لیفان ایکس 50 یا ام‌وی‌ام ایکس22؟

تا چند سال پیش عمده خودروهای چینی، محصولاتی نه‌چندان دوست‌داشتنی و البته با کیفیت ساخت بسیار پایین بودند، اما این روزها برندهای مطرح صنعت خودروسازی کشور به روند تولیدات خود تکانی داده‌اند و محصولات جدیدشان با ظاهری مناسب‌تر، امکانات رفاهی بهتر، کیفیت ساخت بالاتر و در نهایت مشخصه‌های فنی وسوسه انگیزتر به بازار عرضه می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۲۷۳۴۹
لیفان ایکس 50 یا ام‌وی‌ام ایکس22؟

در این میان، شرکت‌هایی مثل کرمان خودرو، مدیران خودرو و... که در سال‌های اخیر سهم قابل‌توجهی از اتومبیل‌های چینی کشور را تامین کرده‌اند، محصولات جدید برندهای تحت پوششان را به بازار عرضه می‌کنند که البته این محصولات در رده‌های متفاوتی قرار دارند، اما در حال حاضر اگر به دنبال کراس‌اوورهای کوچک باشید، از بین محصولات جدید چینی که ظاهر مناسبی هم داشته باشند، به دو محصول لیفان ایکس 50 (X50) و ام‌وی‌ام ایکس22 (X22) برمی‌خورید. هرچند این دو کراس اوور بیشتر در رده هاچ‌بک‌های سایز بزرگ قرار می‌گیرند و گزینه‌های نسبتا خوبی برای استفاده روزمره و درون شهری محسوب می‌شوند، اما سوال اینجاست از بین این دو خودرو، انتخاب کدام یک عاقلانه‌تر است؟

یکی مدرن و دیگری مدرن‌تر

لیفان ایکس50 که از سال 1394 در بازار کشورمان حضور دارد و شرکت کرمان خودرو به عنوان تولیدکننده این محصول بتازگی شرایط فروش جدیدی را برای آن اعلام کرده است، یک کراس اوور فشرده سایز کوچک است که به نوعی در یک کلاس پایین‌تر از لیفان ایکس60 قرار می‌گیرد. این خودرو هرچند در بخش جلو با وجود چراغ‌های لوزی مانندش و صورت تخم مرغی چندان هم اغواگر و راضی‌کننده طراحی نشده، اما در نمای پشتی با شباهت به آلفا رومئو جولیتا، ظاهری جذاب‌تر و البته جالب‌تر دارد. به نوعی که حتی گرافیک چراغ عقب‌های ال‌ای‌دی این خودرو به محصول آلفا بی شباهت نیست! اما در مجموع این خودرو در بخش جلو از گرافیک چراغ نسبتا خوبی بهره می‌برد و همچنین وجود چراغ ال‌ای‌دی دید روز (DRL) در جلوی آن، ظاهری مدرن‌تر برای ایکس50 می‌سازد. خط کمر بدنه که از روی دستگیره‌های در عبور می‌کند، هرچند با اشکال تخم‌مرغی مانند و خطوط نرم خودرو سنخیتی ندارد، اما تکمیل‌کننده بخش جانبی آن است.

در مقابل ام‌وی‌ام ایکس22 را داریم که بتازگی به خیابان‌های کشورمان راه یافته است. این محصول که همچون ایکس 50 در زمره کراس اوورهای کامپکت سایز کوچک قرار می‌گیرد، از ظاهری مدرن‌تر نسبت به رقیبش بهره می‌برد. حجم‌های بعضا اغراق‌آمیز همراه خطوط شکسته‌تر نسبت به ایکس50، هرچند ممکن است در دید اول طرح پخته شده‌ای به نظر نرسد، اما در نهایت نمای جلوی این خودرو بخصوص در زاویه سه رخ، به هیچ وجه کسل‌کننده نیست. این محصول جدید با زبان طراحی تازه شرکت چری (Chery) همسو شده و اگر نیم نگاهی به فیس لیفت‌های تازه این شرکت که روی ام‌وی‌ام‌های 315 و ایکس33 نیز اعمال شده داشته باشیم، خواهیم دید از زبان طراحی کامل‌تری نسبت به قبل بهره می‌برد. چراغ ذوزنقه مانند جلو که حاوی لنز تمرکز نور و ال‌ای‌دی‌های روشنایی روز است، در کنار حجم‌های دریچه سپر جلو تکمیل می‌شود. این خودرو در دو تیپ ساده و اسپرت به بازار عرضه می‌شود که نمونه اسپرت از حیث ظاهر تفاوت چندانی با نسخه ساده ندارد. هرچند مدیران خودرو نمونه‌های اسپرت را با سقف و ستون مشکی به بازار عرضه می‌کند. همچنین رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی که مدیران خودرو برای ایکس 22 در نظر گرفته، گرانقیمت‌ترین رینگ قابل سفارش برای این محصول در شرکت مادر یعنی چری است.

اختلاف میلی‌متری ابعاد

ایکس22 با طولی معادل 2/4 متر دقیقا ده سانتی‌متر بلندتر از ایکس50 است. همچنین این دو کراس اوور کوچک چینی در دو بعد عرض و ارتفاع نیز اختلافی در حد چند سانتی‌متر یا حتی چند میلی‌متر دارند، اما مسأله اینجاست که اگر یک ایکس 22 را در کنار ایکس 50 هاچ‌بک ببینید، در خواهید یافت که چقدر از شاسی‌بلند نامیدنش فاصله دارد! البته این موضوع برای ایکس 50 شدیدتر نیز خواهد بود.

رقابت در فضای داخلی و امکانات

شرکت خودروسازی چِری حتی برای فضای داخلی این کوچولوی دوست داشتنی نیز سنگ تمام گذاشته و ایکس 22 از کابینی مدرن با طراحی راضی‌کننده بهره می‌برد. خطوط شکسته به فضای داخلی ایکس 22 نیز راه یافته اند و وجود جزئیاتی همچون کیلومتر شمار اسپرت با چیدمانی متفاوت، دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع نازک و... به جذابیت‌های آن می‌افزاید. ایکس 22 در فول‌ترین نسخه خود از امکاناتی مثل قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل از راه دور، شیشه‌های برقی هر چهار در، آینه‌های جانبی برقی، سنسور پارک، مانیتور هشت اینچی لمسی، کروز کنترل، سیستم صوتی همراه با پورت یو‌اس‌بی و قابلیت اتصال بلوتوث، کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان، دوربین دنده عقب، حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت در نمونه اسپرت، سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی (و نه اتوماتیک!)، گرمکن شیشه عقب و... بهره می‌برد. همچنین فضای بار 420 لیتری همراه قابلیت خواباندن صندلی‌ها برای افزایش حجم بار را به فهرست امکانات این خودرو بیفزایید.

در مقابل لیفان ایکس50 که در ظاهر نیز اندکی کهنه‌تر از ایکس 22 به نظر می‌رسد، فضای داخلی مناسبی دارد، اما به اندازه کابین محصول مدیران خودرو دوست‌داشتنی و تعجب‌برانگیز نیست. این محصول کرمان خودرو در هر دو تیپ اتوماتیک و دنده‌ای از یک گستره امکانات رفاهی مشترک بهره می‌برد و در داخل آن شاهد مواردی همچون دو کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جلو، رایانه سفری، شیشه‌های برقی هر چهار در، سنسور دنده عقب، روکش چرمی صندلی‌ها، پایه‌های ایزوفیکس صندلی، تنظیم الکترونیکی ارتفاع نور چراغ‌های جلو، سیستم صوتی همراه با چهار بلندگو و با قابلیت پشتیبانی از سی‌دی و ورودی‌های اِی‌یو‌ایکس و یو‌اس‌بی، قابلیت کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و... هستیم. این موارد هرچند برای یک خودروی ساده اقتصادی کافی به نظر می‌رسد، اما در مقابل رقیب هموطنش اندکی کم‌فروغ است.

شرایط فروش و قیمت

در حال حاضر طبق شرایط فروش فعلی کرمان خودرو، لیفان ایکس50 اتوماتیک با قیمت نقدی 56 میلیون تومانی به فروش می‌رسد. این در حالی است که این شرکت شرایط فروش اقساطی 12 تا 36 ماهه را نیز برای این خودرو در نظر گرفته است. همچنین شرکت مدیران خودرو برای چهار نسخه ایکس 22 ساده دنده‌ای، ایکس 22 ساده اتوماتیک، ایکس 22 اسپرت دنده‌ای و ایکس 22 اسپرت اتوماتیک به ترتیب قیمت 4/57، 4/65، 9/58 و 9/66 میلیون تومان را در نظر گرفته است. همچنین شرایط فروش نقد و اقساط و مشارکتی برای این خودرو وجود دارد که می‌توانید با مراجعه به نمایندگی‌ها از جزئیات آن باخبر شوید.

جدال 1/5 لیتری‌ها

هر دوی این خودروها با کاربری اقتصادی طراحی و تولید شده‌اند، پس نباید از آنها انتظار عرضه با پیشرانه‌ای قدرتمند و پرحجم داشت. ایکس 22 همچون برادر کوچکترش 315 با پیشرانه چهار سیلندر خطی 5/1 لیتری به بازار کشور عرضه شده است که پیشتر با استهلاک نسبتا پایین، قدرت موتور قابل قبول و همچنین دوام مطلوبش روی 315 امتحان خود را پس داده است. این پیشرانه کوچک و اقتصادی درنهایت قدرتی معادل 105 اسب بخار برای ایکس 22 فراهم می‌کند که روی کاغذ کاملا مشابه رنو ساندرو استپ وی (یکی دیگر از رقبای ایکس 22 و ایکس 50) خواهد بود. همچنین بیشینه گشتاور 135 نیوتن متر در دور نسبتا پایین 2750 دور بر دقیقه، عدد نسبتا ایده‌آلی به نظر می‌رسد. این پیشرانه به سیستم زمان بندی متغیر باز و بست سوپاپ‌ها مجهز شده و از این رو غیر از قدرت خوب نسبت به حجم موتور، استاندارد آلایندگی یورو 5+ را نیز در چنته دارد. ایکس 22 با دو نوع جعبه‌دنده پنج سرعته دستی و چهار سرعته اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود که جعبه‌دنده اتوماتیک آن پیشتر روی 315 نیز نصب شده بود. این جعبه‌دنده به نسبت بسیاری از خودروهای مشابه عملکرد خوبی دارد، اما در حد و اندازه ساندرو اتوماتیک نرم و زیرک نیست! همچنین ایکس22 بخصوص در نمونه اتوماتیک شتاب‌گیری چندان اغواکننده‌ای ندارد که این موضوع را می‌توان به عنوان یک نکته منفی از کراس اوور جدید مدیران خودرو در گوشه ذهن ثبت کرد.

در مقابل، لیفان ایکس 50 را با پیشرانه‌ای مشابه در گود رقابت داریم. این کراس اوور چینی نیز از پیشرانه چهار سیلندر خطی بنزینی به حجم 5/1 لیتر، همراه با 16 سوپاپ و سیستم زمانبندی متغیر باز و بست سوپاپ‌ها بهره می‌برد. اما از حیث بیشینه قدرت سه واحد کمتر از ایکس 22 تولید می‌کند و گشتاور آن نیز تقریبا به همین میزان کمتر است. همچنین نکته مهم‌تر این است که بیشینه گشتاور لیفان ایکس50 در دور موتوری بالاتر شکل می‌پذیرد که این موضوع یک امتیاز منفی برای شتاب گیری اولیه خودرو محسوب می‌شود. در نهایت هم مصرف سوخت بالاتر ایکس 50 با وجود موتور مشابه و قدرت کمتر، یک نکته منفی دیگر برای این خودروست. کرمان خودرو محصول شبه آلفای خود را با دو نوع جعبه‌دنده پنج سرعته دستی و اتوماتیک سی‌وی‌تی (CVT) به بازار عرضه می‌کند. سی‌وی‌تی همان طور که بارها گفته‌ایم نوعی جعبه‌دنده اتوماتیک است که فاقد دنده‌های معین بوده و اصطلاحا به صورت ضریب متغیر کار می‌کند. در واقع در این نوع جعبه‌دنده همه چیز زیر پای راننده شبیه جعبه‌دنده‌های اتوماتیک ساده است، با این تفاوت که در خودروهای مجهز به این نوع جعبه‌دنده، دور موتور نوسان کمتری دارد و برای کاهش سوخت دور موتور ثابت می‌ماند. خرابی در این نوع جعبه‌دنده‌ها چندان زیاد نیست و البته مورد نگران‌کننده‌ای هم در مورد گیربکس سی‌وی‌تی لیفان ایکس 50 وجود ندارد، اما توجه داشته باشید هنوز تخصص کافی برای تعمیر این نوع جعبه‌دنده‌ها در ایران وجود ندارد و در صورت خرابی، قطعه پردردسری خواهد بود.

معید حمیدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها