ردپای آمریکا در هک گسترده جهانی

بر اساس جدیدترین اطلاعات، یک ویروس کامپیوتری باج‌گیر با سرعت بالایی در حال آلوده کردن سیستم‌های سراسر جهان بوده و تاکنون بالغ بر 75 هزار کامپیوتر در 99 کشور هدف این ویروس قرار گرفته‌اند. این حمله کامپیوترهایی را در حدود صد کشور قفل کرده و به نظر می‌رسد روسیه بیش از همه آسیب دیده باشد. گفته می‌شود این ویروس باج‌گیر از روش‌هایی استفاده کرده است که در سازمان امنیت ملی آمریکا روی آنها کار شده بود.
کد خبر: ۱۰۳۰۱۴۱

به گزارش راشاتودی، این ویروس فایل‌های کامپیوترها را آلوده می‌کند و پس از آن هنگامی که کاربر بخواهد فایل را باز کند از او تقاضای پول اینترنتی می‌کند. طبق اعلام شرکت امنیت کامپیوتری آواست، افزایش فعالیت این ویروس در سیستم‌های رایانه‌ای از ساعت 7 صبح جمعه به وقت گرینویچ مشاهده شد و پس از آن با سرعت بالا گسترش پیدا کرد. طبق اعلام این شرکت در عرض چند ساعت بالغ بر 75 هزار حمله انجام شده توسط این ویروس در سراسر جهان شناسایی شد. شرکت امنیت کامپیوتری کاسپر اسکای نیز گزارش داد که ده‌ها کشور در سراسر جهان هدف حملات این ویروس قرار گرفتند و تعداد قربانیان این ویروس همچنان در حال افزایش است.

انگلیس و اسپانیا جزو اولین کشورهایی بودند که رسما به عنوان قربانی این حملات شناسایی شدند. در اسپانیا علاوه بر شرکت مخابراتی تلفنیکا، تعداد زیادی شرکت دیگر نیز هدف این بدافزار کامپیوتری قرار گرفتند. از سوی دیگر، بیمارستان‌های سراسر انگلیس در حالی هدف یک حمله سایبری بزرگ قرار گرفتند که برخی از آنها مجبور به نپذیرفتن بیماران اورژانسی شده و دکترها گفته‌اند در کامپیوترهای این بیمارستان‌ها ویروس باج‌گیر از آنها تقاضای پول می‌کند.

وزارت کشور روسیه نیز اعلام کرد: کامپیوترهای این وزارتخانه به این ویروس آلوده شده‌اند. سخنگوی این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت:‌ حدود یک هزار کامپیوتر با سیستم عامل ویندوز در این وزارتخانه آلوده شده‌اند، اما این کمتر از یک درصد کل کامپیوترها در این وزارتخانه است. همچنین نماینده وزارت وضعیت اضطراری روسیه هم گفت: چندین کامپیوتر در این وزارتخانه هدف این ویروس قرار گرفتند، اما جلوی همه حملات گرفته شد و اکنون هیچ کامپیوتری به این ویروس آلوده نیست. شرکت مخابراتی بزرگ مگافون روسیه نیز هدف این ویروس قرار گرفت.

در سوئد شهردار «تیمرا» نیز گفت که 70 کامپیوتر در این شهر با یک کد خطرناک آلوده شده است. بنابر گزارش شرکت آواست، این ویروس در اوکراین و تایوان هم شناسایی شده است. دفتر فدرال امنیت اطلاعات آلمان نیز در هشداری اعلام کرد که این ویروس در شبکه‌هایش پخش شده است.

در همین حال، ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که سال 2013 جزئیات برنامه‌های جاسوسی واشنگتن را فاش کرد، این نهاد اطلاعاتی را مسبب «حمله سایبری جهانی» روز جمعه اعلام کرد. از سوی دیگر رسانه‌های خبری به این موضوع اشاره می‌کنند که ماه گذشته یک گروه هکری تعدادی از ابزارهای جاسوسی تولید شده در آژانس امنیت ملی آمریکا را در فضای وب منتشر کرده بود که به نظر می‌رسد این حمله گسترده با استفاده از آنها تدارک دیده شده باشد.

در همین رابطه و در رخدادی دیگر پلیس اروپا (یوروپل) در بیانیه‌ای هشدار داد که حملات سایبری در سراسر جهان به یک سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها