

در حالی که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در ورزشگاه آزادی این صعود را به ملی‌پوشان فوتبال تبریک گفت، حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز به این صعود تاریخی واکنشی توئیتری نشان داد. او در توئیتر خود نوشت: «راهیابی مقتدرانه تیم ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی 2018 روسیه، همه ایرانیان را شاد کرد. بچه‌ها مچکریم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها